CONTENT
CONTENT
De coronacrisis heeft tot een toename van zorg op afstand geleid. Fysieke consulten worden door e-consults vervangen, behandelingen worden deels digitaal aangeboden en via een tablet communiceren wordt steeds gebruikelijker. Waar dienen zorgaanbieders op te letten bij het inzetten van zorg op afstand? Welke juridische afspraken dienen zij te maken bij het gebruik van beeldschermzorg en zorg op afstand? Juridisch dienstverlener ICTRecht zet in een nieuwe factsheet op een rij welke afspraken er gemaakt kunnen worden met leveranciers.
Itte Overing, juridisch adviseur bij ICTRecht: “Als gevolg van de versnelde digitalisering door de covid-pandemie merkten wij dat leveranciers en zorgaanbieders veel vragen hebben over juridische randvoorwaarden en verplichtingen. Met deze factsheet bieden wij een overzicht van waar ze aan moeten voldoen."
Naast het selecteren van de juiste beeldschermzorg oplossing, inclusief devices en netwerkverbinding, is het vastleggen van juridische afspraken bij zorg op afstand en beeldschermzorg van belang. Afhankelijk van het doel van beeldschermzorg gelden er wettelijke normen voor informatiebeveiliging.
De inkoop van beeldschermzorg start vaak met een offerte of overeenkomst, waarin zorgaanbieder en leverancier afspreken wat geleverd wordt tegen welke vergoeding en voor welke duur. Daarnaast zijn er algemene (inkoop)voorwaarden, waarbij zowel bij de leverancier als de zorgaanbieder vaak de inkoopvoorwaarden vanuit de branchevereniging worden gebruikt.
Toch is het van belang is dat de uiteindelijk gehanteerde voorwaarden aansluiten bij de specifieke dienstverlening en bij de belangen en verplichtingen van de ICT-leverancier en de zorgaanbieder. Voorbeeld zijn afspraken over opzegtermijnen, continuïteit en exit: wat als een leverancier stopt of failliet gaat? Vaak is het nodig om in de overeenkomst afwijkingen van de gehanteerde standaard inkoopvoorwaarden op te nemen. Alleen dan sluiten de afspraken aan op de dienst en de wettelijke verplichtingen van de zorgaanbieder, aldus ICTRecht.
Waar zorgaanbieders ook aan moeten denken bij het inkopen van diensten voor zorg op afstand, is een Service Level Agreement (SLA) en een verwerkersovereenkomst. Bepaalde meetbare prestaties zoals beschikbaarheid van de dienst en reactietijden van de support-afdeling bij een incident, worden vastgelegd in een SLA. Bij beeldschermzorg is vaak een hoog niveau van service noodzakelijk: het is onwenselijk als een applicatie bijvoorbeeld langere tijd uit de lucht is waardoor contact tussen zorgaanbieders en patiënten niet mogelijk is, en zelfs het zorgproces in gevaar kan brengen.
Ook is een verwerkersovereenkomst nodig tussen de leverancier en de zorgaanbieder. Als er (bijzondere) persoonsgegevens verwerkt worden door de leverancier van de IT-applicatie, dan is het op grond van de privacywetgeving verplicht om afspraken te maken over de verwerking van persoonsgegevens van patiënten.
Bij het aanbieden van beeldschermzorg aan cliënten, hebben zorgaanbieders ook een aantal verplichtingen naar hun eindgebruikers. Het is nodig of zelfs wettelijk verplicht om bepaalde documenten te hanteren.
Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om gebruiksvoorwaarden te hanteren waarin wordt uitgelegd welke spelregels er gelden bij het gebruik van de applicatie, en waar patiënten of cliënten terecht kunnen met vragen en klachten.
Verder is een privacyverklaring op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht als er persoonsgegevens worden verwerkt. Hierin wordt voor de eindgebruiker duidelijk beschreven welke persoonsgegevens worden verzameld en met welk doel.
Beeldschermzorg blijft nodig om de kwaliteit van zorg zo goed mogelijk te waarborgen, niet alleen in tijden van de coronacrisis, maar ook daarna. Omdat zorgaanbieders bij het gebruik van beeldschermzorg nog steeds verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van zorg, doen zij er goed aan om de nodige juridische afspraken te maken.
In de factsheet Zorg op afstand - Overeenkomsten van ICTRecht staan de relevante overeenkomsten en wettelijke verplichtingen op een rij. Heeft u juridische vragen over zorg op afstand? Via de website vindt u nog meer informatie over juridische verplichtingen en advies bij zorg op afstand. ICTRecht is ook telefonisch bereikbaar via 020 663 1941 of per e-mail via info@ictrecht.nl.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!