Femtech staat deze week volop in het nieuws. De reden? Drie female technology ondernemingen haalden miljoenen dollars aan groeikapitaal op. Investeerders geloven in de groeiende markt voor slimme producten en diensten gericht op menstruatie, seksualiteit en zwangerschap.
Onderzoekers van Grand View Research, Inc. verwachten dat de markt voor vrouwelijke gezondheid groeit naar 51,3 miljard dollar in 2025. Het is dus niet verwonderlijk dat de femtech startups uit de grond schieten. Met femtech worden producten, diensten of bedrijven gedefinieerd die zich op verschillende onderdelen van het vrouwelijk lichaam en de vrouwelijke cyclus richten, waaronder menstruatie, vruchtbaarheid (zowel tracking als problematiek), seksualiteit, zwangerschap, menopauze en borstvoeding. Voor al deze onderdelen van vrouwelijke gezondheid bieden internationale startups technologie – zowel hardware als software – om vrouwen te ondersteunen, begeleiden of informeren, van het veilig transporteren van afgekolfde melk tot hulp bij borstonderzoek of SOA testen voor thuis.
Tampons on demand
Specifiek op het gebied van menstruatie bijvoorbeeld zijn er een aantal startups die zich bezig houden met on-demand diensten voor relevante producten. Cora haalde deze week 7,5 miljoen dollar op voor hun webshop met een maandelijkse bestelservice voor organic tampons en maandverband. Concurrent Lola haalde vorige jaar nog 24 miljoen dollar groeikapitaal op. Lola biedt eenzelfde service waarbij vrouwen op basis van een abonnement iedere 4 of 8 weken producten voor hun sexual health (condooms e.d.) en menstruatie (tampons, pads, pillen tegen kramp etc.) thuis kunnen laten bezorgen. Rory is de vrouwelijke tegenhanger van Roman en biedt een platform waar vrouwen terecht kunnen voor medicatie voor allerhande klachten (overgang, slaapproblemen). Vrouwen vullen zelf hun medische geschiedenis in op Rory en krijgen als follow-up een vragenlijst. Een bij Rory aangesloten dokter leest dit dossier en kan indien nodig direct een recept voor gepaste medicatie voorschrijven. De desbetreffende pillen zijn ook direct te koop bij Rory.
Een andere grote investering, van negen miljoen dollar, werd deze week opgehaald door Nextgen Jane. Nextgen Jane is de bedenker van een slimme service om tampons op te sturen naar het lab om te testen op endometriose. De startup gebruikt bloed uit tampons om vroege biomarkers die duiden op endometriose op te sporen. Endometriose is een chronische ziekte waarbij weefsel dat (enigszins) lijkt op baarmoederslijmvlies (endometrium) buiten de baarmoederholte voorkomt. NextGen Jane ontwikkelt een speciale tampon die vrouwen een uur of twee moeten dragen en vervolgens in een speciaal buisje moeten stoppen en opsturen naar het laboratorium voor verder onderzoek.
Elvie Trainer
Op het gebied van hardware is Elvie op dit moment een van de bekendste femtech bedrijven. Deze onderneming spande deze week dan ook de kroon wat investering betreft: de femtech onderneming ontving 42 miljoen dollar groeikapitaal. Elvie's missie is het verbeteren van het leven van vrouwen met behulp van slimme technologie. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door Tania Boler en Alexander Asseily (mede-oprichter van wearable maker Jawbone).
Elvie maakt onder andere de Elvie Trainer, ontworpen door Boler zodat vrouwen onder begeleiding op een eenvoudige, discrete manier bekkenbodemspier-oefeningen te doen. De bekkenbodem is de spiergroep onderin je bekken: wanneer een bekkenbodem te slap is, kunnen er klachten ontstaan zoals urine-incontinentie. Deze inwendig gedragen bekkenbodem-trainer detecteert of de spieren op de juiste manier worden aangespannen (omhooggetrokken in plaats van naar beneden geduwd). De sensoren in het apparaatje sturen data naar de app, en de app geeft vervolgens realtime feedback aan dragers en laat zien manier of de oefeningen goed worden uitgevoerd en hoe de bekkenbodemspieren werken. De grafieken in de app tonen gebruikers ook vooruitgang door frequent te trainen.
In 2017 haalde Elvie al zes miljoen dollar aan groeikapitaal op. In 2018 sloot de onderneming een deal met de National Health Services (NHS), de eerstelijns zorgorganisatie in Engeland, waardoor de bekkenbodemspier trainer (die normaal 199 euro kost) voor alle vrouwen die dit nodig hebben gratis beschikbaar is.
Elvie Pump
Vorig jaar lanceerde de femtech onderneming een nieuw product. De Elvie Pump is een lichtgewicht kolf die in een voedingsbeha gedragen wordt. Die kolf maakt het mogelijk om waar dan ook (dus niet alleen op het toilet of in speciale kolfruimtes etc.) en wanneer je wilt (tijdens een meeting, een wandeling of onder het koken) te kolven. Elvie is zo ontworpen dat de borstkolf weinig geluid maakt en niet opvalt, heel anders dan de bestaande borstkolven die met slangen en pompen weinig discreet zijn. Sterker nog: de Elvie Pump was zelfs tijdens Fashion Week te zien bij een model die met de kolf in haar BH over de catwalk liep. De Elvie Pump werkt samen met de gratis Elvie Pump app, om de kolf op afstand te bedienen (starten, pauzeren of intensiteit aanpassen), realtime de hoeveelheid gekolfde melk in te zien en afgelopen kolfsessies bij de houden. De Elvie Pump kost 299 euro voor een enkele en 499 voor een dubbele borstkolf. Helaas is de borstkolf op dit moment alleen te koop in het Verenigd Koninkrijk.
De 42 miljoen dollar kapitaalinjectie gaat onder andere gebruikt worden om de Elvie Pump en Elvie Trainer te distribueren door Amerika, Azië en Europa. Daarnaast gaat het bedrijf door met het ontwikkelen van andere slimme producten en diensten gericht op vrouwelijke gebruikers. Op den duur wil Elvie vrouwen tijdens de verschillende fasen in hun leven ondersteunen. Zowel de fase voor, als tijdens en na de zwangerschap en tijdens de overgang. “I think it’s really an exciting moment for femtech. The tech sector is waking up to the importance of the female consumer", aldus oprichter Boler in een interview met Techcrunch.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!