Smarthealth
  • Nieuws
  • Blogs
  • Topics
    • artificial intelligence
    • beleid
    • cybersecurity
    • data
    • diagnostiek
    • digital therapeutics
    • Digitale zorg
    • femtech
    • financiering
    • fitness & wellness
    • mental health
    • onderzoek
    • preventie
    • privacy
    • Robotica
    • smart homes
    • smart hospitals
    • Smart Stuff
    • startups
    • technologie
    • telehealth
    • wearables
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Gadgets
  • Jobs
  • Over ons
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Apps & Sites, femtech, financiering, Technologie, Trending

Femtech zoekt business model

Anna Jacobs6 februari 2020

Vijf miljoen actieve gebruikers wereldwijd, meer dan drieduizend digitale producten en diensten en meer dan 220 miljard dollar aan investeringen: femtech is here to stay. Maar er zal wel een ander gaan veranderen in de komende vijf jaar, voorspelt het Duitse onderzoeksbureau Research2Guidance. “Voor structurele vergoeding is klinische bewijslast nodig.”

Het Duitse onderzoeksbureau Research2Guidance bracht vorige week een nieuw rapport uit, genaamd: ‘The global market of digital women’s health solutions 2017-2024: how new technology will revolutionize women’s health.’ Deze wereldwijde studie bekeek het aanbod van digitale oplossingen gericht op vrouwelijke gezondheid vanaf 2014 tot 2019. Het doel van het rapport is analyseren welke impact deze toepassingen momenteel hebben en wat femtech gaat betekenen in de aankomende vijf jaar. “Digital services for women will become a substantial business”, stellen de onderzoekers.

De markt die we nu kennen onder de naam ‘femtech’ bestaat volgens Jahns, oprichter van Research2Guidance, sinds een jaar of tien. “Dat klinkt lang, maar als je het vergelijkt met andere segmenten binnen de zorgmarkt, bijvoorbeeld medicatie of behandelingen, dan is tien jaar relatief kort. De totale beschikbare markt - vrouwen - is zo groot, dat we niet anders kunnen dan er vanuit gaan dat deze ontwikkeling zich nog maar aan het begin bevindt.”

Vijf marktsegmenten

Jahns: “De meeste bedrijven richten zich heel specifiek op één fase in het leven van vrouwen, bijvoorbeeld zwangerschap of overgang.” In het onderzoek wordt niet gesproken over een alles omvattende term (zoals ‘femtech’) voor de technologie gericht op vrouwelijke gezondheid, maar benoemt Research2Guidance vijf clusters:

  • Vruchtbaarheid: voor het bijhouden van de menstruatiecyclus en tracken van symptomen, onder andere te gebruiken bij een zwangerschapswens;
  • Zwangerschap: voor het bijhouden en delen van gegevens en het verkrijgen van informatie (met name over de baby) vanaf de conceptie tot aan de bevalling;
  • Postpartum: richt zich op de gezondheid van de baby en de moeder in de eerste zes maanden;
  • Verloskunde & gynaecologie: oplossingen voor specifieke klachten en zorgen, bijvoorbeeld bij bekkenproblemen of borstkanker;
  • Overgang: om vrouwen te assisteren bij het managen van de symptomen die horen bij de overgang.

Hoewel er steeds meer producten of diensten bijkomen, wijst het rapport erop dat het grootste deel van het aanbod gericht is op vruchtbaarheid, zwangerschap en de eerste fase van jong ouderschap.

Clue app om maandelijkse cyclus bij te houden

Femtech over vijf jaar?

In het onderzoek worden enkele marktleiders aangehaald en hun producten, waaronder Flo Health, Biowink (makers van Clue), Glow, Ovia Health, Health & Parenting Ltd. (Pregnancy+ app), Simple Design (Cyclus Calendar) en Simple Innovation (My Calendar Period Tracker). Ook marktleiders binnen het ‘reguliere’ health en farma segment komen voorbij, denk aan Philips, Fitbit, Apple, Samsung Health, Garmin, Pfizer, Sanofi en Roche.

Hoe ziet Jahns de markt over vijf jaar? “We denken dat de markt zich verder zal ontwikkelen. Bestaande bedrijven, die nu al miljoenen gebruikers hebben, bijvoorbeeld Flo Health of Clue, zullen een compleet platform worden voor vrouwelijke gezondheid. Ze zullen hun merken verder uitbouwen en ook binnen andere segmenten gaan opereren. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om nieuwe inkomstenbronnen te creëren en nieuwe investeerders aan te trekken. Andere partijen zullen zich volledig vastbijten in hun segment en hierin meer klinische bewijslast gaan verzamelen en de B2B kant op bewegen.”

