Silicon Valley wordt steevast als referentiekader genomen om te kijken hoe ver we zijn met technologische innovaties en grote marktonderzoeken laten Europa vaak links liggen. Zonde wat ons betreft, want er gebeurt hier genoeg. In SmartHealth Europe neemt SmartHealth deze zomermaanden een aantal veelbelovende Europese health tech startups onder de loep. Deze week spreken we met Ida Tin, CEO en medeoprichter van Clue uit Berlijn.
Ida Tin is de oprichter van twee bedrijven die op het eerste gezicht niet veel met elkaar gemeen hebben: Clue, een app om vruchtbaarheid bij te houden, en een bedrijf dat motortours organiseert. De 36-jarige CEO en medeoprichter van Clue heeft dan ook een interessant carrièrepad bewandeld. Als klein meisje reist ze samen met haar broer en ouders op motors de hele wereld over. Dat leidt uiteindelijk tot een motortour bedrijf dat Tin samen met haar vader opricht.
Naast de vroege reizen met haar ouders reist Tin ook in haar eentje de wereld over. Ze besluit zelfs, als ‘grappig experiment’, om uit te proberen of je de Zuid-Amerikaanse woestijn ook als kantoor kunt gebruiken. “Een satelliet ontvanger, m’n laptop en enkele motoren, dat was het enige wat ik daar had”, vertelt Tin. Over haar ervaringen schrijft de avontuurlijke ondernemer een boek dat uiteindelijk een kleine bestseller wordt in haar geboorteland Denemarken.
Met een kleine groep ontwikkelaars wordt in de zomer van 2013 de eerste versie van Clue gelanceerd
Bij terugkomst meldt Tin zich aan voor de prestigieuze business school KaosPilos, waar ze de verdere kneepjes van het ondernemersvak leert. Het is 2009 als ze voor het eerst over de app Clue nadenkt, maar dat project heeft uiteindelijk nog een paar jaar incubatietijd nodig. In de tussentijd leert ze Hans kennen, die zowel haar levens- als zakelijke partner bij Clue wordt, verhuizen zij naar Berlijn en krijgt ze haar eerste kind. Het duurt uiteindelijk nog tot de zomer van 2013 totdat een klein groepje mensen, waaronder Ida Tin, haar partner Hans, een ontwikkelaar en een product manager, de eerste versie van Clue lanceren.
Angel investors
Clue is een app die gebruikers helpt bij het bijhouden van hun maandelijkse cyclus op basis van data als menstruatie, stemming, lichamelijke klachten en libido. Hoe meer data dagelijks in de app wordt ingevoerd, hoe accurater Clue wordt in het inschatten hoe de cyclus van een gebruiker loopt. Die informatie kan handig zijn als je zwanger wilt raken, juist een zwangerschap wilt voorkomen of simpelweg grip probeert te krijgen op stemmingswisselingen of andere lichamelijk klachten.
Na de introductie van de app eind 2013 breidt het team van Clue zich verder uit. Inmiddels heeft de app ruim anderhalf miljoen actieve gebruikers en is de app zowel geschikt voor iOS als Android toestellen en ook voor de Apple Watch. Begin 2014 haalt Clue het nieuws vanwege hun succesvolle eerste financieringsronde waarbij €500.000,- aan durfkapitaal wordt opgehaald. “We zijn erg dankbaar voor de angel investors (vermogende (oud-)ondernemers die kapitaal hebben om te investeren in start-ups, red.) die we daarmee binnen hebben gehaald”, vertelt Tin.
Het hoofdkantoor van Clue zit in Berlijn, maar inmiddels zijn er ook een handvol mensen van het bedrijf aan het werk in Silicon Valley. “Ik sluit niet uit dat we daar op den duur ook een kantoor open”, vertelt Tin. “Tot nu toe zijn er overigens vooral nog werknemers uit Silicon Valley naar Berlijn verhuisd om hier op het kantoor te komen werken.” Vooralsnog heeft de Amerikaanse markt met 40% marktaandeel een belangrijke functie voor Clue. “Het overige marktaandeel ligt in Europa en de rest van de wereld, we zijn in totaal in 180 landen actief.”
Visie op het vrouwelijk lichaam
Met Clue proberen Tin en haar collega’s een belangrijk probleem op te lossen: voorkomen dat vrouwen niet op de hoogte zijn van hoe hun voorplantingssysteem in elkaar zit - voor welk doeleinde dan ook. “Eén ding is begrijpen wanneer je volgende menstruatie zal zijn, het andere is vrouwen helpen uitzoeken wanneer ze niet of juist wel zwanger kunnen raken en het vroegtijdig signaleren van symptomen.” Het idee achter Clue is dan ook dat de app een gebruiker steeds beter leert 'kennen' en daardoor steeds beter de individuele cyclus van een gebruiker leert bepalen. De app bevat daarnaast uitgebreide en gedetailleerde informatie. “Zo kunnen gebruikers echt leren en begrijpen wat er zich afspeelt in het lichaam.”
