Persbureau Reuters startte afgelopen week de geruchtenmachine rond Fitbit: Alphabet (de eigenaar van Google) zou Fitbit willen inlijven. De bronnen van Reuters konden geen verdere details geven, behalve dat het nog geen gelopen race was. Reuters had eerder dit jaar al gemeld dat Fitbit een zakenbank in de arm had genomen om een koper te vinden.
Wanneer de verkoop van Fitbit aan Google zou doorgaan, dan eindigt daarmee hoofdstuk in de geschiedenis van digital health. Zo’n zes jaar geleden hoorde Fitbit, samen met Jawbone, Misfit, Nike en handvol andere aanbieders tot de fakkeldragers van een compleet nieuwe productcategorie die we wearables gingen noemen, maar ook stappentellers of activity trackers. De verwachtingen van analisten, trendwatchers en journalisten waren hoog gespannen.
Apple en Google waren nog niet in de race, en beleggers hoopten dat Fitbit de Aspirine of Luxaflex van deze markt zou worden. Dat is deels wel gelukt. Veel mensen gebruik een Fitbit als soortnaam voor een armband die stappen telt. Maar de bijbehorende droom van de beleggers is niet uitgekomen. Fitbit ging in de zomer van 2015 voor een introductieprijs van 32,50 dollar naar de beurs, tikte die zomer bijna 50 dollar aan, maar zakte daarna weg naar een niveau rond de 5 euro. Na de zomer zelfs 3 euro, tot het Alphabet gerucht voor een speculatiesprongetje zorgde.
Waar ging het mis met Fitbit?
Het ligt voor de hand om je af te vragen waar het mis ging met Fitbit en de markt voor wearables. Op die vraag is geen gemakkelijk antwoord te geven. Op de eerste plaats omdat het helemaal niet slecht gaat met de markt voor wearables, wanneer je daar smartwatches in meeneemt, en niet alleen de eenvoudige armbanden. IDC publiceerde onlangs cijfers over marktgroei en aandelen, en de vaart zit er nog steeds goed in. Maar jammer genoeg voor Fitbit niet in segmenten waar zij goed in zijn. Huawei en Xiaomi zijn wereldwijd marktleider, voornamelijk door de massa’s goedkope trackers die ze verkopen of weggeven bij hun smartphones. Fitbit is daarmee vergeleken altijd een premium-merk geweest.
Top 5 Wearables Companies, Wrist-Worn Devices Only, by Shipment Volume, Market Share, and Year-Over-Year Growth, Q2 2019 (shipments in millions) | |||||
Company | 2Q19 Shipments | 2Q19 Market Share | 2Q18 Shipments | 2Q18 Market Share | Year-Over-Year Growth |
1. Xiaomi | 5.9 | 17.3% | 4.2 | 15.6% | 42.2% |
2. Apple | 5.1 | 14.8% | 4.7 | 17.8% | 7.0% |
3. Huawei | 4.8 | 14.1% | 1.7 | 6.6% | 175.7% |
4. Fitbit | 3.5 | 10.1% | 2.6 | 9.9% | 32.0% |
5. Samsung | 3.2 | 9.4% | 1.1 | 4.1% | 195.1% |
Others | 11.7 | 34.3% | 12.2 | 45.9% | -4.0% |
Total | 34.2 | 100.0% | 26.6 | 100.0% | 28.8% |
Source: IDC Worldwide Quarterly Wearables Tracker, September 12, 2019 |
De andere grote marktpartij is natuurlijk Apple, die met zijn Apple Watch de markt voor smartwatches valideerde en in enkele jaren de eerder onbetwiste koppositie van Fitbit overnam. De Apple Watch is veel meer dan een stappenteller, en past naadloos in het aantrekkelijke Apple ecosysteem. Het is Fitbit eigenlijk nooit gelukt om een agressief antwoord op de aanval van Apple te formuleren. Het succesmodel Fitbit Charge ging steeds meer meten, hartslag, slaap, workouts, maar is geen smartwatch. En de Fitbit Versa, het antwoord op Apple, is ‘too little too late’. Fitbit bleef vooral een maker van luxe stappentellers, zo bleek ook uit de presentatie van de meest recente kwartaalresultaten. De fitness trackers vormen twee derde van de Fitbit omzet, en de omzet van de Versa liep terug.
