De apparatuur en technologie om patiënten thuis gezondheidsmetingen te laten doen bestaat al jaren, en toch wordt thuismonitoring in de eerstelijnszorg vaak maar op kleine schaal gebruikt. Ontevreden met het bestaande aanbod aan diensten, ontwikkelde startup Chipmunk Health een eigen platform om patiënten te monitoren in de thuissituatie. Meditta, een grote zorggroep uit Westelijke Mijnstreek/Midden Limburg in Limburg met duizenden chronische patiënten, zag brood in het idee en stapte als mede-aandeelhouder in het bedrijf.
In de Limburgse regio ziet Meditta, die ruim 200 huisartsen ondersteunt, een toename van chronische patiënten en een terugloop van zorgverleners om de toename van zorg te kunnen bolwerken. Bovendien heeft Limburg ook meer mensen met chronische aandoeningen dan andere regio’s in Nederland.
Meditta bestuurder Jos Cober zegt dat bestaande aanbieders van thuismeetplatformen niet konden bieden wat Chipmunk wel biedt: een betrouwbare verbinding met de patiënt zonder dat die zelf moeite moet doen om gegevens over bijvoorbeeld bloeddruk of gewicht door te sturen naar de huisarts. Cober zegt dat de technologie van Chipmunk geen doel op zich is, maar vooral een instrument, een hulpmiddel om het volume van de zorgvraag ook in de toekomst aan te kunnen. Hij ziet deze hulpmiddelen ook als veelbelovende aanpak ook om mensen die nu nog geen behandeling ondergaan uit de zorg te houden.
Het in 2018 gestarte bedrijf Chipmunk Health zette een ontwikkelproject met de zorggroep op. Dat project begon met 10 patiënten met diabetes die thuis werden gemonitord, en groeide gecontroleerd naar 70 deelnemers. Chipmunk Health ontwikkelt een gelijknamig platform om patiënten te monitoren in de thuissituatie, met connected apparaten zoals weegschalen en bloeddrukmeters, en een app en webportal voor de arts en verplegend personeel. Chipmunk ontving vorig jaar een financiering van het Limburg Business Development Fonds van Liof en het Innovatiefonds van Rabobank. Jos Cober van Meditta ziet de relatie met Chipmunk Health niet als een investering vanuit de zorggroep (“wij zijn er niet om zorggeld in risicodragende ondernemingen te investeren”), maar als een samenwerking waarbij Chipmunk de techniek levert en Meditta medisch-inhoudelijk expertise levert voor de verdere ontwikkeling van de dienst.
Werk overnemen van de huisarts
“Onze gebruikers moeten zo min mogelijk hoeven te doen om betrouwbare data te verzamelen via de apparatuur”, zegt oprichter en CEO Erik Duijsens. “Wij leveren een dienst die het werk in de huisartsenpraktijk moet kunnen ondersteunen, een platform om te triageren.”
Chipmunk ontwikkelt zelf geen apparatuur, maar werkt samen met onderaannemers. “We hebben gezocht naar bestaande componenten om ons idee - een open, leverancier-onafhankelijk platform dat de zorgverlener ondersteunt - te realiseren. Alle data van de meetapparatuur voor thuis wordt naar een router gestuurd. Die router, het kastje dat bij mensen thuis komt te staan, komt van een bedrijf uit de Verenigde Staten, dat we samen met hen geschikt hebben gemaakt voor onze toepassing.”
De router werkt met long range Bluetooth verbindingen, waarmee de data wordt opgevangen van de draadloze meetapparatuur vanuit de badkamer of de keuken van een patiënt. “We hebben hier veel werk ingestopt samen met de leverancier en Philips, het is geen plug and play oplossing. De data die de meetapparatuur versturen naar de router komen vervolgens in een beveiligde cloudomgeving die door Philips wordt verzorgd, het HealthSuite Digital Platform, waar deze door Chipmunk wordt geanalyseerd en getriageerd, en gaan vervolgens naar een app of een dashboard voor patiënten en zorgprofessionals.”
Rode vlaggen
Kay Liedekerken is huisarts in Sittard. Ze deed mee aan het ontwikkelproject met Chipmunk Health. “Het verschilt per patiënten wat en hoe vaak zij meten. Mensen met diabetes meten vaak dagelijks tot wekelijks, de hoge bloeddruk patiënten meestal wekelijks. De diabetesverpleegkundige neemt bij rode vlaggen in het dashboard direct contact op met de patiënt om te achterhalen waar die afwijkende meting vandaan komt.”
Liedekerken merkt dat thuismetingen leiden tot een ander soort consulten met chronische patiënten. “Voorafgaand kijk ik in het Chipmunk platform of er belangrijke dingen zijn om te vragen of te bespreken. Wat ik van patiënten terug hoor is dat ze tevreden zijn, ze kunnen nu zelf zien wat er dagelijks gebeurt met hun waardes en kunnen ook veel sneller verbeteringen zien.” De meeste diabetespatiënten komen eens per kwartaal op het spreekuur en horen dan hun glucosewaarde van dat moment en de afgelopen 5 weken (de zogenaamde Hba1c waarde), aldus Liedekerken. “Nu zien ze zelf elke dag wat er goed ging en wat beter kan. Thuis meten betekent dat de actuele meetresultaten - van bloedglucose, bloeddruk en gewicht - ook direct zichtbaar zijn voor de patiënten.”
Patiënten kunnen een tablet of smartphone gebruiken om hun data in te zien, maar dit is geen vereiste in de filosofie van Chipmunk. Chronische patiënten kunnen thuis meten, data wordt direct doorgestuurd. “Er is geen handeling nodig om data door te sturen. Patiënten hoeven niet zelf data in te tikken, dat vinden we echt een killer als het gaat om gebruiksvriendelijkheid en databetrouwbaarheid. En het is geen vereiste om met een app of tablet te werken”, aldus Duijsens.
Leefstijl
In het ontwikkelproject met Meditta deden diabetespatiënten mee, maar thuismonitoring kan ook voor patiënten met chronische aandoeningen als COPD en hart-en vaatziekten ingezet worden. Ook leefstijl-programma’s kunnen op afstand worden aangeboden, met een app. Duijsens: “We hopen met de combinatie van technologie en persoonlijke coaching ook hulp te kunnen bieden bij leefstijlverandering bij patiëntengroepen.”
Huisarts Kay Liedekerken denkt dat zo’n app om gevalideerde informatie rondom de aandoening van de patiënt aan te bieden een goede ontwikkeling is. “Bijvoorbeeld informatie over bewegen bij diabetes, en challenges om het tegen andere deelnemers op te nemen met wandelen.”
Behalve in Limburg is Chipmunk Health ook actief in Canada. “Daar lopen ze ver voor als het gaat om het integreren van telehealth in de dagelijkse zorgpraktijk en daar leren we veel van. Bovendien is de Noord-Amerikaanse markt voor thuismonitoring niet alleen enorm groot, maar wordt er ook fors geïnvesteerd in technologische oplossingen die de zorg efficiënter en effectiever moeten maken", besluit Duijsens.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!