Geen volle wachtkamer, geen wachtlijsten die kunnen oplopen tot 12 weken. Een doorverwijzing van de huisarts is alles wat je als klant nodig hebt om geholpen te worden door de GZ-psychologen van DiSofa. DiSofa is een nieuw initiatief van GGZ Noord-Holland Noord, waar klanten enkel en alleen online contact kunnen hebben met een behandelaar.
Veel GGZ-instellingen in Nederland kampen met dezelfde macro-economische problemen: een tekort aan gekwalificeerd personeel en oplopende wachttijden voor cliënten. Ook de inzet van eHealth, als ondersteuning van het zorgproces, lijkt de afgelopen jaren maar mondjesmaat toe te nemen.
En dat terwijl online werken juist ook efficiencywinst oplevert, de toegankelijkheid tot psychologische zorg vergroot en ruimte biedt voor meer service, volgens de initiatiefnemers van DiSofa (digitale sofa). Vanuit Marijke van Putten, bestuurder van GGZ Noord-Holland Noord ontstond het idee om een online GGZ-instelling te ‘openen’. Grote GGZ-instellingen hebben vaak meerdere labels onder hun organisatie hangen, waarmee bijvoorbeeld verslavingszorg, psychiatrische zorg en generalistische basis-ggz onder verschillende ‘merken’ worden aangeboden. Kun je niet een online only merk beginnen, vroeg GGZ Noord-Holland Noord zich af.
Somberheidsklachten, depressie of burn-out
DiSofa biedt psychologische zorg via internet, de zogeheten generalistische basis-ggz. Psychologen behandelen binnen die generalistische basis-ggz lichte tot matige psychische problemen, zoals somberheidsklachten, depressie of een burn-out. Een behandeling bestaat uit screen-to-screen gesprekken met een GZ-psycholoog ondersteund door online modules. DiSofa zet volledig in op online en biedt geen face-to-face consult aan. “Wij denken dat dat een bepaalde groep cliënten aan zal spreken. De eerste informatieverzoeken en aanmeldingen komen binnen, inmiddels enkelen per dag”, aldus Joris Arts.

Stress, angstklachten of burnout: volgens de initiatiefnemers van DiSofa prima online te behandelen
Arts werkte met twee andere initiatiefnemers het concept DiSofa uit in opdracht van GGZ Noord-Holland Noord. “Van de psychologen die zich bij ons aansluiten horen we dat zij eigenlijk alle therapie die ze in de generalistische basis-ggz face-to-face aanbieden, ook online kunnen doen, behalve groepsessies.
Expats
De eerste GZ-psychologen die bij DiSofa werken zijn niet per toeval expats: zij kunnen in het buitenland hun praktijk blijven voeren, juist omdat ze online intake en behandeling kunnen inplannen. “Er zijn inmiddels een aantal psychologen in dienst bij DiSofa en er staan voldoende GZ-psychologen in de startblokken om te kunnen opschalen. We nemen psychologen aan voor minstens 24 uur per week, die zij flexibel verspreiden over de week om hun cliënten van dienst te kunnen zijn", aldus Arts.
In de GGZ is er geen fysieke afspraak nodig voordat je een behandeling kunt starten als GZ-psycholoog. Dat is anders dan medisch-specialistische zorg, waar de betaaltitel van de NZa voorschrijft dat een medisch specialist een patiënt eerst gezien moet hebben voordat hij een digitaal consult kan inzetten.
GGZ Noord-Holland
DiSofa profiteert van de inkooponderhandelingen, schaalgrootte en contracten met zorgverzekeraars die GGZ Noord-Holland Noord reeds heeft. Maar het online label wordt wel als losse entiteit georganiseerd. Arts: “We wilden de vrijheid om een concept nieuw op te bouwen, niet om verplicht alle diensten van de grotere organisatie te moeten gebruiken.” DiSofa maakt wel gebruik van Minddistrict, het eHealth-platform dat al wordt gebruikt, met daarbij een functie om videoconsults te doen.
“We roepen al jaren dat eHealth beter ingezet moet worden in de GGZ. Wij zijn er van overtuigd dat we met DiSofa kunnen laten zien dat een digital only aanpak werkt”, zegt Arts. Alleen de tissue is lastig aan te reiken online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!