Goudmijn aan gezondheidsdata
Dat wil niet zeggen dat het alleen maar kommer en kwel is bij Fitbit. De onderneming heeft bijna dertig miljoen gebruikers die dagelijks data over hun beweging, slaap, oefeningen, menstruatie, gewicht en voeding naar de Fitbit servers sturen, waar die gegevens door in vele jaren ontwikkelde algoritmen worden omgezet in fraaie grafieken in je Fitbit app. Fitbit heeft in navolging van Apple aansluiting gezocht bij de reguliere zorg, en werkt samen verzekeraars en partijen als Medtronic (diabetes) en Bristol-Myers en Pfizer (farma). Het verdienmodel van deze strategie naar de zorg biedt op korte termijn nog geen perspectief op winst voor het verliesgevende Fitbit.
Alphabet (Google) maakt net als Apple en Amazon geen geheim van zijn ambities op de zorgmarkt. De onderneming investeerde miljarden dollars in kunstmatige intelligentie voor zorgtoepassingen, onder meer via zijn dochteronderneming Verily en Deepmind en via deelnemingen in Oscar Health, 23andMe en Flatiron Health en Doctor on Demand.
Maar Google mag dan weten hoe we zoeken en waar we op klikken, over onze dagelijkse beweging, slaap en hartslag weet Alphabet veel minder dan Apple of Fitbit met hun tientallen miljoenen gebruikers. Google heeft zelf geen wearable. Via zijn Wear OS levert Google makers van op Android gebaseerde smartwatches software voor wearables. Maar Wear OS mist het gemak van Apple en Fitbit, en werkt niet op elke smartwatch hetzelfde. Bovendien ontvangt Google niet de data van gebruikers, maar hardware partijen als Fossil of Polar.
Wearables steeds belangrijker voor zorgtoepassingen
Google heeft ook een eigen fitness app (Google Fit), maar die doet nauwelijks mee de ranglijst van de wereldwijd meest populaire sport- en gezondheidsapps. Door de overname van Fitbit zou Alphabet beschikken over een goudmijn aan data, een belangrijk wapen in de strijd die Alphabet voert met Amazon, Tencent en Apple in de cruciale wedloop rond kunstmatige intelligentie. Grote hoeveelheden data zijn de brandstof voor de ontwikkeling van zelflerende algoritmen en nieuwe toepassingen.
Apple levert in zijn nieuwste model van de Apple SmartWatch standaard al software om bepaalde hartritmestoornissen te detecteren. Fitbit zet net ook zijn eerste stappen op dit pad. De verwachting is dat smartwatches nog meer sensoren zullen krijgen en daarmee een belangrijke rol kunnen gaan spelen in diagnose en behandeling van steeds meer ziektebeelden. Alphabet heeft de ervaring, diepe zakken en schaalgrootte om met andere wereldspelers te kunnen blijven concurreren in nieuwe zorgtoepassingen. Fitbit past goed in die strategie.
Een smartwatch van Google?
Fitbit zou Alphabet ook kunnen helpen met de mogelijke ambitie om, ondanks een late start, nog een rol te gaan spelen als hardware leverancier. Op de smartphonemarkt heeft Alphabet via Android een grote positie in de softwaremarkt, maar met zijn eigen Pixel telefoons is Google een marginale speler met enkele procenten marktaandeel. Op de markt voor wearables speelt Google geen enkele rol. De patenten en ervaring van Fitbit kunnen Google helpen om een positie in de markt voor wearables te verwerven. Of Fitbit’s software in zijn huidige vorm zal blijven bestaan of op zal gaan in een nieuwe versie van Wear OS is nu pure speculatie. Het is ook mogelijk dat Alphabet in geval van een acquisitie meer waarde ziet in een zelfstandige toekomst van he Fitbit merk.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!