Een slimme lunchbox tegen overgewicht bij kinderen. Die oplossing won de pitchwedstrijd van de EIT Digital Summer School Digital Wellbeing 2020 die werd gehouden in Eindhoven. De jury was vooral gecharmeerd door de combinatie van een digitale oplossing en een fysiek product. Hoewel er maar één team kon winnen, worden bijna alle innovatieve ideeën van de Summer School verder onderzocht door de bedrijven die de cases voor deze zomerschool hebben ingediend.
Van 2 augustus tot 29 augustus deden 400 deelnemers in heel Europa via het innovatienetwerk van EIT Digital mee aan de Summer Schools. Bij de Summer School in Eindhoven - een van de negen scholen - stonden de thema’s gezonde levensstijl en gedragsverandering centraal. Drie Nederlandse bedrijven dienden een business case in, waar de studenten zich over konden buigen in deze - volledig digitale - Summer School.
De bedrijven Combating Child Obesity, GreenHabit en IDRO daagden de deelnemers uit om met innovatieve oplossingen te komen om obesitas bij kinderen te bestrijden, verslaving te kunnen bestrijden, of om zweet te gebruiken als potentiële vervanging voor bloedonderzoek.
Combating Child Obesity
Obesitas bij kinderen is een mondiaal probleem. Het initiatief Combating Child Obesity wil eind 2020 een eerste marktklaar product lanceren om dit probleem tegen te gaan, met een digitale eCoach voor kinderen met overgewicht en obesitas. De studenten die meededen aan de Summer School in Eindhoven bogen zich over oplossingen die Combating Child Obesity hierbij kunnen helpen.
De twee teams hadden een verschillende aanpak. Een team pitchte een slimme lunchbox die is verbonden met een smartphone spel. De jury vond de combinatie van een fysiek en een digitaal product sterk. Het andere team ontwierp een digitaal netwerk van families die elkaar feedback geven, gecombineerd met professionele ondersteuning op aanvraag, als een soort buddy-systeem. Volgens Lars Mulder, venture creation lead bij EIT Digital en betrokken bij Combating Child Obesity, kunnen elementen van de beide teams gebruikt worden bij de productontwikkeling.
IDRO
Zweet, dat was het belangrijkste ingrediënt voor de teams die aan case van het bedrijf IDRO werkten tijdens de Summer School. IDRO is een startup ontstaan als een Zweedse EIT Digital-innovatie activiteit, vanuit het bedrijf Kinetic Analyse en het KTH Royal Institute of Technology in Zweden. De startup richt zich vooral op sport, maar wil ook de zorgmarkt verkennen. De EIT Digital Summer School bood de kans om onderzoek te doen naar de door IDRO ontwikkelde technologie om op basis van zweet analyses te doen.
Hoewel zweet-analyse nu nog geen alternatief is voor bloedonderzoek in de medische of sportmedische sector, ziet IDRO hier wel potentie in. Sepsis (bloedvergiftiging) is een ontstekingsreactie van het lichaam op een infectie die zo ernstig verloopt dat weefsels beschadigd raken en orgaanfuncties uitvallen. Septische shock wordt meestal veroorzaakt door een infectie. De reactie van het lichaam op deze infectie is zo uit de hand gelopen dat de bloedvaten uitzetten en er ondervulling optreedt. Daardoor daalt de bloeddruk snel. Een van de ‘markers’ voor een septische shock is lactaat, het eindproduct van de omzetting van glucose onder zuurstofarme omstandigheden - vergelijkbaar met de verzuring van spieren bij een sporter. IDRO hoopt de hoeveelheid lactaat - die met de huidige methodes alleen via bloedonderzoek kan worden vastgesteld - in de toekomst ook via zweet te kunnen analyseren en vaststellen.
Greenhabit
Studenten van de Summer School bogen zich ook over innovatieve toepassingen voor Greenhabit, het bedrijf van de Nederlandse Chantal Linders, dat zich richt op vitaliteit. Greenhabit ontwikkelt onder andere een serious game om mensen gezonder te laten leven. Linders is blij met de inzichten en output van de studenten, die onder andere een virtuele assistent bedachten. Twee teams werkten daarnaast aan een interventie om mensen die verslaafd zijn te helpen via een serious game.
Jaarlijks gaat het Europese samenwerkingsverband EIT Digital met universiteiten, research instellingen en ondernemingen op zoek naar innovatieve ideeën. EIT Digital ondersteunt starters, studenten, onderzoekers en ondernemers die dat innovatieve idee willen uitbouwen naar een nieuw product of dienst. Eén van de categorieën is Digital Wellbeing: digitale technologieën voor chronische patiënten, en producten en diensten om gezond zijn en gezond blijven te bevorderen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!