Chipsoft, de dominante softwaremaker in de Nederlandse ziekenhuismarkt, werkt al enige tijd aan een platform waarmee patiëntgegevens uit andere systemen kunnen worden gekoppeld met de data in het elektronisch dossier van het ziekenhuis. Chipsoft noemt zijn systeem Zorgplatform, en de eerste koppelingen worden sinds enige tijd in de praktijk gebruikt.
Vorige week lieten Chipsoft en Luscii weten dat twee ziekenhuizen (het Hagaziekenhuis en het UMC Utrecht) Zorgplatform gebruiken om de data van thuismetende patiënten realtime te koppelen met het ziekenhuissysteem waarmee artsen en verpleegkundigen werken. Luscii is het nieuwe bedrijf van FocusCura oprichter Daan Dohmen. Vorig jaar maakte Dohmen al bekend dat een deel van de activiteiten van FocusCura naar een nieuw bedrijf zou overgaan.
Met cVitals had FocusCura al een digitaal platform ontwikkeld om chronische patiënten op afstand te kunnen laten samenwerken met hun artsen. Het cVitals platform en de opgedane kennis verhuisden naar Luscii. Het team verhuisde van Driebergen naar Amsterdam en Dohmen nam in een rap tempo softwareontwikkelaars en dataspecialisten aan om het softwareplatform voor zorg op afstand verder uit te bouwen. Dat doet hij samen met aandeelhouder Omron Healthcare, een wereldmarktleider op het gebied van medische hulpmiddelen. Die heeft een aandeel in Luscii genomen en wil samenwerken op de Europese markt voor zorg op afstand.
Business-case is showstopper
Wat de samenwerking tussen Luscii en Chipsoft interessant maakt, is dat de twee partijen elkaars positie optimaal gebruiken. De implementatie, en met name het opschalen, van thuismeet-toepassingen is al meer dan een decennium een taaie opgave voor ziekenhuizen en aanbieders van dit soort systemen, of het nu om Philips of kleine startups gaat. De klinische en praktisch voordelen voor de patiënt lijken zonneklaar, vinden ook veel specialisten in theorie. Het rondkrijgen van de business-case en het inpassen in de reguliere bekostiging (waar vallen de financiële voordelen) leek lange tijd een showstopper voor dit soort projecten.
Maar daarmee werd de aandacht afgeleid van een aantal praktische aspecten die bijna te voor de hand liggend zijn om te bedenken dat projecten er op kunnen struikelen. Wie in een ziekenhuis werkt weet dat een nieuw project of dienst eigenlijk pas goed bestaat wanneer het beschikbaar is in de standaard software waarmee dokters en verpleegkundigen dagelijks werken. Wanneer ze voortdurend hun standaard systeem moeten verlaten om patiënten met hun bestaande gegevens aan te melden voor een thuismeetdienst, geen alerts krijgen en meetwaarden moeten opzoeken in een onbekend systeem, dan daalt de kans dat zo’n dienst veel gebruikt gaat worden enorm.

Luscii's platform
Hetzelfde gemak als Thuisbezorgd of Bol.com
Technisch gezien gaat het te ver om te spreken van een volledige integratie tussen Luscii en Chipsoft. Er is wel degelijke sprake van een handige uitwisseling van data tussen de twee partijen. Maar de bedieningsschermen en de data van het thuismeten worden grotendeels door Luscii geregeld. De Luscii-schermen zijn echter wel beschikbaar in Chipsoft, zonder dat je opnieuw moet inloggen als medewerker. En dat is op zich helemaal niet erg. Het is namelijk maar de vraag of de thuismeetdienst meer succes zou hebben wanneer Chipsoft hem zelf zou hebben gebouwd, inclusief de app en de koppelingen met apparatuur als bloeddrukmeters en slimme weegschalen.
