Na onder andere Zesty en Doctena is Nederland een nieuwe afspraken-planner voor patiënten rijker: Boekzorg. Maar waarbij andere partijen zo snel mogelijk willen uitrollen door heel Nederland (of zelfs daarbuiten), kiest Boekzorg specifiek voor de regio Utrecht. “We doen liever iets op één plek heel goed, dan overal een beetje”, aldus Gerben Boot.
Gerben Boot is initiatiefnemer van Boekzorg.nl, een ‘onafhankelijk platform waarop gebruikers al hun zorgzaken in de regio Utrecht kunnen regelen’. Het idee voor dit platform ontstond toen Boot na een tijd in het buitenland gewoond te hebben zelf op zoek moest naar een nieuwe zorgverlener.
"Via Iens of Couverts kan ik wel gemakkelijk restaurants beoordelen, vergelijken én een tafeltje boeken"
“Dat viel me behoorlijk tegen. Hoe gemakkelijk ik via sites als Iens of Couverts restaurants kan beoordelen en vergelijken én een tafeltje kan boeken, des te lastiger is dit in de zorg. Er was voor mijn gevoel niet één plek waar je inzichtelijk kunt krijgen naar welke zorgprofessionals in de regio je toe kunt gaan, hen kunt beoordelen op allerhande criteria en eenvoudig een afspraak kunt maken.” Samen met twee compagnons, Jorn de Koning en Martijn Stalenhoef, start Boot met de ontwikkeling van Boekzorg.
Niet langer lukraak kiezen
Volgens de mannen zijn zij niet de enigen met deze behoefte. Op de site van Boekzorg wordt Nictiz’ eHealth monitor van 2015 aangehaald, waarin staat dat 41% van de zorggebruikers graag in hun eigen tijd en via internet een afspraak willen maken met zorgaanbieders. Daarbij richt het platform zich op een specifieke doelgroep: studenten en jonge gezinnen. “We denken dat we daarmee een goede match te pakken hebben. We hebben de afgelopen maanden heel veel interviews gedaan met bewoners van Utrecht en merken dat specifiek deze twee groepen mensen vaak voor het eerst op zoek gaan naar een zorgverlener en dus nieuw in dit proces zijn. Juist in de grote stad zien studenten of jonge gezinnen door de bomen het bos niet meer en kiezen - zonder goed geïnformeerd te zijn - lukraak voor de zorgverlener die het meest dichtbij zit.”
Wie Boekzorg nu bezoekt treft een handvol zorgverleners aan en ziet dat de informatie over deze praktijken beperkt is. Bij enkele zorgverleners zijn al wel talen, specialismen en andere aanvullende informatie te vinden, zoals foto’s van de praktijk. Op den duur moet er bij alle zorgverleners op de site te vinden zijn of een tandartsenpraktijk ook een kindertandarts in dienst heeft, of de fysio een avondspreekuur heeft of dat er bij een huisarts ook Engels gesproken wordt. “We hebben er bewust voor gekozen om ons platform nu al open te zetten en gebruikers in Utrecht alvast de mogelijkheid te bieden om afspraken te maken. Het platform komt nu dus nog niet volledig tot zijn recht. Van de meeste praktijken hebben we inmiddels alle uitgebreide informatie binnen, het is nu een kwestie van profielen aanvullen op Boekzorg.”
(Nog) geen nieuwe huisarts
Patiënten kunnen op de website kiezen uit twee specialismen: fysiotherapie en uitgebreide mondzorg (tandarts, mondhygiënist en tandprotheticus). “Uit ons onderzoek komt naar voren dat die twee groepen zorgprofessionals, samen met de huisarts, het meest bezocht worden. Voor ons was het dus een logische stap om daarmee te beginnen en daar later andere disciplines toe te voegen. Bijvoorbeeld logopedisten, podologen of aanbieders van verschillende vormen van therapie.”
"Wij willen huisartsen die bij ons zijn aangesloten helpen om dit aanmeldtraject makkelijker te maken"
Huisartsen zullen ook op korte termijn worden toegevoegd, vertelt Boot. “Er komen ieder jaar weer talloze nieuwe studenten naar Utrecht. Vaak hebben zij óf geen huisarts, of een huisarts in de buurt van waar hun ouders wonen. Toch stellen ze het aanmelden bij een nieuwe huisarts vaak uit.” Uit gesprekken met onder andere studenten op de Uithof, de campus in Utrecht, komt naar voren dat dat inschrijven bij een huisarts niet altijd even gemakkelijk gaat - en zeker niet digitaal - en dat studenten daar gedemotiveerd door raken. “Wij willen huisartsen die bij ons zijn aangesloten helpen om dit aanmeldtraject makkelijker te maken. Daar hebben nieuwe patiënten baat bij, maar de huisarts zelf natuurlijk ook.”
Niet concurreren met HIS-leveranciers
Op dit moment probeert Boekzorg een service te bieden aan mensen die met hun handen in het haar zitten bij de zoektocht naar een (nieuwe) zorgverlener, aldus Boot. “Op den duur kan ons platform natuurlijk ook gebruikt worden voor patiënten die gewoon gemakkelijk online afspraken willen maken met hun bestaande fysiotherapeut of tandarts.” Toch zal Boekzorg niet gaan concurreren met aanbieders van patiëntportalen of praktijksoftware. “Voor de fysiotherapie en de tandarts zijn er hele robuuste en goede praktijksoftware partijen. Daar concurreren wij niet mee. Wat ik me wel kan voorstellen is dat we steeds dichter bij dat soort pakketten aan zullen sluiten. Zij zijn goed in het stukje software dat zorgverleners in hun dagelijkse bedrijfsvoering gebruiken, bijvoorbeeld declaraties, wij denken dat we er goed in zijn om daar een consumenten-schilletje bovenop te leggen.”
