Een thuis-testkit om het microbioom van de vagina te meten, gezondheidsadvies voor zwangeren op basis van AI en gepersonaliseerde anticonceptie. De femtech markt groeit: niet alleen in omzet, maar ook in start-ups met nieuwe producten en diensten. We kijken naar een paar new kids on the block.
Als we het over femtech of female technology hebben, dan komt vaak hetzelfde rijtje namen voorbij. Bedrijven als Elvie, Clue (wiens co-founder de naam ‘femtech’ bedacht), Flo Health, Willow, Ava of Natural Cycles worden vaak genoemd, en timmeren al jaren aan de weg. Het zijn de ondernemingen die het marktsegment femtech op de kaart hebben gezet, die vrouwen wereldwijd helpen met hun producten of diensten en die in de afgelopen paar jaar miljoenen dollars aan venture capital hebben opgehaald. Neem het Amerikaanse bedrijf Willow, maker van een draadloze borstkolf, die vorige week nog 55 miljoen dollar groeikapitaal ontving.
Hoewel femtech overwegend wordt geassocieerd met producten gericht op menstruatie, vruchtbaarheid, moederschap of zwangerschap, is het marktsegment inmiddels veel breder. Het gaat om technologie gericht op vrouwelijke gezondheid in de breedste zin van het woord. En er komen ook steeds meer nieuwe spelers op de markt. Sommige startups zijn al een paar jaar onder de radar bezig en hebben pas recent funding opgehaald of hun product (opnieuw) gelanceerd.
Juno Bio
In 2018 richtte de Britse Hana Janebdar het bedrijf Juno Bio op. Met een diploma in biologie en een master in biochemische technologie concludeerde Janebdar dat het "vaginale microbioom, in vergelijking met bijvoorbeeld het darmmicrobioom, genegeerd wordt". In en op ons lichaam zitten veel micro-organismen zoals bacteriën, virussen en gisten. Samen worden ze het microbioom genoemd, ook wel bekend als microbiota of microflora. Belangrijke functies van het microbioom zijn de bescherming tegen ziekteverwekkers en de vertering van vezels. Naast de darmen bevat ook de vagina een eigen unieke microbioom. Kortom: your vaginal microbiome is a big deal, aldus Juno Bio.
Juno Bio wil vrouwen meer inzicht geven in hun vaginale microbioom. Afwijkingen in het vaginale microbioom kan volgens Juno Bio invloed hebben op de gezondheid van vrouwen, bijvoorbeeld een terugkerende vaginale bacterie, een hoger risico op het oplopen van een SOA of zelfs onvruchtbaarheid.
Vorig jaar voerde de start-up een onderzoek uit in de Verenigde Staten waarin bij meer dan duizend vrouwen uitstrijkjes werden gemaakt en onderzocht. Die data vormde de basis voor de eerste commerciële Vaginal Microbiome Test-kit die Juno Bio recent lanceerde. Vrouwen maken zelf thuis een uitstrijkje en sturen deze per post terug naar het laboratorium. Via een persoonlijk dashboard kunnen zij de resultaten bekijken, en inzicht in en informatie over hun vaginale microbioom krijgen. De Amerikaanse startup biedt ook de mogelijkheid om de resultaten in een een-op-een gesprek met een ‘vagina coach’ te bespreken.
De data die middels de uitstrijkjes verzameld wordt gebruikt Juno Bio - geanonimiseerd - voor onderzoek. Vanuit medisch oogpunt is het onderwerp 'vrouwelijke gezondheid' lang geen prioriteit geweest: door een gebrek aan onderzoek naar gezondheidsproblemen bij vrouwen is het lastig om een compleet beeld te krijgen en verbanden te kunnen zien. Daar hoopt Juno Bio ook verandering in te brengen, door bij te dragen aan verder onderzoek naar vrouwelijke gezondheid.