Daan Dohmen en zijn Luscii-team hoeven geen complex ziekenhuis-systeem te bouwen, maar kunnen zich helemaal richten op een zo rimpelloos mogelijke ervaring voor de zorgconsument, die het gemak van Thuisbezorgd, Coolblue en Bol.com als maatstaf heeft. Zij zorgen ervoor dat de patiënt, nadat die is aangemeld in Chipsoft, een doos met apparatuur thuis krijgt, en eventueel persoonlijke ondersteuning bij het aansluiten. Zij hebben er baat bij dat al de hardware-koppelingen, de wifi, de bluetooth, de app-instellingen zo gemakkelijk mogelijk werken. Liefst nog makkelijker dan de nieuwe TV (“Ik zei toch Pa, HDMI 2 is het Ziggo kastje, je moet op die knop met die pijl drukken”). Het gemak van die onboarding is ee belangrijke factor in het commerciële succes van elke technologie-aanbieder. En wat minstens zo belangrijk is: Luscii zorgt er als het goed is voor dat de zorgprofessionals zo weinig mogelijk last hebben van dingen niet goed lopen bij de patiënt thuis. Want dat kost tijd, moeite en ergernis, en ondermijnt hun animo om zo’n dienst voor te schrijven. Het zijn lessen die elke eHealth startup in theorie snapt, maar die in de praktijk een groot ontwikkelteam, veel geld en een voortdurende cyclus van testen en feedback van alle betrokkenen vragen. Met dat geld zit het wel snor bij Chipsoft, ontwikkelaars zijn er ook genoeg, maar het maken van ziekenhuissoftware vraagt een andere mindset dan het ontwerpen van een consumenten-app die aantrekkelijk en idiot-proof moet zijn. Goed gezien dus om dat niet zelf te gaan doen.
Chatten met de arts
Een product als BeterDichtbij is ook een goed voorbeeld van zo'n aanvullende dienst. Chipsoft zou natuurlijk technisch best een chatfunctie in zijn software kunnen inbouwen en een bijbehorende app ontwikkelen. Maar de startup BeterDichtbij heeft zich helemaal gericht op de missie om digitale communicatie á la Whatsapp tussen dokter en patiënt eenvoudig te maken en tegelijk in te passen in het werkproces van het ziekenhuis. Zij benaderen het probleem niet als een uitbreiding van het ziekenhuissysteem, maar als een extreem gefocuste dienst die vooral supersimpel moet werken. Dat is, zo leert de praktijk, nog niet zo makkelijk. Door een koppeling met Chipsoft of andere ziekenhuissystemen koppel je de consument-gerichte aanpak van BeterDichtbij of Luscii aan de werkstromen van de professionals

Foto: Focus Cura
ZIB-licenties kopen
Bovendien schiet Chipsoft er ook wat mee op wanneer dit type diensten succesvol wordt. Zorgplatfom, de koppelsoftware die hun HiX-systeem openstelt voor externe partijen, is een commercieel product waarvoor ziekenhuizen licentiekosten moeten betalen. Chipsoft meldt op zijn site het volgende over de kosten om een zorg-app aan te sluiten:
Dit is geheel afhankelijk van het aantal ZIB's dat de digitale zorg app dient te sturen/ontvangen. De kosten voor de zorginstelling zijn per ZIB. Mocht u al een ZIB hebben aangesloten op Zorgplatform, dan zijn er geen kosten aan verbonden als u die met een ander medium (lees: Zorginstelling, PGO, digitale zorg app ) wilt uitwisselen.
Een ZIB (zorginformatiebouwsteen) beschrijft de informatie, die bij een bepaald (klinisch) concept hoort. Er is zijn bijvoorbeeld aparte ZIBS voor bloeddruk, hartfrequentie en lichaamsgewicht. Hoe complexer de data van een app waarmee je wilt koppelen, hoe meer ZIB-licenties je moet kopen bij Chipsoft. Op de website van Nictiz kun je vinden dat er rond de 100 ZIBs zijn.
Aan een belangrijke voorwaarde voldaan
Hoeveel de licentiekosten voor een losse ZIB zijn staat niet op de website van Chipsoft, maar we mogen er van uit gaan dat Chipsoft ook bij het openstellen van zijn applicatie geen concessies aan zijn historische winstdoelstellingen zal doen. Het is ook niet eenvoudig om als overheid af te dwingen dat die open toegang tot patiënt data eigenlijk gratis moet zijn. Softwareleveranciers hebben voldoende middelen om de prijzen van andere onderdelen in dat geval te verhogen. Meer samenwerking tussen ziekenhuizen bij de inkoop zou waarschijnlijk eerder resultaat hebben.
De koppeling zorgt er in ieder geval voor dat aan een belangrijke succesvoorwaarde voor thuismeten kan worden voldaan: een vorm van integratie in het werkproces (en dus de software) van dokters en verpleegkundigen. Die is misschien nog niet optimaal, maar het begin is er. Een samenwerking als die tussen tussen Chipsoft en Luscii is daarmee een mogelijke blauwdruk voor een eerste generatie thuismeet-diensten die echt meters kan gaan maken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!