Van digitale anticonceptie tot draagbare borstkolven: er is een ongekende groei te zien in de femtech markt. Niet alleen in nieuwe bedrijven en aandacht in de media, maar ook in groeikapitaal. Vorig jaar werd er 650 miljoen dollar geïnvesteerd in femtech bedrijven.
In de afgelopen vijf jaar haalden femtech bedrijven gezamenlijk meer dan 1 miljard dollar aan groeikapitaal op. Onder femtech vallen bedrijven die technologie ontwikkelen gericht op alle domeinen van vrouwelijke gezondheid, van menstruatie, anticonceptie en zwangerschap tot overgang, bekkenbodem en borstvoeding. In deze markt begeven zich partijen als Glow, Elvie, Ava, NextGen Jane, Bloomlife, Clue, Bonzun, NaturalCycles, Woom en Willow. Deze bedrijven, scale-ups en startups ontwikkelen apps, wearables, sites en services die vrouwen in verschillende fases van hun leven ondersteunen.
Sinds een jaar of twee is de naam femtech gemeengoed. Er schoten in de afgelopen jaren talloze nieuwe nieuwe femtech bedrijven uit de grond en start-ups en scale-ups kwamen op de radar van investeerders en de gevestigde medische sector. Femtech bedrijven haalden 650 miljoen dollar aan groeikapitaal op en sloten samenwerkingen met partijen als de National Health Services (NHS). Ook in 2019 zet deze trend zich voort. Elvie haalde 42 miljoen dollar op, Cora (een maandelijkse bestelservice voor tampons en maandverband) ontving 7.5 miljoen dollar en NextGen Jane (de bedenker van een slimme service om tampons op te sturen naar het lab om te testen op endometriose) 9 miljoen dollar.
Focus op vrouwelijke gezondheid
Ook andere technologie bedrijven zien het belang van focus op vrouwelijke gebruikers en hun gezondheid. Apple kondigde begin deze maand de uitrol van drie grote gezondheidsstudies aan, waaronder een studie gericht op menstruatiecycli en gynaecologische aandoeningen. In samenwerking met Harvard T.H. Chan School of Public Health en de National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) willen de initiatiefnemers meer data verzamelen om daarmee hopelijk te kunnen screenen op PCOS, onvruchtbaarheid, zwangerschap en menopauze.
Ondanks de veelbelovende groeicijfers - naar verluidt is de markt van femtech in 2025 drieënvijftig miljard dollar waard - staan femtech bedrijven ook voor uitdagingen bij het veiligstellen van investeringen. Volgens Forbes is dit grotendeels te danken aan twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Enerzijds een gebrek aan kennis over vrouwelijke gezondheid en de omvang van de problematiek, anderzijds de kolossale meerderheid (94%) van mannelijke besluitvormers binnen (Amerikaanse) investeringsmaatschappijen. Desalniettemin heeft de femtech markt de potentie om in 2020 ruim 1.3 miljard dollar aan investeringen te vergaren, melden de experts van het zakentijdschrift.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!