Wat voor digitale tools verwachten zwangeren van hun zorgverleners? En wordt er door ziekenhuizen aan de wensen van Millenial en Generatie-Z moeders, digitaal onderlegde consumenten met hoge eisen betreft hun klantervaring, voldaan? Die vragen vormen de basis van het Amerikaanse onderzoek Project Beyond onder duizend (aanstaande) moeders.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Sid Lee, een creatief dienstenbedrijf gevestigd in Canada, in opdracht van Xealth. Xealth is een platform waarmee clinici digitale gezondheidstools voor patiënten eenvoudig kunnen integreren, voorschrijven en bewaken vanuit hun EPD-workflows. Aan 932 vrouwen - waarvan 52% moeder en 48% zwanger - werd gevraagd welke digitale tools ze tijdens hun zwangerschap gebruikten. Daar komt deze top vier uit: patiëntportaal (56%), gezondheidsapps (50%), online communities (47%) en wearables (22%).
De onderzoekers vroegen ook wat het voordeel is van toegang tot een online portaal tijdens je zwangerschap. Voor de vrouwen uit het onderzoek is dat sneller antwoord op een vraag (76%), sneller toegang tot een arts (63%), tijdsbesparing (48%), meer rust en peace of mind (48%) en meer vertrouwen in de zorgverleners (22%).
70% verwacht toegang tot digitaal dossier
Dan de wensen met betrekking tot digitale zorg. 47% van de moeders verwacht(te) digitaal met hun arts te communiceren tijdens hun huidige of vorige zwangerschap. Online portals zijn het meest verwachte kanaal voor digitale interactie met een arts, maar e-mail, sms of een app om met artsen te praten is ook wenselijk. Ook hebben aanstaande moeders verwachtingen en wensen wat betreft het digitale aanbod in het ziekenhuis waar ze gaan bevallen. Ruim 70% van de vrouwen verwacht toegang tot een digitaal medisch dossier, 60% de mogelijkheid om digitaal te kunnen betalen, 58% elektronische herhaalrecepten aanvragen, 54% online educatie en informatie en 38% van de ondervraagden verwacht virtuele monitoring- en tracking tools.
Wat kunnen ziekenhuizen doen om de ervaring van zwangere vrouwen te verbeteren? De antwoorden van de ondervraagde vrouwen zijn illustratief voor wat zij wensen qua zorg en service.
- "Ik zou graag de mogelijkheid hebben om papierwerk online in te kunnen vullen. Het is tijdrovend als je veel documenten moet invullen."
- "Ik zou graag met andere zwangere vrouwen contact hebben."
- "Informatie over de periode na de bevalling en wat er met je lichaam gebeurt, een medisch dossier voor mezelf en een manier om 24/7 met een arts te kunnen communiceren over mijn zorgen."
- "Apps die me helpen te begrijpen wat er gebeurt met mijn lichaam en geest nadat ik een baby heb gekregen."
- "Tools die me helpen mijn zorg rekeningen te begrijpen."
Digitaal aanbod beïnvloedt keuze
Veel moeders maken keuzes voor hun zorgverzekering, zorgverlener- en zorginstelling op basis online informatie over artsen en ziekenhuizen en de beschikbaarheid van digitale gezondheidstools en -diensten. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat het aanbod van digitale tools doorslaggevend was in haar keuze voor een dokter. De onderzoekers concluderen dat zorgaanbieders en ziekenhuizen een manier moeten vinden om online informatie, inclusief artsprofielen en beoordelingen, aan te bieden om moeders te helpen bij het vinden van de juiste arts.
De onderzoekers besluiten met kansen voor zorgverleners. Het betreft hier tamelijk open deuren, maar volgens de onderzoekers kunnen zorgverleners en ziekenhuizen hun bestaande dienstverlening uitbreiden met tools en services die meer gemak bieden, mogelijkheid geven om je aan te sluiten bij een community en zorgen voor betere zorg en meer transparantie in de zorg. Ook een advies: zorgverleners en ziekenhuizen moeten werken aan hun online imago en merk. Onderschat je online aanwezigheid niet, patiënten maken (mede) op basis hiervan een keuze.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!