Naar aanleiding van de 101e editie van de RSNA – een jaarlijkse meeting van radiologen in Amerika – organiseerde Philips afgelopen week in Amsterdam een informele roundtable voor de pers. Frans van Houten, de CEO van Philips, en Jeroen Tas, CEO Healthcare Informatics, Solutions and Services, gaven inzicht in de nieuwe health tech plannen en ambities van het bedrijf.
Ruim een jaar geleden maakte Philips de ingrijpende strategische stap om hun lichtdivisie af te splitsen en meer nadruk te leggen op medische apparatuur en consumentenproducten voor gezondheid en welzijn. Het bedrijf wil voet aan de grond te krijgen binnen het gehele gezondheidsdomein. “Philips wordt een oplossingsbedrijf”, zei CEO Frans van Houten. “We gaan zowel hardware, software als services aanbieden in de medische sector. We denken dat dit noodzakelijk is om wereldwijd de grote uitdagingen rondom de gezondheidszorg op te lossen. Daarnaast geloven we dat die strategie de manier is om ons beter te kunnen onderscheiden van partijen die met name op hardware gebied met ons concurreren. Tenslotte kan Philips vanuit die positie meer waarde bieden voor zowel consumenten als ziekenhuizen.”
"Philips gaat zowel hardware, software als services aanbieden in de medische sector”
Eén van de eerste producten die voortkwam uit Philips nieuwe medische divisie was HealthSuite, een gezondheidsplatform voor patiënten en zorgverleners, waar medische apparatuur en wearables op aangesloten kunnen worden. “Het bouwen van zo’n platform is complex”, vertelt Jeroen Tas, CEO Healthcare Informatics, Solutions and Services. “Als je ziet wat erbij komt kijken om op een veilige, schaalbare manier apparatuur aan te sluiten en data uit huisartsensystemen, klinische systemen of personal health records te halen. Iedere maand komen er nieuwe applicaties en nieuwe klanten bij. Op dit moment hangen er al acht miljoen devices aan die cloud. Niet alleen medische, maar in het kader van The Internet of Things ook televisies en onze HUE lampen.”
Informatie an sich is waardeloos
Ondertussen werkt Philips ook door aan hun eigen lijn van consumer health wearables. Dit doen ze naast andere grotere internationale partijen als Apple of Samsung, maar ook Fitbit of het Chinese Xiaomi. Van Houten beschouwt deze partijen echter niet als concurrentie voor Philips. “Allereerst ligt onze focus vooral op medische wearables, niet op meer generieke fitness wearables of smartphones apps. In feite zijn alle wearables die gegevens aanleveren complementair. Als een consument zegt dat wij zijn of haar gegevens uit Apple’s HealthKit in HealthSuite mogen laden, dan doen we dat. Waar wij ons specifiek in onderscheiden, is dat wij deze data medisch relevant maken. Informatie an sich is waardeloos, het wordt pas waardevol als je deze koppelt aan een zinvolle applicatie op medisch gebied. De grootste inzet van Philips zal dus altijd op gezondheidsprogramma’s zijn, niet zozeer op sensoren alleen.”
Volgens Tas is daarnaast het probleem van wearables dat ze niet klinisch gevalideerd zijn, waardoor Philips deze apparatuur niet kan gebruiken voor een diagnose. “De Philips Watch is een medical device, een gevalideerde smartwatch. In die zin concurreren we dus ook niet met bijvoorbeeld de Apple Watch.” De Apple Watch is (nog) niet gecertificeerd als medisch apparaat, en zal dat volgens Apple topman Cook voorlopig ook niet worden, zo zei in hij in een interview met de Britse Telegraph.
Clinical informatics
Eén van de nieuwste ambities van het bedrijf is om zich steeds intensiever op het gebied van clinical informatics te gaan begeven. “Op dit moment ondersteunen wij met onze hardware en software zorgverleners zoals radiologen of pathologen al bij het interpreteren, delen en opslaan van beelden. Daar willen we op den duur steeds verder in gaan”, vertelt Van Houten. “Door middel van slimme algoritmes willen we artsen gaan ondersteunen bij hun diagnose en hen voorzien van een specifieke aanbeveling voor een bepaalde behandeling”
Door alle duizenden medische apparaten die momenteel wereldwijd al in gebruik zijn, bezit Philips een gigantische berg aan data. “Op basis van de miljoen beelden die deze apparatuur produceert, kunnen wij mogelijk interessante patronen halen die kunnen bijdragen aan het stellen van een diagnose en de keuze voor een bepaalde therapie.”