"We concurreren niet met de robuuste en goede praktijksoftware van fysiotherapeuten en tandartsen"
Op dit moment (begin maart 2016) heeft Boekzorg contracten met dertig aangesloten zorgverleners. Omdat een koppeling met het ICT-systeem van de zorgverlener geen vereiste is om aan de slag te gaan, kunnen praktijken die interesse hebben in het platform snel aan de slag. “We denken dat we uiteindelijk wel naar zo’n koppeling toe zullen gaan”, vertelt Boot. “We krijgen nu al terug van zorgverleners dat ze het handig zouden vinden als een gaten in hun agenda automatisch zouden worden opgevuld door afspraken gemaakt met Boekzorg."
De USP’s van Boekzorg
Boot en zijn compagnon zijn in de afgelopen maanden bij veel praktijken over de vloer geweest. “We proberen zorgverleners te laten zien dat Boekzorg zowel voor hen als voor hun patiënten van toegevoegde waarde is. Je biedt patiënten een stukje service dat ze ook al gewend zijn van andere diensten om zich heen, bijvoorbeeld binnen de reisbranche. Daarnaast zorg je ervoor dat jouw praktijk 24/7 bereikbaar is voor het maken van afspraken, en niet alleen tijdens de openingstijd van de praktijk.” Daarnaast vermoedt Boot uit zijn gesprekken met (potentiële) gebruikers dat de no show zal afnemen doordat patiënten zelf bewust een keuze maken voor een dag en tijdstip dat voor hen goed uitkomt. “Nu is het toch vaak zo dat je moet kiezen uit een paar tijdstippen die de huisarts assistente doorgeeft of dat je gewoon een briefje thuiskrijgt met een voor jou gekozen dag en tijd erop.”
Utrecht als unieke propositie
Met succesvolle, soortgelijke initiatieven in binnen- en buitenland naast zich geeft Boot toe dat het idee van Boekzorg niet uniek is. “Ik zie het wel als een positieve ontwikkeling dat er meerdere initiatieven zijn die mee werken aan het digitaliseren van de zorg. Wij zullen ons moeten onderscheiden omdat wij specifiek binnen de regio Utrecht zorgen voor een goede, gestroomlijnde ervaring voor de consument en een prettig, nieuw kanaal voor de zorgverlener.”
Hoewel Boot de aantrekkelijkheid van bijvoorbeeld een stad als Amsterdam als afzetmarkt ook inziet, blijft voor Boekzorg de focus voorlopig op de gemeente Utrecht. “We willen liever in één specifiek gebied iets goed doen, dan overal een klein beetje.” Dat houdt in dat Boekzorg binnen die regio eerst zoveel mogelijk verschillende zorgaanbieders en -disciplines op de site wil krijgen. “We hopen dat ons concept daarna als een soort olievlek zal groeien. Er zijn ook veel mensen in omliggende gemeentes die gebruikmaken van zorg in Utrecht.”
Niet met de pet rond
Op dit moment kunnen gebruikers met hun naam, telefoonnummer en e-mailadres een afspraak inplannen bij een willekeurige zorgverlener. Omdat het daarbij om consumentengegevens staat, valt het nu nog mee hoeveel beveilingsmaatregelen Boot en zijn collega hebben moeten treffen op de site. “Als straks blijkt dat we later toch een BSN-nummer of enkele medische gegevens moeten of willen uitvragen, dan zullen we vanzelf stappen ondernemen om de beveiliging van de site een tandje hoger te zetten."
"Als straks blijkt dat we toch een BSN-nummer nodig hebben, zullen we de beveiliging van de site een tandje hoger zetten"
Boekzorg is en blijft volledig gratis voor patiënten, zij hoeven niet te betalen voor informatie of voor het boeken van een zorgverlener. Zorgprofessionals betalen wel een jaarlijks abonnement om op het platform te staan. “We vragen daarvoor niet de hoofdprijs: we hebben liever dat het laagdrempelig blijft en we zoveel mogelijk praktijken kunnen aansluiten”, vertelt Boot. Het verdienmodel van het platform zit er volgens de ondernemer dan ook niet in om een groot stuk van de verdiensten van zorgverleners af te nemen, maar hen een dienst te leveren waarmee zij meer patiënten kunnen bereiken. Het abonnement is op dit moment gebaseerd op praktijklocaties. “Je ziet steeds meer ketenzorg”, verklaart Boot, “het zou oneerlijk zijn als een fysiotherapeut met tien praktijken op verschillende locaties net zoveel zou betalen als een huisarts met één behandelkamer.”
Boot en zijn compagnon hebben de opzet en ontwikkeling van Boekzorg gezamenlijk gefinancierd zonder geld van externe partijen. “We staan er absoluut voor open om met investeerders te praten, maar we wilden daar niet mee beginnen. In plaats van met de pet rond te gaan voor je mooie idee, zetten wij liever een aangetoond succes neer en kijken we daarna verder.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!