Nori Health is een coach in de vorm van een chatbot. De app richt zich op mensen met de ziekte van Crohn, Colitis of prikkelbare darm syndroom (PDS) en wil mensen helpen om hun leefstijl te verbeteren en zo klachten te verminderen.
“Met Nori hebben we een programma gemaakt voor mensen met een chronische ziekte, specifiek de ziekte van Crohn, Colitis of prikkelbare darm syndroom. Er zijn veel factoren van invloed op hoe iemand zich voelt: niet alleen dieet en hydratatie, maar ook stress, medicatie en alcohol hebben effect. Bovendien ervaart iedere persoon met ziekte van Crohn, Colitis of prikkelbare darm syndroom die effecten anders”, zegt Roeland Pater, oprichter van Nori.
Pater heeft zelf de ziekte van Crohn. “Ik merkte dat er tussen de twee ziekenhuisafspraken in het jaar, waarop ik een bloedtest moest doen en de arts vroeg hoe het gaat, eigenlijk een hele tijd is waarop ik op mezelf aangewezen was. Een consult gaat zo voorbij, en in de tijd tussen die consulten in zit er eigenlijk niets qua ondersteuning of hulp. En dat terwijl ik weet dat leefstijl zo’n grote invloed heeft op hoe je je voelt als je de ziekte van Crohn hebt.”
Zes weken
Zo ontstond het idee voor Nori Health. “Met Nori hebben we een coach gebouwd die deelnemers in zes weken leert kennen en ondersteuning biedt bij leefstijl. We wilden niet alleen naar fysieke fitheid kijken, maar ook naar iemands mentale welzijn. Onderdeel van leven met een chronische ziekte is acceptatie. Ik heb jaren niemand verteld dat ik de ziekte van Crohn heb, omdat ik dacht dat mensen het niet zouden begrijpen”, aldus Pater.
Hoe werkt de coach in de vorm van een chatbot? De basis van de app zijn de klinische vragenlijsten die ook in het ziekenhuis gebruikt worden om te beoordelen wat de klachten zijn voor mensen met ziekte van Crohn, Colitis of prikkelbare darm syndroom. Het begin van het programma is voor iedere gebruiker hetzelfde: de app registreert hoe erg bepaalde symptomen zijn.
Nori Health ontwikkelde een chatbot die antwoord kan geven op vragen en reacties van gebruikers. Per gebruiker verschillen de gesprekken met de digitale coach, en op basis van bepaalde behoeften of patronen geeft Nori tips en adviezen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. “Ook bevat de software van Nori een zelflerend element. De software neemt beslissingen voor een reactie op basis van een bepaald antwoord in combinatie met het gebruikersprofiel. De reacties van Nori zijn volledig geautomatiseerd en veranderen constant. Wel checkt ons team dagelijks de gesprekken met gebruikers, om fouten op te sporen en de kwaliteit van gesprekken te checken”, aldus Pater.
Wetenschappelijke validatie
De Nori app is nog niet vrij beschikbaar in de app stores. “Inmiddels hebben 300 mensen het programma afgerond. In september start weer een groep van 150 mensen, en we bereiden een aantal pilots voor met partners. We staan ook zeker open voor nieuwe partners die een pilot willen draaien."
We willen eerst de wetenschappelijke validatie voor Nori hebben voordat we de app voor het grote publiek toegankelijk maken.” Volgens Pater zijn de eerste voorzichtige resultaten positief. Het lukt gebruikers om met hulp van de coach om de meest belangrijke factoren te herkennen om hun kwaliteit van leven te verbeteren. “Gebruikers ervaren als ze het programma hebben gevolgd minder vermoeidheid en bepaalde pijnklachten verdwijnen. We zien dat we daar een positieve invloed op hebben. Mijn toekomstbeeld is dat gebruikers het programma bijvoorbeeld twee keer per jaar doorlopen om zo gecoacht te worden.”
Groeigeld
Nori Health werd ontwikkeld met een Europese subsidie binnen het Horizon 2020 programma. De 50.000 euro was een kickstart om de app te bouwen. “Ook wilden we direct voldoen aan de HIPAA en GDPR eisen, wat ook tijd en geld kost. Nori moet vertrouwen wekken en we willen zorgvuldig omgaan met data.”
Na de subsidie wist Pater via een informele investeerder 600.000 euro aan groeigeld op te halen voor zijn idee. Dat geld wordt gebruikt voor de doorontwikkeling van de app, aanvraag van patenten, en marketing. Gevraagd naar de business case van de app zegt Pater: “Momenteel werken we met een aantal partners die het programma aanbieden aan hun leden. Partners zijn patiëntenverenigingen, ziekenhuizen en farma. Zij betalen voor het gebruik van de software.”
In de toekomst ziet Pater ook een betaalde consumentenversie voor Nori, zodat de app in de wereldwijde app stores te vinden is. “We willen de medische zorg niet vervangen, maar juist een uitbreiding zijn op de huidige behandeling. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor preventie en zelfzorg, en daarvoor hebben we de goede oplossing. Cruciaal is het aanpassen van bepaald gedrag en bewustzijn rond de dingen die je zelf kan doen. Simpel voorbeeld: ik pak tegenwoordig altijd de trap in plaats van de lift om meer te bewegen.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!