"Door middel van slimme algoritmes willen we artsen gaan ondersteunen bij hun diagnose”
Een goed voorbeeld van deze ontwikkeling is Philips’ samenwerking met de Amerikaanse Yale universiteit. Samen met Yale ontwikkelde Philips een algoritme waarmee via een 3D MRI of CT beeld van een tumor bepaald kan worden of het weefsel nog leeft of niet, en dus of een behandeling aanslaat of niet. “We denken dat dit de eerste stap is in een hele serie algoritmes die beelden steeds beter kunnen interpreteren ”, aldus de CEO.
Acquisities en samenwerkingen
Maar bij die stap van het ontwikkelen van een MRI-scanner naar big data, machine learning en ingewikkelde algoritmes komen ook nieuwe vaardigheden kijken, die Philips mogelijk nog niet zelf in huis heeft, stelt één van de aanwezige journalisten. Is het mogelijk dat Philips daarvoor kijkt naar samenwerkingen of overnames van eventuele kennispartners? “We zullen altijd hardware blijven leveren naast software en services”, stelt Van Houten. “Maar overnames zijn zeker mogelijk. Vorig jaar hebben we Volcano (bedrijf dat slimme katheters ontwikkelt om kleine inwendige operaties mee uit te voeren, red.) gekocht, ik denk dat komend jaar acquisities op het gebied van healthcare analytics zeker mogelijk zijn.”
Jeroen Tas: “Het is bekend dat we met Salesforce en Amazon Web Services samenwerken. Voor deze wereld heb je een hele zware IT-infrastructuur nodig. Denk aan 1 terabyte (+- 1024 GB, red.) voor één complexe oncologie patiënt. Je hebt dus heel veel computing power en opslag nodig. Wij willen met name kijken hoe we kunnen samenwerken met dat soort partijen om dit wereldwijd op grote schaal te gaan doen. We gaan niet zelf een infrastructuur bouwen zoals Amazon.”
Miljoen patiënten
En hoe kijkt Philips aan tegen partijen als IBM, die met zijn Watson-technologie ook langzaamaan meer concurrent aan het worden is. “Partijen als IBM zitten met name aan de kant van data analytics. Dat doen wij ook, maar wij zitten vooral aan de care delivery kant. Wij zitten in de laatste meters bij de dokters en patiënten met onze producten of diensten, in het ziekenhuis of thuis”, verklaart Van Houten.
“Op bepaalde gebieden werken we ook al samen met IBM, bijvoorbeeld op het gebied van kanker”, vult Tas aan. “Uiteindelijk is de zorg zo groot en complex dat je wel samenwerkingen aan moet gaan. Daarbij moet je wel weten waar je sterkte ligt. Onze sterkte ligt er in dat wij iedere dag met miljoenen patiënten te maken hebben. Ieder jaar hangen er 250 miljoen patiënten aan onze monitoren, we hebben een miljoen ouderen uitgerust met valdetectie. Dát is onze core business.”
"Uiteindelijk is de zorg zo groot en complex dat je wel samenwerkingen aan moet gaan.”
Op dit moment heeft het bedrijf al medische specialisten in dienst, met name op gebied van klinische research die ingezet wordt bij het ontwikkelen van Philips’ algoritmes. “Ik sluit niet uit dat we in de toekomst ook diensten gaan aanbieden op medisch gebied”, aldus Van Houten. “Dat doen we vandaag al op het gebied van thuiszorg, bijvoorbeeld bij LifeLine in Amerika. Ik zie ook een bedrijfsmodel voor me waarbij we dit met andere zorginstellingen gaan doen.”
Claims
Door zich op het gebied van diagnose en advies over behandelingen te begeven, betreedt Philips ook een andere wereld, namelijk die van claims en het afdekken van die claims. Van Houten: “Door onze aankoop van Volcano, waarbij we er duidelijk voor kiezen om ook dingen ín het lichaam te gaan doen, moeten we ook de daarbij passende verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van onze diensten en apparatuur.”
En uiteindelijk neemt de dokter het besluit, niet Philips, vult Tas aan. “Je moet ook niet onderschatten dat de algoritmes, waar wij die diagnoses en advies voor behandeling op baseren, allemaal gevalideerd zijn. Daarom werken we daarvoor samen met partijen als bijvoorbeeld Yale en zijn al onze algoritmes goedgekeurd door de FDA.” Dat sluit volgens Tas ook aan op de vraag met welke partijen Philips een samenwerking wil overwegen. “Je ziet dat veel IT-bedrijven zich niet willen begeven in een wereld die heel specifieke kennis van regulering vergt. Veel spelers willen zich wel aan een wearable wagen, maar deinzen terug wanneer die data gevalideerd moet zijn. Wij bevinden ons al meer dan honderd jaar in medische markten waar aansprakelijkheid altijd op de loer ligt, dus wij zijn bereid dat hierin ook weer te doen.”
