"We zouden dit niet meer hoeven te melden, maar vrouwen zijn meer dan hun voortplantingsorganen", meldt de Amerikaanse marktanalist RockHealth. De aanleiding van dit stament is een onderzoek naar potentiële groei- en investeringskansen binnen de femtech markt. Volgens de onderzoekers wordt femtech nog teveel met (on)vruchtbaarheid, zwangerschap en moederschap geassocieerd, terwijl het segment een veel breder aanbod van zorg kan bieden.
Sinds een jaar of twee is de naam femtech - een samenvoeging van female en technology - gemeengoed. Onder femtech vallen bedrijven die technologie ontwikkelen gericht op alle domeinen van vrouwelijke gezondheid, met namen zoals Glow, Elvie, Ava, Flo Health, NextGen Jane, Bloomlife, Clue, Bonzun, NaturalCycles, Woom en Willow. Ook marktleiders binnen het ‘reguliere’ health en farma segment, zoals Philips, Fitbit, Apple, Samsung Health, Garmin, Pfizer, Sanofi en Roche, bieden producten en diensten die vrouwen in verschillende fases van hun leven ondersteunen. Er schoten in de afgelopen jaren talloze nieuwe femtech bedrijven uit de grond en start-ups en scale-ups kwamen op de radar van investeerders. Het totaal aan investeringen in femtech bedrijven bedraagt tot nu toe 680 miljoen dollar aan groeikapitaal, en bedrijven sloten samenwerkingen met partijen als de Britse National Health Services (NHS).
Gezondheidszorg verbeteren
Uit een analyse van 51 femtech bedrijven in RockHealth’s database blijkt dat het grootste deel van de investeringen tot nu toe is gegaan naar bedrijven die gericht zijn op vruchtbaarheid, zwangerschap en moederschap. Veelal gericht op jonge vrouwen, of klanten van commerciële zorgverzekeringen (in de Verenigde Staten).
Zonde, zegt RockHealth. Door uitsluitend op deze vorm van zorg te focussen, missen bedrijven grote kansen om de gezondheidszorg voor vrouwen te verbeteren. Het rapport van de marktonderzoeker en digital health incubator haalt twaalf gebieden aan die wat hen betreft kansrijk zijn voor investeerders en voor ondernemers om diensten en producten voor te ontwikkelen."Hoewel we tot nu toe de vooruitgang van de femtech-sector hebben toegejuicht, is het duidelijk dat we slechts het topje van de ijsberg te pakken hebben als het gaat om het transformeren van de gezondheid van vrouwen", aldus de onderzoekers.
De vijf segmenten die nu te onderscheiden zijn in het femtech landschap:
- Vruchtbaarheid: oplossingen die gericht zijn op het bijhouden van menstruatie of ovulatie en het proberen zwanger te raken (of voorkomen), IVF, IUI en ICSI, eiceldonatie en het bewaren van eitjes;
- Zwangerschap en moederschap: oplossingen gericht op het ondersteunen van vrouwen vanaf de conceptie tot en met de geboorte en de postpartumperiode;
- Seksuele gezondheid: oplossingen gericht op gynaecologische zorg, seksuele voorlichting, SOA’s, menopauze en bekkengezondheid;
- Chronische ziekten: oplossingen gericht op chronische aandoeningen als kanker, hartaandoeningen of depressie, niet exclusief voor maar wel veel voorkomend bij vrouwen;
- Lifestyle en wellness: oplossingen gericht op het welzijn van lichaam en geest.
Investeringen in fertiliteitsbehandelingen
In de Verenigde Staten staat er één discipline vooraan als het gaat om investeringen: de markt voor fertiliteit en vruchtbaarheidsbehandelingen. De femtech ondernemingen die in de afgelopen jaren de hoogste kapitaalinjecties ophaalden zijn Future Family, een oplossing voor IVF, het invriezen van eitjes en vruchtbaarheidsbehandelingen (118 miljoen dollar), Progyny, een onderneming gericht op fertiliteitsbehandelingen (102 miljoen dollar), Celmatix, een onderneming gericht op het verzamelen van data over vruchtbaarheid en zwangerschap (94 miljoen dollar), Nurx, een bezorgdienst voor anticonceptie (93 miljoen dollar) en Maven, een digitaal zorgnetwerk voor fertiliteit en zwangerschap (85 miljoen dollar).
Zinvolle innovaties
Veel start-ups richten zich op diensten voor jonge vrouwen. In Amerika bevindt minder dan 45% van de vrouwelijke populatie zich in haar vruchtbare leeftijd en heeft slechts 10% van de vrouwen tussen de 15-44 jaar moeite met zwanger raken of blijven. Dat betekent dat er een enorme groep vrouwen buiten beschouwing wordt gelaten in het huidige femtech aanbod, stelt Rockhealth.
