Zorginnovatiebedrijf FocusCura maakt vandaag bekend een aantal producten en diensten samen te brengen onder een nieuwe noemer, Luscii. Daan Dohmen, CEO van FocusCura: “Met de hoeveelheid patiënten die toeneemt en de grote uitdagingen waar de zorgsector voor staat, is het handig als je een virtueel teamlid hebt die aantal veelvoorkomende en repeterende taken kan overnemen en patiënten mee in de gaten houdt.”
FocusCura biedt met cVitals een telemonitoringsdienst aan, met cContact een beeldzorg-applicatie. Daarnaast is het bedrijf actief op het gebied van (personen)alarmering en sleutelsystemen voor de thuiszorg. De diensten cVitals en cContact worden vanaf vandaag doorontwikkeld onder een nieuw label, vertelt FocusCura oprichter Daan Dohmen, genaamd Luscii.
FocusCura is inmiddels in meerdere Europese landen actief. In de Zweedse, Britse en Nederlandse zorgsector zijn er vergelijkbare problemen op de arbeidsmarkt: te weinig verpleegkundigen en gekwalificeerd personeel om aan de stijgende zorgvraag te voldoen. Met Luscii hoopt FocusCura nu en in de toekomst meer taken over te kunnen nemen door ondersteunende technologie.
Slimme algoritmes
Naast een doorontwikkeling van backend systemen en een nieuwe internationale branding, betekent de introductie van Luscii ook dat FocusCura in de toekomst nog meer kijkt waar zorgtaken overgenomen kunnen worden door software en slimme algoritmes, of door een medische alarmcentrale.
"Bijvoorbeeld doordat de applicatie persoonlijke feedback kan geven aan patiënten, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten in het zorgpad. Of een virtueel gesprek dat alvast wordt ingepland, zonder dat een zorgverlener daar iets voor hoeft te doen. We zien bij Hartwacht, een telemonitoringsdienst voor hartpatiënten, dat een op de tien vragen door mensen in het Hartwatch centrum afgehandeld kan worden, of door informatie in de app zelf. Door een groter deel van vragen van patiënten af te vangen, verlichten we de druk op de cardiologen en hartfalen-verpleegkundigen op de poli.” Ook bij beeldschermzorg in de thuiszorg kan en moet er volgens Dohmen steeds vaker gekeken worden welke zorgtaak door wie uitgevoerd kan worden, zonder de menselijke component uit het oog te verliezen.
“Bij andere telemonitoringsdiensten zien we dat medewerkers van de medische alarmcentrale goed taken zoals medicatie-controle, wondcontroles en begeleiding bij de dagstructuur op afstand kunnen begeleiden. In regio’s met tekorten van honderden verpleegkundigen zullen we moeten kijken hoe techniek slimmer ingezet kan worden.”
Druk op zorgsysteem
Bovendien, zegt Dohmen, moet zorg-ICT werken vóór de zorgprofessional, en niet tegen. “Wanneer het om eHealth gaat hoor je regelmatig dat ‘de implementatie niet goed gaat’ of ‘zorgverleners niet willen’. Het probleem is dat veel ICT de zorg niet makkelijker maakt, maar juist complexer. Applicaties zijn zo ontworpen dat ze niet bijdragen aan gebruiksgemak of efficiency. Wij willen het simpel en logisch maken. Het is aan ons om Luscii te integreren met bestaande EPD's en IT-systemen."
Waar komt de naam Luscii - uitgesproken als Lucy - vandaan? "Luscii is geïnspireerd op de daden van verpleegkundige Florence Nightingale, de eerste die het concept van continue monitoring van patiënten in de zorg introduceerde. De naam Luscii is namelijk een verbastering van het Latijnse woord Luscinia, dat Nightingale betekent."
"Luscii is mobiel beschikbaar, zodat professionals waar dan ook toegang tot gegevens hebben, en nog eenvoudiger en simpeler in gebruik, om op het juiste moment het juiste doen", besluit Dohmen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!