Voor investeerders in digital health is een nieuwe fase aangebroken. De eerste helft van 2015 wordt gekenmerkt door vijf bedrijven die naar de beurs gaan. Activity tracker fabrikant Fitbit overtrof daarbij alle verwachtingen en haalde met zijn beursintroductie 740 miljoen dollar op. Daarmee had de marktleider de meest succesvolle introductie van consumentenelektronica in de geschiedenis van Wall Street.
Het Amerikaanse RockHealth voorziet startende digital health bedrijven van geld en ondersteuning. Het is dan ook vanzelfsprekend dat deze onderneming alle ontwikkelingen - van investeringen tot beursgangen en overnames - op de digital health markt nauwlettend in de gaten houdt. Ieder jaar en ieder half jaar brengt RockHealth een rapport uit over deze bevindingen. Afgelopen week kwam het rapport van de eerste helft (Q1 en Q2) van 2015 uit.
In het afgelopen half jaar hebben 136 digital health bedrijven ieder meer dan twee miljoen dollar aan investeringen opgehaald. Als je de cijfers van het eerste half jaar van 2014 vergelijkt met die van 2015, dan valt op hoe de twee grafieken nagenoeg eenzelfde lijn volgen, maar 2015 net wat onder de cijfers van 2014 zit. In 2014 werd er in het eerste half jaar 2,3 miljard dollar in digital health ondernemingen gestoken, in 2015 ‘slechts’ 2,1 miljard dollar.
De stevige groeispurt in het tweede kwartaal van 2015 valt wel op. De deals die in die tijdsperiode plaatsvonden zorgden ervoor dat het gemiddelde bedrag per deal in 2015 op 15 miljoen dollar kwam te liggen, een verhoging ten opzichte van het gemiddelde van 14,6 miljoen dollar per deal in 2014.
De grote klappers
Het rapport van Startup Health neemt venture capital als uitgangspunt, de Engelse term voor durfkapitaal of investeringskapitaal om een bedrijf verder te laten groeien. Fondsen en investeringsmaatschappijen kunnen op verschillende momenten kapitaal verstrekken. Seed funding is de naam voor het allereerste geld waarmee een bedrijf kan starten, vaak bij elkaar gebracht door de oprichters. Na die eerste investeringsronde volgen opeenvolgende series investeringen, in de VS aangeduid volgens de letters van het alfabet, dus Series A, Series B, Series C etc.
Er ging 300 miljoen nieuw kapitaal naar wearable producent Jawbone
De zes grootste deals die in het afgelopen half jaar plaats hebben gevonden, zijn samen goed voor één derde van het totale bedrag dat er in digital health bedrijven gestoken werd. De drie bedrijven in de top-3 zijn zeer uiteenlopend. Er ging 300 miljoen nieuw kapitaal naar Jawbone, 200 miljoen naar NantHealth en 92 miljoen naar VirginPulse. Jawbone is één van de grootste fitness tracker fabrikanten in Amerika, NantHealth richt zich op personalized medicine door klinische data te combineren met genetische informatie van de patiënt en VirginPulse biedt een gezondheidsprogramma voor werknemers.
Op de vierde plaats staat HealthCatalyst. In hun Series D investeringsronde haalde het bedrijf 70 miljoen dollar op. HealthCatalyst combineert en organiseert gezondheidsdata van verschillende systemen en maakt dit voor gebruikers toegankelijk en doorzoekbaar op één platform. Op nummer vijf prijkt DoctorsOnDemand. Met de app van dit bedrijf kunnen gebruikers voor een vast bedrag per consult met een dokter beeldbellen. Het Amerikaanse bedrijf haalde vijftig miljoen dollar op, dat is één van de grootste bedragen aan groeikapitaal in een B serie binnen het digital health domein ooit. Alleen NantHealth, Evolent Health en Flatiron’s Health wisten tijdens hun Series B meer geld op te halen. Op nummer zes staat PillPack, dit bedrijf haalde 50 miljoen dollar op tijdens hun Series C investeringsronde. PillPack is een in 2014 opgericht farmaceutisch bezorgbedrijf dat medicatie in persoonlijke verpakkingen bij mensen thuis (of ergens anders) bezorgd zodat zij hiervoor niet naar de apotheek hoeven.
Wearables blijven booming
Dat het digital health landschap momenteel nog aan veranderingen onderhevig is blijkt ook uit de verschillende categorieën waar het geld naartoe gaat. De top zes categorieën van dit jaar haalden samen meer dan vijftig procent van al het geld op in 2015, terwijl drie van deze categorieën niet eens in de top zes van vorig jaar stonden. Die categorieën zijn wearables (draagbare elektronica) op nummer 1, gevolgd door enterprise wellness (diensten die de gezondheid van de werknemer verbeteren) en EHR and clinical workflow (elektronische dossiers, apps en digitale systemen ter ondersteuning van medische werkzaamheden). Dat deze drie categorieën dit jaar zo hoog scoren is te danken aan het kapitaal wat respectievelijk in de eerder genoemde Jawbone (wearables), Virgin Pulse (enterprise wellness) en Augmedix (EHR and clinical workflow) gestoken werd. Augmedix is een startup die Google Glass gebruikt voor het elektronisch registreren van patiëntgegevens.
De overige categorieën zijn analytics and big data (data aggregatie of analyses voor uiteenlopende medische doeleinden), healthcare consumer engagement (services en diensten die patiënten en consumenten ondersteunen bij het aanschaffen van medische producten of diensten) en telemedicine (zorg op afstand via een beeldscherm). In deze drie categorieën ging respectievelijk 212 miljoen, 176 miljoen en 169 miljoen dollar aan groeikapitaal om.
