De laatste keer dat we Ida Tin, de oprichter en chairwoman van Clue, spraken had haar gelijknamige menstruatie-app 1,5 miljoen gebruikers. Zes jaar later zijn dat er meer dan dertien miljoen wereldwijd. Inmiddels heeft de Duitse onderneming zeventig mensen in dienst en werd er meer dan dertig miljoen dollar aan groeikapitaal opgehaald. Daarnaast kondigde Clue vorige week aan dat het de goedkeuring van de FDA heeft gekregen om Clue Birth Control te lanceren, een volledig digitale vorm van anticonceptie.
Het is 2016 als Ida Tin de term ‘femtech’ introduceert, de naam voor alle technologie gericht op vrouwelijke gezondheid. Hoe kijkt ze nu tegen die term aan? “Femtech sluit aan op een veel grotere, maatschappelijke en culturele verandering die in de afgelopen jaren plaats heeft gevonden. Taboe onderwerpen, zoals menstrueren, zijn bespreekbaar geworden. Vrouwelijke gezondheid en de wetenschap daarachter heeft meer aandacht gekregen. Er is een #metoo-beweging op gang gekomen. Niet alleen in Europa of in de VS, maar wereldwijd. Er is een verandering in gang gezet, waardoor dingen voor altijd anders zullen zijn.”
Destijds zorgde de term er volgens Tin voor dat er een verbinding ontstond tussen alle ondernemingen die zich bezighielden met innovatieve en broodnodige producten voor en door vrouwen. “Het creëerde meer kracht voor die bedrijven, maar maakte ook zichtbaar dat er iets aan de hand was. Voor investeerders, voor pers, voor andere ondernemingen. Ik weet niet zeker of het nu nog steeds volledig de lading dekt, maar het heeft wel zijn werk gedaan.”
Femtech als categorie in de Apple Store
Ook de omschrijving van hun eigen app is Clue inmiddels ontgroeid, zegt Ida. “Clue begon als een period tracker, een menstruatie tracker, bij gebrek aan een betere naam. Dat blijft ook nog steeds de naam waarop we bijvoorbeeld in de appstores gevonden worden. Inmiddels bieden we dankzij de enorme hoeveelheid vergaarde data en kennis zoveel meer dan alleen het tracken van je menstruatie. We hebben alleen nog geen goede term die beschrijft wat we allemaal doen. We zijn een female health companion. We willen onze gebruikers aan de hand nemen terwijl ze hun weg door het leven bewandelen en er voor hen zijn tijdens alle aspecten van hun reproductieve leven. We coveren nu pas een klein deel en breiden onze app langzaam uit. Het zou geweldig zijn als ‘femtech’ een categorie zou worden in de Apple en Google Play Store, zodat gebruikers beter worden geholpen bij het ontdekken van het aanbod van mooie, nuttige apps.”
In 2016 kondigt Apple een uitbreiding van hun app Gezondheid uit. “Je kon daarmee werkelijk waar van alles bijhouden, afgezien van je menstruatie. ‘Zijn jullie niet iets vergeten?’ deelde ik. Een paar weken later nam Apple contact met me op. ‘We zijn inderdaad misschien iets vergeten… Kun je ons helpen?’. Het leek me waardevol om hen daarbij te helpen en te zorgen dat ze de basis tracking tool op orde zouden krijgen. Je zou Apple Health daarmee kunnen zien als een concurrent van Clue, maar ik geloof in the bigger picture. Apple’s bereik is gigantisch, ze spelen ook een onderwijzende rol. Het feit dat Apple de menstruatiecyclus een plek geeft, is een teken aan de wand dat femtech niet meer weg te denken is. Daarnaast: als gebruikers hun cyclus echt goed en uitgebreid willen bijhouden, geloven wij dat Clue met ons aanbod beter aansluit.”
Verdienmodel gezocht
Sinds de oprichting van Clue heeft het bedrijf meer dan dertig miljoen dollar aan groeikapitaal opgehaald. In een interview met Business Insider in 2016 liet Tin weten dat Clue, met op dat moment 2,5 miljoen actieve gebruikers en negen miljoen groeikapitaal, nog geen verdienmodel had. “We weten nog niet hoe we geld gaan verdienen, maar ik weet wel zeker dat ik geen data wil verkopen”, zei ze destijds.
Aan die belofte heeft de tech ondernemer zich gehouden. Sinds vorig jaar laat Clue haar gebruikers betalen voor het gebruik van de app. “Om heel eerlijk te zijn was er in het begin niet zoveel om te verkopen”, zegt Tin. “Menstruatie-apps waren inmiddels een gratis product geworden. Wij lieten onze gebruikers weten: je krijgt niets speciaals als je onze premium app koopt, maar je ondersteunt daarmee wel de wetenschap en we beloven je dat jouw data niet verkocht wordt. Gelukkig wilden mensen daarvoor betalen. Door de tijd heen konden we steeds meer bieden in de betaalde functie van de app. Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar we hebben veel tijd geïnvesteerd in het uitbreiden van Clue+ en hopen daar veel gebruikers blij mee te gaan maken.”