De Vaginale Microbioom Test-kit kost 149 dollar en is alleen bedoeld voor wellness purposes, niet als vervanging van een doktersbezoek. In de toekomst wil het Britse Juno Bio een thuis-test kit lanceren als goedgekeurd medisch hulpmiddel, om te ondersteunen bij klinische besluitvorming.
Pexxi
Nog een femtech nieuwkomer is de Britse start-up Pexxi. Het bedrijf - opgericht door urban designer Shardi Nahavandi en arts en onderzoeker Peter Fish - heeft als doel om vrouwen te helpen bij het kiezen van - voor hen juiste - orale anticonceptie en deze pil vervolgens maandelijks bij hen af te leveren. Pexxi bezit zich momenteel in de betatest-fase, maar wil op basis van een slim algoritme gebruikers advies kunnen geven. Onder andere door te kijken naar hormoontesten, medische geschiedenis en geregistreerde bijwerkingen.
Net als Juno Bio hoopt ook Pexxi bij te dragen aan de verbetering van vrouwelijke gezondheidszorg. Het bedrijf wil meer data genereren, om daarmee meer onderzoek te kunnen doen naar het gebruik en de bijwerkingen van anticonceptie door vrouwen.
Velmio
Velmio is een start-up uit Estland die begin dit jaar een personalised zwangerschapsapp lanceerde, genaamd Velmio. Fun fact: de start-up bracht dit jaar ook een Coronavirus Tracker uit, ontwikkeld tijdens een Hack the Crisis hackathon.
Voor aanstaande moeders zijn er talloze apps om tijdens hun zwangerschap op de hoogte te blijven van de ontwikkeling van de baby. De meeste apps geven ook informatie over de lichamelijke veranderingen bij een vrouw. Volgens Velmio kunnen algemene gezondheidsadviezen verwarrend zijn en heb je als aanstaande moeder gepersonaliseerd advies nodig. Velmio werkt samen met de Apple Watch en Fitbit app om gezondheidsdata van zwangeren te verzamelen. Velmio hoopt zo gebruikers een waarschuwing te geven wanneer ze een mogelijk een zwangerschapscomplicatie oplopen, en geeft suggesties hoe dit te voorkomen.
Naast persoonlijk advies op basis van je gewicht, beweging en slaap, zegt Velmio ook voedingsadvies te geven. Daar wordt het wel een tikkeltje tricky: Velmio zegt op basis van een foto van een bord met eten te kunnen bepalen wat er op ligt en te kunnen registreren wat je wanneer gegeten hebt. Over de hele wereld wordt gewerkt aan technologie voor registratie van voeding, vaak met wisselend succes - de vraag is of Velmio de juiste inschatting kan maken door beeld-herkenningssoftware, foto's en een database.
De app bevat ook een intelligente chatbot Velma, waar je als gebruiker van de app zwangerschapskwalen en -symptomen mee kunt delen. De Velmio app kost 10,99 euro per maand. Alleen tegen betaling kun je gebruik maken van de chatbot of krijg je gepersonaliseerd gezondheidsadvies. Velmio zegt dat het bedrijf - anders dan grote zwangerschapsapps als BabyCenter of What to expect - data van gebruikers nooit aan derden zal verkopen en dit alleen zal gebruiken om de app en zorg voor zwangeren te verbeteren.
Stix & Emjoy
Nog twee femtech bedrijven om in de gaten te houden zijn het Spaanse Emjoy en het Amerikaanse Stix. Stix heeft als missie om het stigma op zwangerschaps- en ovulatietests kopen te verminderen. Stix bezorgt goedkope en discreet verpakte zwangerschaps- en ovulatietests aan huis.
Emjoy is een app die door middel van audiocoaching vrouwen meer kennis wil geven over seksualiteit. Onder andere het stimuleren van het libido, het ontwikkelen van zelfkennis, het vergroten van plezier en het verbeteren van seksuele communicatie. Experts op het gebied van psychologie, sekstherapie, opvoeding en mindfulness zijn betrokken bij de inhoud van de app. Afgelopen week haalde Emjoy 2,5 miljoen dollar aan groeikapitaal op voor hun app.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!