Investeerders
Waar komt al dat geld vandaan? De grote investeerders uit 2014 zien we in het begin van 2015 ook weer terug. Bijvoorbeeld investeringsmaatschappij Venrock (juist, van de Rockefeller familie), die vorig jaar in drie digital health bedrijven investeerde en dit halve jaar ook alweer vier deals op hun naam hebben staan.
Veel bedrijven gaan dit jaar door met geld ophalen
Het moment waarop er door fondsen en investeringsmaatschappijen kapitaal wordt verstrekt is wel veranderd sinds vorig jaar. In 2014 lag er nog een sterke focus op Series A (57%) en minder op Series B (18%). In de eerste helft van 2015 werd 22% van het totaal geïnvesteerde geld opgehaald tijdens de Series B. Heel verrassend zijn die cijfers natuurlijk niet. Veel bedrijven die vorig jaar in Series A financiering ontvingen gaan dit jaar - op schema - door met geld ophalen.
Fusies en overnames
In het rapport van RockHealth wordt ook gekeken naar het aantal mergers and acquisitions (M&A), oftewel fusies en overnames. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Intel die activity tracker fabrikant Basis kocht voor 100 miljoen dollar. Of de medische apparatuur leverancier Strykers die voor 120 miljoen dollar SurgiCount overnam, een bedrijf gericht op OK-software die moet voorkomen dat er na afloop van een operatie objecten in het lichaam achterblijven.
Grootste overname was sportkledingmerk Under Armour die de app MyFitnessPal voor 475 miljoen overkocht
Begin dit jaar hebben er al 92 fusies en overnames plaats gevonden, een flinke groei ten opzichte van 2014. Toen vonden er in het hele jaar in totaal 95 digital health fusies en overnames plaats. Toch is het bedrag dat er tot nu toe in die zogeheten M&A’s is omgegaan aanzienlijk lager dan in 2014, namelijk 2,6 miljard in plaats van 20,4 miljard vorig jaar. Dit is volgens RockHealth grotendeels te danken aan het feit dat de meeste van die fusies of overnames undisclosed zijn, wat inhoudt dat de cijfers niet bekend zijn gemaakt. Kortom: RockHealth kent de werkelijke overnamebedragen lang niet allemaal.
De grootste overname van dit jaar noemt RockHealth die van het sportkledingmerk Under Armour, die onder andere de voedingsapp MyFitnessPal voor 475 miljoen overkocht.
Beursgangen
Als je denkt aan een digital health beursgang denk je op dit moment vanzelfsprekend aan Fitbit. Maar naast Fitbit zijn er in het afgelopen half jaar nog vier bedrijven naar de beurs gegaan wiens IPO’s (initial public offering of beursintroducties) samen goed waren voor 1,3 miljard dollar. Eén van die bedrijven is het medische software bedrijf Evolent Health, een bedrijf dat op nummer 12 staat op Forbes America's Most Promising Companies lijst. Evolent Health is een consultancybureau gespecialiseerd in populatiemanagement. De waarde van de onderneming wordt geschat op 1,1 miljard dollar.
Een andere beursgang in 2015 was die van Invitae. Het bedrijf haalde bij hun beursintroductie 102 miljoen dollar op, waarmee de geschatte waarde van het bedrijf op een half miljard dollar staat. Invitae richt zich op de inzet van genetische informatie in een klinische setting.
MindBody ging in juni naar de beurs, waar de aanbieder van software voor sportscholen 100 miljoen dollar ophaalde. De laatste beursgang was van Teladoc, één van Amerika's grootste aanbieders van teleconsulten. Uit de cijfers die Teladoc moest aanleveren bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC blijkt dat de onderneming razendsnel groeit. In 2013 verwerkten ze 127.000 videoconsulten, in 2014 in totaal 300.000 en in het eerste kwartaal van 2015 alleen al 150.000. Teladoc wilde meer dan 140 miljoen dollar ophalen op de beurs en dat is gelukt, want het bedrijf cashte met de beursgang 157 miljoen dollar. Daarmee staat de geschatte waarde van het Teladoc nu op 1 miljard dollar.
Verwacht wordt dat Jawbone, Proteus en Practice Fusion ook dit jaar nog naar de beurs gaan
In totaal zijn er op dit moment 25 digital health bedrijven op de beurs. Deze bedrijven zijn samen goed voor een marktwaarde van een kleine 71 miljard dollar. Fitbit maakt daar met hun 9,7 miljard dollar (slotkoers van gisteren) een aanzienlijk onderdeel van uit. Investeerders uit RockHealth’s onderzoek geven aan te verwachten dat Jawbone, Practice Fusion, HealthCatalyst, Proteus en American Well dit jaar ook nog naar de beurs gaan.
Groei is er nog lang niet uit
Uit de cijfers van RockHealth blijkt dat digital health als investeringsmarkt het nog steeds beter doet dan bijvoorbeeld de software, biotech en medische apparatuur markt. Met name die laatste categorie lijkt onder het succes van digital health te lijden. Het feit dat de meerderheid van de bedrijven die het afgelopen half jaar naar de beurs zijn gegaan meer geld op hebben gebracht dan zij zelf hadden verwacht, suggereert in ieder geval dat de markt open staat voor digital health bedrijven.
Aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 was het nog te vroeg om te zeggen of digital health investeringen het record brekende tempo van vorig jaar bij zou kunnen houden. Na een half jaar maken de cijfers duidelijk dat de sector digital health vooralsnog stevig doorgroeit. Mochten partijen als Practice Fusion, Proteus en Jawbone inderdaad dit jaar nog naar de beurs gaan, dan zou er zo nog maar eens een flinke groeispurt aan kunnen komen dit najaar.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!