Een algoritme is niet de boze man
Hoe waarborg je persoonlijke zorg als je van alles uitbesteedt aan computers en rekenmodellen? Daarover is Van Houten duidelijk: de inzet van meer technologie gaat de zorg ten goede komen. Als voorbeeld noemt de CEO LifeLine in Amerika. De telefooncentrale van de valdetectie apparatuur wordt het meest gebeld uit eenzaamheid, omdat ouderen simpelweg behoefte hebben aan een gesprek. “Een algoritme is niet de boze man”, zegt Van Houten. “Algoritmes maken het juist mogelijk dat er diensten worden verleend die mensen kunnen ondersteunen. Dan is het aan ons als bedrijf, maar ook aan betrokken zorginstellingen of andere partners, om de menselijk maat terug te brengen. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken dat ouderen ook ‘gewoon’ even met ons kunnen bellen als ze daar behoefte aan hebben.”
"Radiologen kijken alleen maar naar beelden, het contact met de patiënt verdwijnt te vaak”
Volgens Van Houten spreekt hij regelmatig met artsen die aangeven dat ze graag slimme technologische oplossingen willen inzetten als dat betekent dat ze daardoor meer tijd met hun patiënten kunnen doorbrengen. “Radiologen of pathologen kijken alleen maar naar beelden en maken op basis daarvan rapporten, het contact met de patiënt verdwijnt te vaak”, vult Tas aan. “Op het moment dat een computer beter in staat is om bijvoorbeeld een celanalyse te doen dan iemand die door een microscoop kijkt, dan kan de patholoog in plaats van cellen tellen gesprekken voeren met de patiënt.” Ook HealthSuite helpt daarbij, meent Tas. “Hoe meer data van de patiënt automatisch opgeslagen wordt in een toegankelijk systeem, hoe minder tijd artsen en verpleegkundigen kwijt zijn aan het het invullen van gegevens. Ongeacht of die gegevens nu thuis worden gemeten of in het ziekenhuis worden geregistreerd. Ook dat komt de zorg ten goede.”
Geldstromen verleggen
Zijn de plannen van Philips vooral nog toekomstmuziek? “Automatische medicatiecontrole, valdetectie, patiënten die met ademhalingsapparatuur thuis support krijgen, honderden wearables in HealthSuite, dat is vandaag al realiteit”, aldus Van Houten. “Waar we alleen allemaal mee worstelen: hoe schaal je het op? Hoe zorg je dat dergelijke producten en diensten nog veel meer gebruikt gaan worden? Daar loop je vaak vast op conservatisme – niet alleen van de medische wereld, maar ook bij de consument.” Van Houten moet erkennen dat zijn 80-jarige moeder ook "geen apparaten aan haar lijf wil".
Ook financiële modellen houden bestaande structuren in stand. “Om de stap te maken van passieve zorg, die alleen reageert op het moment dat je een acute conditie hebt, naar actieve zorg gericht op preventie en ondersteuning van chronisch zieken moeten er geldstromen worden verlegd.”
"Straks krijgen ziekenhuizen betaald om te voorkomen dat een patiënt wordt opgenomen”
Volgens Van Houten zullen ziekenhuizen idealiter op den duur verantwoordelijk worden voor het voorkomen dat patiënten naar het ziekenhuis komen. “Dat is een hele grote stap. Nu worden ze betaald om zoveel mogelijk patiënten naar het ziekenhuis te krijgen, straks krijgen ze betaald om te voorkomen dat een patiënt wordt opgenomen.”
“Ik hoorde laatst iemand zeggen: if you pay for sickness, you get sickness”, vult Tas aan. “De andere kant van die medaille is dus: if you pay for health, you get health. Dat is onze focus. Maar voordat het hele zorgsysteem naar die nieuwe wereld is zijn we nog wel een jaar of vijf à tien bezig.”
Philips vraagt zich af hoe ze kunnen opschalen, ik vraag mij af hoe ik een account kan krijgen... Wellicht gaat hier iets fout.
In welk opzicht is de Philips watch een gevalideerd medical device? Voor welke parameters / intended use is er een CE markering (declaration of conformity) en met welke App(s) / front-end(s)?