Je cyclus bijhouden

Apple kondigde vorige jaar hun Cycle Tracking functie aan op de Apple Watch, waarmee vrouwelijke Apple Watch gebruikers informatie over hun menstruatie en ovulatie kunnen bijhouden in Apple Health en op hun smartwatch. Wat verwacht Jahns van de rol van Apple? “Apps die al op smartphones of smartwatches geïnstalleerd zijn, zoals de Health app van Apple, zijn over het algemeen een bedreiging voor de gehele industrie, maar we verwachten dat de impact niet zo hoog zal zijn. Apple heeft duidelijk interesse in het segment vrouwelijke gezondheid: het is niet te medisch en stevig op de consument gericht. Tot nu toe houdt Apple zich echter met name bezig met het verzamelen van data en terugkoppelen van informatie, terwijl het aanbod van aanverwante services van andere aanbieders, die ook cycle tracking bieden, groeit.”

Op zoek naar bekostiging of verdienmodel?

Ondanks woorden als ‘revolutie’ en de enorme groeicijfers en potentiële markt, klinkt uit het rapport ook een zeker voorbehoud en benadrukt men het belang van onderzoek naar effectiviteit van klinische apps en services, validatie en de zoektocht naar een verdien- of bekostigingsmodel. Zeker nu het medisch establishment kritisch is op ovulatie en vruchtbaarheidsapps, is er behoefte aan (klinisch) onderzoek.

Volgens Jahns heeft maar een klein deel van de drieduizend femtech aanbieders een vorm van klinische bewijslast verzameld dat hun app, product of dienst voordelen biedt voor de consument of de betalende partij. “Als je kijkt naar de diensten en services gericht op de zwangerschap, dan zie je veel mogelijkheden voor financiering en ondersteuning, maar nog weinig klinische evidentie. Denk bijvoorbeeld aan producten die ondersteunen bij het verminderen van (onnodige) doktersbezoeken, vroeggeboortes of keizersneden.” Juist omdat zorgverzekeraars of werkgevers binnen corporate programma’s de rol van financier hebben - zowel voor het betalen als het vergoeden van diensten of producten - is de vraag naar klinische bewijslast hoog.

Andere segmenten, bijvoorbeeld postpartum zorg, zijn gericht op het informeren en ondersteunen van nieuwe moeders, zowel over hun eigen gezondheid en welzijn als dat van hun baby. Binnen dit segment is de noodzaak om een betalende partij te zoeken kleiner, vertelt Jahns, dus de noodzaak om klinische bewijslast te leveren is ook lager. “De bereidheid van moeders om in deze periode zelf te betalen voor producten of diensten is hoog.”

Als je de klinische effectiviteit van je product of dienst wilt bewijzen, zul je ook een lange adem nodig hebben. Hoewel klinische studies uitvoeren door de inzet van technologie sneller en goedkoper kan dan vroeger, neemt het nog steeds veel tijd in beslag en is het kostbaar onderzoek.

Tweet
Share
Share
Tweet
Share
Share

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wellicht ook interessant

mental-health    trending   

Tech en mindfulness: een gezonde combinatie?

10 juni 2021
apps-sites    technologie-smarthealth    trending   

eHealth op de werkvloer: app begeleidt patiënten voor en na operatie

11 mei 2015
all    apps-sites    nieuws    technologie   

Bye-bye itchy mosquito bites

12 april 2024
Tweet
Share
Share
  • events
  • over ons
  • contact
  • privacy policy

Volg ons:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • Facebook

  • YouTube

Nieuwsbrief:

aanmelden

© SmartHealth 2024, All rights reserved.
Alle huisartsdossiers moeten over vijf maanden OPENUltromics ontvangt goedkeuring van FDA voor EchoGo Core, software voor klinische beslissingsondersteuningNewsroom: Amerikaanse toezichthouder keurt AI-algoritmes goed
Scroll naar bovenzijde

GDPR Consent

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, te analyseren, de gebruikerservaring te verbeteren en om ervoor te zorgen dat relevante informatie en advertenties kunnen worden getoond. Klik op 'voorkeuren aanpassen' om uw toestemmingen voor deze website te bekijken en in te stellen.

Privacy verklaring | Sluiten
Voorkeuren aanpassen