Een van de nieuwe toevoegingen aan Clue is Clue Birth Control, een volledig digitale vorm van anticonceptie. Volgens Clue kan de app gebruikers helpen een zwangerschap te voorkomen, alleen op basis van de startdatum van de menstruatie van een gebruiker. Clue berekent vervolgens de dagen waarin een app-gebruiker zwanger kan worden op basis van statistische modellen. Clue’s Birth Control is niet de eerste digitale anticonceptie die goedkeuring krijgt van de FDA om de markt op te gaan. De eerste was Natural Cycles, een app die naam menstruatie-data ook vereist dat gebruikers iedere ochtend hun lichaamstemperatuur te meten. De goedkeuring in 2018 was overigens controversieel. Het viel namelijk samen met het nieuws dat de app in Zweden voor tientallen ongewenste zwangerschappen had gezorgd.
Snellere link tussen wetenschap en eindgebruiker
In het eerdere interview met SmartHealth liet Tin weten meer te willen gaan samenwerken met onderwijs- en onderzoeksinstellingen zodat Clue nog meer betekenis kan geven aan de data die ze verzamelen. “Die nieuwe inzichten willen we vervolgens direct delen met de gebruikers van onze app, zodat vrouwen niet alleen bekende informatie over hun gezondheid kunnen lezen, maar ook op de hoogte zijn van de allernieuwste ontwikkelingen. Die lange tijdlijn, van onderzoekers, naar publicaties voor de beroepsgroep, de zorgverlener en uiteindelijk de patiënt, willen we inkorten. Er moet een snellere link tussen de wetenschap en de eindgebruiker komen”, aldus Tin in 2016.
Ook wat dat betreft heeft Clue in het afgelopen jaar veel stappen gezet. Inmiddels werkt Clue samen met onderzoeksinstituten en clinici wereldwijd, waaronder Oxford-, Colombia- en Stanford University, om specifieke onderzoeksvragen van niet-commerciële aard te beantwoorden. Hiervoor deelt Clue alleen gegevens die direct relevant zijn voor de vraag van de onderzoeker, en alle gegevens worden altijd ontdaan van identificerende factoren zoals e-mail, namen en IP-adressen. “We hebben geweldige onderzoeken gedaan naar hoe mensen wereldwijd over menstruatie praten, welke stemming patronen er rond ovulatie te herkennen zijn, hoe vrouwen het gebruik van condooms ervaren en of luchtverontreiniging invloed heeft op de variabiliteit van de cycluslengte.” Tin vertelt hoe Clue in de afgelopen jaren regelmatig grands wist op te halen voor onderzoeken op basis van de data afkomstig uit hun menstruatie tracking app. “Achteraf gezien is dat ook wel een interessant verdienmodel”, lacht de ondernemer.
Wie gebruik wil maken van Clue, geeft in de gebruiksvoorwaarden toestemming dat jouw data geanonimiseerd met geselecteerde research partners op een niet-commerciële basis gedeeld mag worden. Tin benadrukt hoe belangrijk het is dat ondernemingen bewust omgaan met de data van hun gebruikers en hier nooit misbruik van moeten maken. “In de afgelopen jaren hebben er een aantal femtech bedrijven onethische dingen gedaan met data. Dat is erg zonde en teleurstellend en zorgt er bovendien voor dat mensen niet goed meer weten welk bedrijf ze nog wel kunnen vertrouwen. Ik vind het goed dat mensen hun privacy steeds belangrijker vinden en hier bewust mee omgaan.”
De afgelopen periode doorliep Clue zelf stappen om een gecertificeerd bedrijf te zijn, namelijk voor de FDA goedkeuring van Clue Birth Control. “Dat proces van certificering en normering is erg uitdagend en kost veel tijd. Zo’n certificering zorgt zeker voor vertraging op het gebied van innovatie, maar het maakt een bedrijf ook in een klap een stuk volwassener. Je moet alles volgens een standaardprocedure doen en zeer georganiseerd te werk gaan.
Een plek waar je je thuisvoelt
Heeft Clue de wens om dichter in het zorgsysteem te komen? “We willen zeker dichter betrokken raken bij de zorg, omdat we graag zo dicht mogelijk betrokken zijn bij het leven van onze gebruikers. Daar hoort hun zorg ook bij. We hebben vanaf de start van Clue echter de strategische beslissing gemaakt om een direct to consumer merk te worden en niet afhankelijk te moeten zijn van zorgverzekeraars of het zorgsysteem. Ik geloof dat we daar wel steeds dichter bij in de buurt komen, maar we zullen nooit onze missie uit het oog verliezen. Wij bouwden dit bedrijf omdat we iets betekenisvol wilden doen voor mensen met een cyclus. We willen waarden creëren voor onze gebruikers, niet een product ontwikkelen dat moet passen bij iedere zorgverzekeraar. Maar als er een fit mogelijk is, dan sluiten we dat natuurlijk niet uit.”
Wat zijn Tin’s wensen voor de toekomst? “Ik zou met Clue graag de plek worden waar je je thuis voelt om de vragen te stellen over je lichaam en gezondheid, waar je gezien, gehoord en serieus genomen wordt. Als we dit globaal kunnen doen, dan zou dit geweldig zijn. Ik hoop op den duur een belangrijke rol te kunnen spelen in alle levensfases die onze gebruikers doormaken.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!