In juni 2018 werd DiSofa gelanceerd: een psychologie praktijk die uitsluitend online zorg biedt. Een uitkomst voor cliënten én zorgverleners, die waar ook ter wereld, ’s avonds en in het weekend, zorg kunnen ontvangen en bieden. SmartHealth spreekt met Rosaura Polak, een van de psychologen bij DiSofa, over de stand van zaken bij de online psychologiepraktijk.
DiSofa startte in 2018 in opdracht van GGZ Noord-Holland-Noord. “We roepen al jaren dat eHealth beter ingezet moet worden in de GGZ. Wij zijn ervan overtuigd dat we met DiSofa kunnen laten zien dat een digital only aanpak werkt”, vertelde initiatiefnemer Joris Arts daarover destijds in een interview op SmartHealth.
Ruim anderhalf jaar later zijn de cliënten van DiSofa niet meer alleen in Noord-Holland woonachtig, maar zijn zij verspreid door heel Nederland én daar buiten. Ook de psychologen die bij DiSofa in dienst zijn, werken verspreid over de hele wereld. Sterker nog, de meeste van hen werken niet eens in Nederland. Zo ook Polak. Terwijl zij haar cliënten spreekt vanuit Israël, zijn er ook collega’s die werken vanuit de Verenigde Staten, Spanje of Engeland. Dat biedt niet alleen voor de psychologen een voordeel - ze kunnen immers vanuit het buitenland hun werk als psycholoog in Nederland voortzetten - maar heeft ook veel voordelen voor cliënten. “In Israël is zondag gewoon een werkdag, dus ik plan ook op zondag afspraken in met cliënten. Doordat een collega in de VS in een andere tijdzone zit, kunnen we ook afspraken in de avonduren aanbieden.”
Geen wachtlijsten
Er zijn bij DiSofa geen wachtlijsten, anders dan bij de gemiddelde GGZ-instelling. “Wij kunnen heel snel zorg bieden als dat gewenst is”, vertelt Polak. “We hebben binnen een werkdag na aanmelding het eerste contact met de cliënt. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek laten we cliënten alvast kennismaken met het concept van beeldbellen. We kunnen vaak al binnen een week of twee starten. Dat hangt verrassend genoeg ook vaak af van de beschikbare tijd van de cliënt.”
Cliënten kunnen zichzelf aanmelden via de website of op verwijzing van de huisarts. Volgens Polak wordt DiSofa ook steeds vaker aangeraden door zorgverzekeraars, met name als cliënten graag op korte termijn in contact willen komen met een psycholoog. Polak kan zich voorstellen dat DiSofa op den duur nog meer gaat samenwerken met andere praktijken en GGZ-instellingen. “Wij zijn gespecialiseerd in basis GGZ. Soms komt het voor dat een cliënt intensievere en langdurende GGZ nodig heeft. Voor deze groep zou het fijn zijn als zij laagdrempelig kunnen doorstromen in een ander behandeltraject. Zo concurreren we dan niet met andere partijen, maar vullen we elkaar juist aan.”

DiSofa in de praktijk
24/7 zorg bieden
Hoe is het contact met ‘reguliere’ GGZ-instellingen? “Blended care, waarbij eHealth en offline zorg gecombineerd worden, zie je natuurlijk steeds meer. Wij zijn in het gat gesprongen van volledig online, met als belangrijkste onderscheidend vermogen de volledige flexibiliteit voor cliënten en behandelaars. We zien online niet als het einddoel, maar als het middel om onze servicegerichte GGZ te bieden. Het stelt ons in staat om 7 dagen per week en eveneens in de avonduren mensen te helpen. Dat is uniek in Nederland. Natuurlijk zorgt dat ook weleens voor sceptische of kritische vragen, maar over het algemeen zijn ook collega’s die nog een ‘traditionelere’ vorm van zorg aanbieden vaak enthousiast als we meer vertellen.”
Het is volgens Polak ook belangrijk om te benadrukken dat DiSofa psychologen qua methodiek hetzelfde doen als andere psychologen, alleen dan volledig online. “Ik was toen ik begon ook nieuwsgierig: op wat voor manier zouden de gesprekken anders zijn, is het niet afstandelijk, is het wel veilig en lukt het ook om op deze wijze een relatie op te bouwen? Nu ik ruim een jaar actief ben als psycholoog bij DiSofa kan ik concluderen dat er weinig verschil is tussen de gesprekken die ik online en offline voer. Wat de behandelrelatie ten goede komt is dat het voor cliënten laagdrempeliger voelt om ook tussendoor af en toe een bericht te sturen of iets te vragen. Iets wat je bij een reguliere behandeling toch minder snel doet: je pakt niet snel de telefoon op om je therapeut op te bellen tussen twee afspraken in.”
Wat Polak van cliënten terughoort is dat ze de flexibiliteit kunnen waarderen, maar ook dat een behandeling vanuit het comfort van je eigen huis fijn is. Niet de angst om mensen tegen te komen in de wachtkamer, niet de deur uithoeven en als je tijdens de sessie even weg wilt lopen om een kopje thee te pakken dan kan dat. “Tijdens het eerste gesprek leggen we uit hoe onze privacy- en veiligheidsprocedures werken. Vaak merken we dat zo’n eerste keer beeldbellen al heel veel vragen en twijfels weg kan nemen.”
EMDR online?
Op dit moment biedt DiSofa uitsluitend basis-GGZ, met name kortdurende behandelingen zoals cognitieve gedragstherapie. “We willen op den duur ook EMDR gaan bieden, maar er is op dit moment nog niet voldoende onderzoek naar de effectiviteit van deze therapie online. Die garantie willen we wel hebben voordat we het gaan aanbieden. Daarom doen we nu onderzoek om de werkbaarheid van EMDR online te kunnen vastleggen. Goede en bewezen effectieve zorg staat bij ons hoog in het vaandel."
Het voelt alsof we langzaam uit de start-up fase aan het komen zijn, vertelt Polak, het is minder pionieren en meer gewoon doen. “Toen ik bij DiSofa kwam werkten er drie psychologen, inmiddels start binnenkort de achtste. Je merkt dat het afgelopen jaar de groei erin is gekomen. We hebben net onze 350ste cliënt binnen gekregen.” Wat wordt de grootste uitdaging voor de komende jaren? “Natuurlijk willen we groeien en uitbreiden, maar we zullen er alert op moeten zijn dat we geen logge organisatie worden. We streven er nu naar dat iemand altijd een vast aanspreekpunt heeft. Dat lijkt me een mooi doel om aan vast te houden. We willen flexibel en innovatief blijven en kleine teams binnen de organisatie nastreven om de menselijke maat te behouden.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!