De eergisteren aangekondigde samenwerking tussen Google en farma-reus Sanofi markeert het belang dat traditionele medicijnmakers toekennen aan digitale hulpmiddelen in de behandeling van diabetes. Verily (de gezondheidstak van Google) en Sanofi stoppen samen 500 miljoen dollar in een nieuwe onderneming Onduo. Die zal nieuwe, vooral digitale, producten gaan ontwikkelen om mensen met diabetes type 2 beter te kunnen helpen.
Wat dat voor producten zijn is nog niet duidelijk, maar de kern zal een digitaal platform zijn met daaraan gekoppeld apps, sensoren zoals een connected insulinepen, en andere hardware. En de kernboodschap die Onduo CEO Joshua Riff uitsprak is dat leefstijlverandering bij diabetespatiënten de cruciale gedachte in de samenwerking is.
De markt voor digitale diabetes hulpmiddelen groeit snel, maar de marktleiders zijn in vergelijking met Google en Sanofi kleine spelers. Ook van die kant kwam er gisteren nieuws. Het Amerikaanse Glooko en het Deense Diasend gaan fuseren. Glooko is vooral bekend als maker van een app en hardware waarmee de data van nagenoeg alle glucosemeters en insulinepompen eenvoudig kan worden bijgehouden op één plaats. Glooko ontving vorig jaar 16,5 miljoen dollar aan nieuwe investeringen, onder meer van Medtronic, de grootste maker van insulinepompen die overal een vinger in de pap heeft.
Glooko richtte zich in de afgelopen jaren minder op de eindgebruiker en meer op zorgprofessionals. Met de Glooko oplossing kunnen professionals beter zicht houden op de data van al hun patiënten. Diasend richt zich op dezelfde markt als Glooko, maar wordt vooral in Europa veel gebruikt door ziekenhuizen en huisartsen. Ook met Diasend kunnen patiënten de gegevens van de meest gangbare glucosemeters en pompen via een app doorsturen naar de behandelaar. Die heeft daarmee een altijd actueel inzicht in bloedwaarden, medicatiegebruik maar desgewenst ook in voeding of beweging. De Diasend app koppelt met de meest gebruikte activity trackers van Fitbit, Moves, Runkeeper en Apple. En net als Glooko koppelt Diasend ook met de meest verkochte continu sensorsystemen van Abbott en Dexcom.
Make diabetes suck less
Glooko en Diasend zijn in Europa veel minder bekend dat de app van het Oostenrijkse bedrijf mySugr. Die app richt zich veel nadrukkelijker op het ondersteunen van mensen met diabetes en minder op de zorgprofessional. Het bedrijf verkoopt zijn product en diensten dan ook direct aan de consument via de app stores en maandabonnementen. Er is een gratis versie en een Pro-versie met veel meer functies. mySugr kreeg vooral bekendheid door zijn frisse design (“make diabetes suck less!”) en integrale aanpak: de app stelt je in staat om medicijngebruik, voeding, bloedwaarden en beweging bij te houden en eenvoudiger verbanden te ontdekken waarmee je wat kunt in het dagelijks leven.
De durfkapitaal-tak van farmaceut Roche investeerde vorig jaar samen met het Amerikaanse iSeed Ventures bijna vijf miljoen dollar in mySugr. Ook hier weer een duidelijk voorbeeld van medicijnmakers die dichtbij het digitale vuur willen zitten, omdat ze aanvoelen dat apps en sensoren uiteindelijk een onmisbare rol zullen gaan spelen in de behandeling van diabetes.
MySugr heeft inmiddels 800.000 gebruikers, waarvan de helft uit de VS komt. Daarom opende CEO Frank Westermann onlangs een vestiging in San Diego, om op die manier dichter op de Amerikaanse markt te zitten. Daar zitten niet alleen belanrijke leveranciers als Abbott, Dexcom en Medtronic, maar in de Verenigde Staten is sinds kort ook een ontwikkeling te zien waarbij digitale diabetestools als onderdeel van de behandeling worden vergoed.
Zorgaanbieders kunnen ook een vergoeding krijgen voor digitale oplossingen die vooral ingericht zijn op preventie van diabetes. Hierbij krijgen mensen in een risicogroep door middel van een app en een online platform een intensief coachingprogramma voor een gerichtere leefstijl aangeboden. Aanbieders als het Amerikaanse Omada Health claimen voldoende wetenschappelijk bewijs te hebben dat deze aanpak werkt.
50.000 dollar via crowdfunding
Verily Life Sciences (van Google) en Sanofi en hun investering van 500 miljoen dollar staan natuurlijk vooral in de spotlight deze week, maar het is ook vermeldenswaard dat de diabetes startup OneDrop op crowdfunding platform Indiegogo vorige maand zijn campagnedoel van 50.000 dollar haalde. De OneDrop app verzamelt ook gegevens over bloedwaarden, insuline, voeding en beweging, maar moet het vooral hebben van het kleurrijke design dat snel verbanden visueel in zicht brengt.
OneDrop wil ook een geïntegreerde service gaan aanbieden: voor aan vast bedrag per maand krijg je een glucosemeter, ongelimiteerde teststrips en gebruik van het digitale platform. OneDrop is voorlopig nog een kleine aanbieder, maar ook Glooko en mySugr begonnen als project van oprichters die door hun eigen frustratie met bestaande apps besloten iets beters te maken. Dat blijkt een betere voedingsbodem te zijn voor digitale innovatie dan het researchlab van een farmaceut.
Ik zit niet te wachten op nog meer journaal apps waar je gegevens moet invoeren. Veel belangrijker is dat we van die vingerprikjes afkomen (meer dan 4 x per dag met wat pech, hele handen zijn geruineerd) dus maak eens een artikel over alternatieven voor Abbott Freestyle Libre en waarom die nog steeds niet vergoed wordt door de verzekering bij diabetes 2.