Zweden is niet alleen het land van Spotify, Klarna en Skype. Een aantal Zweedse gezondheids-startups zoals Byon8 en KRY timmert er hard aan de weg, en kijkt daarbij ook naar nieuwe Europese markten, waaronder Nederland. SmartHealth spreekt met Byon8, een Zweedse health startup die dit jaar aanwezig is bij het Computable Future Lab tijdens de Zorg & ICT beurs.
De broers Josef en Matias Murad startten in 2015 met Byon8, een bedrijf dat zich richt op beslissingsondersteunde software voor zorgprofessionals. Een van de eerste producten is Aitopya, een diagnose support systeem ontwikkeld door en voor artsen.
In Zweden wordt Aitopya ingezet in de eerstelijnszorg en huisartsengeneeskunde bij een drietal klinieken, waar momenteel 105 zorgprofessionals de software gebruiken. Ook in Uganda is Byon8 actief, waar honderden patiënten per dag de software gebruiken.
Inventariseren van klachten
De triage en anamnese - wat een patiënt met betrekking tot de voorgeschiedenis en relevante omstandigheden van zijn ziekte of aandoening aan een zorgverlener kan vertellen - worden door het platform Aitopya gedigitaliseerd, vertelt Charlotte Zwart, International Market Developer bij Byon8.
Voorafgaand aan een bezoek aan de huisarts krijgt een patiënt via een webapp een digitale vragenlijst, die hij thuis of in de spreekkamer in kan vullen. Zwart: “Die vragenlijst helpt om eventuele pijn te lokaliseren, klachten en de reden van het bezoek aan de huisarts te inventariseren. Niet iedere patiënt krijgt dezelfde vragenlijst. De anamnese wordt uitgevraagd op dezelfde manier als een zorgprofessional dat zou doen, de patiënt krijgt dus alleen relevante vragen.”
De arts krijgt voordat zijn consult start een samenvatting met informatie over de patiënt, de klachten, en daarnaast een aantal voorgestelde diagnoses en behandelopties zoals vervolgonderzoek of laboratoriumtesten. “Aitopya is een software-oplossing om de huisarts te ondersteunen. Doordat deze informatie al voor het consult op één plek is verzameld, heeft de arts meer tijd voor het onderzoeken van de patiënt, er wordt minder tijd besteed aan het stellen en documenteren van vragen”, zegt Zwart.
Meer tijd voor patiënt
Meer tijd voor de patiënt dus, wat in Zweden ook een veelgehoorde wens is. Byon8 verwacht daarmee tussen de 10 en 30 procent tijd te besparen in Zweden. “Uit een pilot in drie klinieken in Zweden bleek een tijdsbesparing van iets meer dan 10 procent, waarbij de tijd die een zorgprofessional besteedt aan het gebruiken van Aitopya werd vergeleken met de traditionele manier van voorbereiden op en uitvoeren van een consult.”
“Op dit moment volgen we de patiënten op na een en twee jaar om de accuraatheid van Aitopya’s voorgestelde behandelopties te meten. In de generalistische huisartsenzorg is dat complex, omdat niet elke diagnose meteen te controleren valt. De top twee suggesties van Aitopya worden vergeleken met de diagnose die de huisarts in het eerste consult suggereert, en dit wordt vervolgens na langere tijd opgevolgd.”
Volgens Zwart kunnen Zweedse klinieken en eerstelijns gezondheidscentra zich onderscheiden door technologie in te zetten. “Zweedse zorgaanbieders profileren zich met nieuwe technologie, zoals consults via video en chat, en software. Ook de afstand tot beschikbare zorgfaciliteiten speelt een rol bij gebruik van zorgtechnologie. We zijn net gestart met een samenwerking met een grote kliniek in Noord Zweden, waar veel mensen vrij ver van zorgfaciliteiten af wonen.”
Ondersteund door AI
Aitopya wordt – zoals de naam doet vermoeden – een systeem op basis van AI of kunstmatige intelligentie. Door meer patiëntendata, anamneses en beoordelingen van de huisarts kunnen de programmeurs van Byon8 software met zelflerende elementen ontwikkelen. “Op dit moment is Aitopya nog rule based, dus regel-gebaseerd geprogrammeerd. In de toekomst wordt hier zelflerende software aan toegevoegd: hoe meer patiënten het gebruiken, hoe slimmer we het systeem kunnen maken.”
In Zweden is er een nationaal e-ID systeem, dat ook voor overheidsinstanties en banken wordt gebruikt, waarmee patiënten kunnen inloggen op gezondheidsdiensten en digitaal beschikbare gezondheidsgegevens kunnen inzien. Alle medische gegevens die bij jouw persoonsnummer bekend zijn en adresgegevens zijn aan het e-ID systeem gekoppeld. Zwart: “De webapp van Aitopya koppelt, bij goedkeuring door de gebruiker, vervolgens de informatie uit het e-ID systeem aan de vragenlijst en presenteert deze gegevens aan de huisarts.”
EPD in Uganda
Sinds september 2018 wordt Aitopya ingezet in de eerste drie klinieken in Zweden. Daarnaast is Byon8 actief in Uganda, met partners Victoria University en One World Health. “Een volkomen andere context”, zegt Zwart. “Daar wordt het systeem gebruikt als EPD, omdat er nog geen elektronisch patiëntendossier is in de kliniek. Aitopya wordt gebruikt voor het documenteren en digitaliseren van zorgverlening en als beslisondersteunende software.” Ook in Dubai en Abu Dhabi startte Byon8 pilots om de software in een eerstelijnszorg setting te testen.
In 2020 wil de Zweedse startup zich richten op uitbreiding in het Midden-Oosten en Nederland, zegt Zwart. Naast financiering van een investeringsfirma en informele investeerders is Byon8 actief op zoek naar verdere financiële steun via venture capitalists en internationale samenwerkingspartners.
Bij het Computable Future Lab tijdens de Zorg & ICT beurs 2019 tonen zorginstellingen en start-ups – waaronder Byon8 – hun zorginnovaties. Aanmelden voor Zorg & ICT is gratis en kan via deze link.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!