Het klinkt zo simpel: een e-consult of digitaal consult. Dat kan zijn videobellen a la Skype, een e-mail, of een WhatsApp-achtige chat met een zorgaanbieder. Vraag je in de vrienden- of kennissenkring of mensen hier gebruik van willen maken, en je hoort zo een aantal scenario's waarbij een digitaal consult een uitkomst zou kunnen zijn. Toch blijft het gebruik van deze eHealth-dienst al jaren achter. Waar ligt dat aan? Wat is ervoor nodig om te zorgen dat patiënten en zorgverleners hier enthousiast gebruik van gaan maken? Die vragen stonden centraal bij een workshop die Nictiz organiseerde tijdens de eHealth week 2017.
Zo'n zestig procent van de huisartsen zegt dat zij de mogelijkheid bieden om via internet een vraag te stellen, blijkt uit cijfers uit de eHealth monitor 2016. Maar het gebruik van e-consults blijft achter: in 2016 maakte slechts zes procent van de ondervraagde zorgconsumenten hier gebruik van. Het meest gebruikt onder zorgconsumenten (37%) is de online afspraken module, gevolgd door online een herhaalrecept aanvragen (16%).
Geen spoed, wel belangrijk
Patiënten en zorggebruikers zien het eConsult als aanvulling voor vragen die niet direct een antwoord behoeven, vragen die 'te klein' zijn voor een bezoek aan de praktijk maar men wel wil stellen, of situaties waarbij een eigen zoektocht via internet tegenstrijdige antwoorden oplevert. En wat ook meespeelt: een digitaal consult kan een oplossing zijn voor vragen die patiënten liever schriftelijk stellen dan in persoon, bijvoorbeeld omdat ze zich schamen.
Tijdens de workshop bleek dat aanwezige huisartsen, praktijkondersteuners en assistenten vooral de volgende voordelen van een e-consult inzagen, zoals zelf bepalen wanneer zij de vragen beantwoorden (efficiëntie), de mogelijkheid om een deel van de consulten online af te handelen, en nog even iets kunnen opzoeken voordat je antwoord geeft.
Concrete actiepunten
Wat zouden impulsen kunnen zijn, volgens de deelnemers aan de e-consult workshop? Een belangrijke impuls is communicatie richting patiënten: maak duidelijk welke voordelen een e-consult biedt en maak duidelijk dat jouw organisatie digitale diensten aanbiedt. Ook moet duidelijk zijn op welke termijn patiënten een antwoord kunnen verwachten op hun vragen.
De workshop leverde zeven concrete actiepunten op, gebundeld in dit kennismagazine. Met die praktische oplossingen hoopt Nictiz om het achterblijvende gebruik van e-consults bij de huisarts vlot te trekken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!