Vanuit die gedachte signaleerde Rockhealth twaalf segmenten waarin de marktonderzoeker ruimte ziet voor zinvolle innovaties en kansen voor investeerders. "Als investeerders zijn we verheugd nieuwe oplossingen te financieren die de gezondheid van vrouwen holistisch ondersteunt."
Een voorbeeld is het terugdringen van sterftecijfers onder moeders met een Afro-Amerikaanse etniciteit. Het percentage moedersterfte in de VS is - voor een ontwikkeld land - relatief hoog en donkere vrouwen zijn bijzonder kwetsbaar om tijdens de zwangerschap of binnen een jaar na de bevalling te overlijden. Digitale gezondheidsoplossingen bieden mogelijkheden om post- en prenatale zorg te bieden aan kwetsbare minderheidsgroepen. Start-ups als Candlelit, Culture Care, Poppy Seed Health en Health In Her Hue bieden op dit moment prenatale- en postpartumzorg aan vrouwen met Afro-Amerikaanse, Latino of Caribische etniciteit.
Monitoring
Al tijdens een zwangerschap kan de gezondheid van een ongeboren kindje en de zwangere in de gaten worden gehouden, door prenatale monitoring. Vooral vrouwen in een risicogroep, zoals met zwangerschapshypertensie, zwangerschapsdiabetes of die een eerdere vroeggeboorte hebben gehad, profiteren van deze monitoring op afstand. Op dit moment zijn er verschillende wearables en apparaten op de markt die vrouwen tijdens hun zwangerschap kunnen gebruiken om hun vitale functies te meten, of de activiteit van de baby en weeën te monitoren. Die monitoringsapparatuur kan klinische besluitvorming ondersteunen, doordat gynaecologen en verloskundigen meer data van patiënten verzamelen. Het bedrijf Oula Health biedt zwangere moeders digitale consults en technologie om op afstand hun vitale functies te meten en door te sturen naar een gynaecoloog.
Menopauze
De menopauze of overgang is een gebied waar ook steeds meer wetenschappelijke en maatschappelijke aandacht naar uitgaat. Geschat wordt dat 85% van alle vrouwen menopauze-gerelateerde symptomen gaat ervaren in haar leven. Toch ontvangen veel vrouwen nog steeds onvoldoende informatie over de menopauze: slechts 50% van alle vrouwen in de Verenigde Staten bespreekt de menopauze met haar zorgverlener, aldus RockHealth. Het onderwerp menopauze zit vaak nog in de taboesfeer, en vrouwen spreken eerder met vrienden of familie dan dat ze een dokter inschakelen voor advies en behandeling van klachten. Nieuwe behandelingen en producten gericht op de menopauze en het verlichten van symptomen, hebben dan ook grote groeipotentie.
Verschillen tussen mannen en vrouwen
RockHealth pleit ook specifiek voor digitale zorgtoepassingen gericht op vrouwen met de ziekte van Alzheimer en osteoporose. Recent wetenschappelijk onderzoek maakt steeds duidelijker dat (chronische) aandoeningen zich bij vrouwen anders kunnen manifesteren dan bij mannen. Zo blijkt bijvoorbeeld uit statistieken dat vrouwen gemiddeld 7 tot 10 jaar later hart- en vaatproblemen krijgen dan mannen. De verschillen tussen het mannen- en vrouwenhart zijn groot, maar worden niet altijd onderkend. Femtech bedrijven zouden zich moeten toeleggen op de gezondheidsverschillen tussen mannen en vrouwen en het ontwikkelen van behandelingen die specifiek gericht zijn op vrouwen in deze gebieden, aldus RockHealth, want er is een onvervulde behoefte. Digitale hulpmiddelen kunnen screening, preventie en vroege signalering helpen verbeteren, zodat meer adequater vrouwen geholpen kunnen worden.
Mannen zijn vaak oververtegenwoordigd in klinische studies. Vrouwen moeten daarom beter vertegenwoordigd worden in klinisch onderzoek naar onder andere hartaandoeningen en beroertes, concludeert de marktonderzoeker en investeerder. Gelukkig zijn er bedrijven zoals Bloomer Tech die zich specifiek richten op dataverzameling over de cardiovasculaire gezondheid van vrouwen. Deze nieuwe lichting femtech bedrijven kan door dataverzameling bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek, meer inzicht in gezondheidsrisico's voor vrouwen, en daarmee hopelijk de klinische richtlijnen en adviezen helpen te verbeteren. Per slot van rekening is de helft van de wereldbevolking vrouw.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!