De app BeterDichtbij maakt gemakkelijk en veilig contact tussen arts en patiënt mogelijk. Over praktische zaken als parkeren of bezoektijden, maar ook over klachten, bijwerkingen of onderzoeksuitslagen. Vanaf deze week is de app uitgebreid met de gezondheidsinformatie die beschikbaar is op Thuisarts.nl. Zo kunnen patiënten en artsen die via BeterDichtbij met elkaar communiceren eenvoudig medische informatie met elkaar delen.
Wie zoekt op klachten als ‘keelpijn’, ‘buikpijn’ of ‘hoofdpijn’ komt met grote waarschijnlijkheid uit op de site Thuisarts.nl. Deze moderne aanvulling op, of eigenlijk vervanging van, het folderrek in de wachtkamer bij de huisarts trekt maandelijks ruim twee miljoen mensen met vragen over hun gezondheid.
Thuisarts.nl werd in 2012 opgericht door het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG). Het idee: bestaande wetenschappelijke richtlijnen voor huisartsen en medisch specialisten toegankelijk maken voor een breder publiek aan de hand van begrijpelijke teksten. Patiënten maken er veelvuldig gebruik van bij vragen en klachten, zowel thuis om informatie op te zoeken als voor, tijdens en na het bezoek aan de huisarts.
Laagdrempelig contact leggen
BeterDichtbij werd in 2016 ontwikkeld op initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Met de app krijgen patiënten de mogelijkheid om op een veilige manier direct contact te hebben met een behandeld arts of ziekenhuis. Het vernieuwende van BeterDichtbij is dat service een brede groep consumenten moet aanspreken, zegt Bert Kleinlugtenbeld (voorzitter SAZ) daarover bij de lancering. “Veel digitale diensten en apps zijn gemaakt voor bepaalde patiëntengroepen en mensen die al verwezen zijn, bijvoorbeeld zwangere vrouwen. We willen met BeterDichtbij juist veilig en laagdrempelig contact leggen tussen patiënten en het ziekenhuis in hun regio, en hen de kans geven om direct vragen te stellen aan zorgprofessionals.”

BeterDichtbij iOS app
In de testfase van de app konden patiënten en omwonenden van vier ziekenhuizen via BeterDichtbij vragen stellen aan zorgverleners en medewerkers van het ziekenhuis. Sinds 1 januari 2018 is BeterDichtbij voor alle zorgorganisaties in Nederland beschikbaar, inmiddels zijn 12 ziekenhuizen en meerdere huisartsenpraktijken aangesloten op de dienstverlening.
Specialistische aandoeningen
Thuisarts.nl is niet alleen gericht op patiënten: de site wordt ook veelvuldig geraadpleegd door huisartsen zelf, die de website gebruiken tijdens het consult of patiënten naar de site verwijzen. In maart dit jaar werd het bestaande informatie-aanbod op Thuisarts.nl, uiteenlopend van acne tot waterpokken, uitgebreid met 29 specialistische aandoeningen, waaronder verschillende soorten kanker, het plaatsen van een kunstknie of kunstheup, een staaroperatie, spataderen of een beroerte of hartinfarct. Deze specialistische informatie op de website werd opgezet samen met de Federatie van Medisch Specialisten (FMS) en de Patiëntenfederatie Nederland.
Met de samenwerking met BeterDichtbij is de nieuwe specialistische informatie gericht op behandelingen in het ziekenhuis ook makkelijker te delen met patiënten. “BeterDichtbij gaat er hopelijk voor zorgen dat specialisten de informatie van Thuisarts.nl gaan gebruiken ter ondersteuning van de voorlichting aan hun patiënten. Dit is een belangrijke stap om de betrouwbare gezondheidsinformatie die al door bijna alle huisartsen wordt gebruikt ook te ontsluiten via ziekenhuizen”, aldus Ton Drenthen, programmaleider Thuisarts.nl bij het Nederlands Huisartsen Genootschap.

Specialistische informatie gericht op behandelingen in het ziekenhuis ook makkelijker delen met patiënten
Gemak en service
Met deze uitbreiding van BeterDichtbij is de informatie van Thuisarts.nl beschikbaar voor alle deelnemende huisartspraktijken, ziekenhuizen en hun patiënten. De informatie over aandoeningen is eenvoudig op te roepen en uit te wisselen binnen zowel de app als het achterliggende webplatform voor zorgverleners. “Het opnemen van de Thuisarts.nl content binnen BeterDichtbij past bij onze visie van gemak en service,” vertelt Godfried Bogaerts, directeur BeterDichtbij. “Artsen geven nu al aan dat steeds meer patiënten beter voorbereid op consult komen door BeterDichtbij. Kleine vragen zijn al eerder digitaal gesteld en het gesprek aan tafel kan gaan over de grote zaken. Met de toevoeging van Thuisarts.nl binnen BeterDichtbij, zetten we weer een volgende stap.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!