Professor dr. Hans-Peter Brunner-La Rocca is als cardioloog groot pleitbezorger van telebegeleiding bij hartfalen. Juist nu. “Kwetsbare patiënten dreigen nu geen zorg te krijgen”, waarschuwt hij. “Maar ook niet-coronapatiënten hebben in deze heftige tijd recht op goede zorg. Telebegeleiding kan ons in deze onzekere periode ondersteunen bij het geven van de zorg en zekerheid die zij verdienen."
Lege poli’s in Limburg
De drukte in verband met corona valt voor ons nu nog wel mee. We zien op de poli’s vandaag de dag minder dan tien procent van de normale hoeveelheid patiënten (1 april 2020, red.). Alleen de écht acute hartfalenpatiënten komen naar het ziekenhuizen. Patiënten die al een afspraak gepland hadden staan, bellen we om hun klachten te inventariseren en zodoende in te schatten of het strikt noodzakelijk is dat ze langskomen op de hartfalenpoli. We weten niet hoe lang deze crisis gaat duren, maar mogelijk nog enkele maanden. Dat we gedurende al die tijd geen contact hebben met onze patiënten is geen optie, want hartfalenpatiënten zijn kwetsbaar. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we hen zorg blijven verlenen."
Versnellen
Het MUMC+ heeft al een aantal jaren ervaring met telebegeleiding. De afgelopen periode zetten ze al stappen om het aantal aansluitingen op te schalen. Dat je echter in een kort tijdsbestek heel vlot kunt versnellen, heeft het academische ziekenhuis in de afgelopen twee weken ervaren. Brunner–la Rocca: “De beslissing om het zorgaanbod anders in te richten heeft bij ons nog geen vijf minuten gekost. Wij als hartfalenteam hebben dat kunnen beslissen, zonder dat het werd voorgelegd aan bijvoorbeeld de Raad van Bestuur. Wat scheelde was dat wij al eerder over de opschaling van telebegeleiding aan het nadenken waren. En wat bijdroeg aan de snelheid is dat wij al geruime tijd met dezelfde leverancier voor begeleiding op afstand werkten.”
Installeren en aanmoedigen
Met ‘de leverancier’ doelt Brunner-La Rocca op de firma Sananet, die de applicatie in Maastricht levert. “Mensen kunnen de app simpelweg downloaden en installeren op hun smartphone of tablet”, aldus Brunner-La Rocca. “Ze krijgen dan uitleg via de app, maar ook begeleiding op afstand van onze hartfalenverpleegkundige”.
Via de app kunnen patiënten doorgeven hoe het met hen gaat. “Verslechtering bij hartfalen kan zich op verschillende manieren manifesteren. Via een klachtenvragenlijst, die vergelijkbaar is met de anamnese op de polikliniek, vragen wij de patiënt om zijn of haar gezondheidssituatie te beschrijven. Zo kunnen we zien of iemand ernstige klachten of symptomen heeft. Het systeem adviseert de patiënt dan eventueel om contact met de hartfalenverpleegkundige op te nemen.”
Soms blijft het stil vanuit patiënten. In dat geval zoekt de hartfalenverpleegkundige contact met hen. Het is dus niet een kwestie van app geven en het daarbij laten. “Juist om veilige zorg te garanderen, is het belangrijk een vinger aan de pols te houden en te kijken wat patiënten nodig hebben om de app goed te gebruiken”, stelt Brunner-La Rocca.
Ziekenhuisbezoeken vaak onnodig
Ook na de corona-crisis wil de cardioloog doorgaan met deze manier van zorg verlenen. Als een patiënt op de poli is geweest vraagt hij zich regelmatig af of dat consult echt wel nodig was, en of hij deze patiënt daadwerkelijk fysiek had moeten zien: “Als bijvoorbeeld de medicatie van een patiënt met hartfalen goed is ingesteld en hij wordt gemonitord op afstand, dan is een standaardcontrole helemaal niet nodig.”
Van bellen naar videobellen?
“Contacten met patiënten verlopen nu nog telefonisch. Dat gaat goed, want in de geneeskunde zijn beslissingen grotendeels gebaseerd op wat de patiënt vertelt. Op afstand kun je dus veel doen. Ik stel telefonisch dezelfde vragen als wanneer ik tegenover een patiënt zit. Je hebt wel iets minder informatie, want je kunt de patiënt niet zien. We willen daarom ook aan de slag met videobellen. Maar ook zonder videobellen zijn we al heel erg blij met de zorg die wij op afstand kunnen leveren.”
Gouden tip
Brunner-La Rocca moedigt al zijn collega-artsen snel werk te maken van telebegeleiding. Juist nu. Zijn advies aan andere ziekenhuizen “Neem contact op met collega’s en ziekenhuizen die al met telebegeleiding bezig zijn. Misschien dat er een partnerziekenhuis is, dat met hetzelfde systeem werkt. Het kan slim zijn om dat in een samenwerkingsverband op te pakken.”
“Buiten kijf staat: ook als ziekenhuizen nog niet zo ver zijn, is dit wel hét moment om er mee te starten. In deze crisistijd is het overduidelijk dat ons werk op een andere manier moet worden gedaan. Patiënten verliezen momenteel iets aan zekerheid. Telebegeleiding biedt de mogelijkheid om iets aan zekerheid terug te geven.”
Over de auteurs:
Arjan van Rooijen en Bettine Pluut werken respectievelijk als redacteur en programmamanager voor de Vliegwiel Coalitie. Deze coalitie zet zich in voor opschaling van digitale zorg, zodat alle patiënten daar de voordelen van kunnen ondervinden. Het is een open coalitie. Iedereen mag bijdragen. Een klein programmabureau organiseert netwerkbijeenkomsten en deelt kennis en inzichten via de website vliegwielcoalitie.nl. Daar vindt u bijvoorbeeld handreikingen voor telebegeleiding, een overzicht van leveranciers en wetenschappelijke publicaties. Volg Vliegwiel op social media, mail naar vliegwiel@patientenfederatie.nl of geef u op voor de nieuwsbrief. Zo mist u geen enkele uitnodiging om mee te praten over dit onderwerp.
Trackbacks & Pingbacks
[…] are seeing this because your blog was recently used as part of a DDOS attack against […]
[…] >> Lees het hele artikel inclusief gouden tip op SmartHealth […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!