Wie ‘period tracker’ of ‘fertility app’ zoekt in de app stores zal tegen tientallen apps aanlopen, met Glow als één van de bekendere concurrenten. Clue onderscheidt zich volgens Tin op verschillende manieren van deze andere apps. “De app is zo ontworpen dat het gebruik heel intuïtief, laagdrempelig en eenvoudig is”, vertelt Tin. “Daarnaast hebben we ook belangrijke design keuzes gemaakt. Clue is niet roze en meisjesachtig,
"Dat was voor mij een natuurlijke keuze: ik koop toch ook geen roze auto?"
maar modern en fris. Dat was voor mij een natuurlijke keuze: ik koop toch ook geen roze auto? We hebben de app daarnaast uit de taboesfeer willen halen. In andere apps zie je nog wel eens onduidelijke afkortingen of onlogische icoontjes. Wij vermijden dat: met die stijlkeuzes willen wij onze gebruikers laten zien dat wij hen serieus nemen en dat wij dit deel van het leven serieus nemen. We willen Clue gebruikers behandelen als vrouwen, niet als kleine meisjes.” Uiteindelijk is het doel dat Clue op den duur ook met een (mannelijke) partner gebruikt kan worden, al gaat daar eerst nog een optimalisatie-slag aan vooraf.
Volgens Tin onderscheidt het bedrijf zich daarnaast door hun visie. “Hoewel een app om je menstruatie te tracken heel nuttig en belangrijk is, heb ik het gevoel dat wij meer kunnen doen. Het gaat niet alleen om het verzamelen van data, maar ook om deze data vervolgens als persoonlijke informatie aan een gebruiker terug geven. Zodat het bijvoorbeeld op den duur mogelijk wordt om vroeger de symptomen van cystes of een beginnende menopauze te signaleren.”
Link tussen wetenschap en eindgebruiker
Wie de cijfers van Research2Guidance erbij pakt, zal zien dat Duitsland niet erg scoort wat betreft mHealth market readiness. Daar kan Tin zich wel in vinden. “Binnen de gezondheidszorg in Duitsland valt er nog veel te digitaliseren en veel belangrijke data te bundelen.” Tin heeft relatief weinig te maken met de reguliere medische sector, aangezien Clue vanaf het begin af aan is gericht op de consument als eindgebruiker. “Wij praten met de patiënte in plaats van met haar dokter. Dat neemt echter niet weg dat de app veel potentie heeft binnen het gezondheidssysteem”, aldus Tin. “Als een patiënt
“Wij praten met de patiënte in plaats van met haar dokter"
met vruchtbaarheidsproblemen naar de arts gaat, dan zal hij of zij jou vragen naar informatie over je laatste menstruatie of de lengte van je cyclus. Dokters hebben inmiddels dezelfde uitdaging als jij als patiënt wanneer zij jou helpen bij het zwanger raken en dat is weten wanneer je ovuleert.” Volgens Tin is het daarnaast een goede zaak dat vrouwen via Clue hun eigen gezondheidsdata in bezit hebben. “Het verzamelen van data binnen een app als Clue zet de patiënt in haar kracht, omdat zij zelf kan besluiten om op een desgewenst moment haar zorgverlener toegang te geven tot deze informatie.”
Op dit moment zijn Tin en haar collega’s bezig met het opzetten van een medische raad. “We willen de samenwerking aangaan met onderwijs- en onderzoeksinstellingen zodat we nog meer betekenis kunnen geven aan de data die we verzamelen. Die nieuwe inzichten willen we vervolgens direct delen met de gebruikers van onze app, zodat vrouwen niet alleen bekende informatie over hun gezondheid kunnen lezen, maar ook op de hoogte zijn van de allernieuwste ontwikkelingen. Die lange tijdslijn, van onderzoekers, naar publicaties voor de beroepsgroep, de zorgverlener en uiteindelijk de patiënt, willen we inkorten. Er moet een snellere link tussen de wetenschap en de eindgebruiker komen.”
Alle afleveringen van SmartHealth Europe lezen?
Trackbacks & Pingbacks
[…] SmartHealth Europe: Clue (Duitsland) – SmartHealth […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!