Wanneer lastige problemen in dagbladen of bij de publieke omroep aan bod komen is het onontkoombaar dat nuances verdwijnen. Dat is logisch, het gaat om de grote lijn. Maar daardoor sluipen er af en toe wel curieuze passages in zo’n artikel of uitzending. 'Zo kun je het ook bekijken', is mijn reactie doorgaans.
De NOS vroeg afgelopen zondag op zijn nieuwssite meer dan terecht aandacht voor het probleem van de slechte uitwisseling van informatie tussen zorgverleners, of specifieker gezegd verpleegkundigen. Medewerkers in de zorg zijn veel tijd kwijt aan het overtikken, printen en faxen van gegevens van patiënten, leerde de NOS uit een rondgang bij ruim 700 zorgmedewerkers, onder wie 500 verpleegkundigen.
"Beschamend", noemt Sonja Kersten de situatie in het bericht. Zij is directeur van V&VN, de beroepsvereniging van verpleegkundigen. Ze zegt dat zorginstellingen een vuist moeten maken tegen de ict-leveranciers en eisen dat de software beter gaat samenwerken. "Ict moet de zorg helpen, niet ingewikkelder maken", aldus Kersten.
Chipsoft: wij vragen om hulp
"Iedere zorginstelling moet nu zelf onderhandelen met een ict-leverancier om uitwisseling mogelijk te maken", zegt Kersten van V&VN verder. "Zorginstellingen zouden samen moeten eisen dat gegevens van patiënten kunnen worden gekoppeld voor een eerlijke prijs, in plaats van dat ze allemaal de volle mep moeten betalen."
De NOS vroeg Chipsoft, samen met Epic de bijna onaantastbare grootmacht in Nederlandse ziekenhuizen, om een reactie. Volgens het artikel is Chipsoft het eens met de kritiek dat het nu niet goed gaat. "Er gebeurt een hoop, maar het is wettelijk extreem complex om medische gegevens uit te wisselen zonder expliciete toestemming van de patiënt", schrijft dat bedrijf in een schriftelijke reactie aan de NOS. Het bedrijf vraagt de politiek dan ook om hulp, aldus de NOS.
Tja. Zo kun je het dus inderdaad ook bekijken. Dat zorgaanbieders niet voldoende samenwerken en slecht onderhandelen is volgens Chipsoft kennelijk geen issue. Technisch gezien is die uitwisseling blijkbaar evenmin moeilijk. En het zou ook nog best een stukje goedkoper kunnen, lijkt Chipsoft aan te geven. Maar die rotwetten, die verpesten alles. Als die VWS-ambtenaren en kamerleden nou eens achter hun bureau vandaan zouden komen en te hulp zouden komen. Dan was dat hele uitwisselingsprobleem in de zorg volgens de softwaremaker snel opgelost, als we Chipsoft bij monde van de NOS mogen geloven.
Ook nog een taalprobleempje
Wanneer politici die ‘extreme complexiteit’ rond de toestemming van de patiënt hebben getackeld, is er overigens ook nog wel een ander probleempje, signaleert de NOS: de taal die wordt gebruikt in de zorg, komt niet overeen. Het artikel geeft een voorbeeld: een wond kan op de ene plek een 'huiddefect' en op de andere plek 'decubitus' heten. "Daardoor kun je informatie niet zomaar overzetten van het ene naar het andere systeem", zegt de eerder genoemde Kersten van V&VN.
Maar daar wordt inmiddels wel aan gewerkt, eindigt het NOS-artikel hoopvol: “Zorgverleners en ict-bedrijven hebben dit jaar afgesproken om samen één taal te gaan spreken.” Kijk, dat is goed om te horen. Het was me even ontgaan dat die afspraken al zo concreet zijn, kennelijk even niet goed opgelet bij de laatste editie van het Informatieberaad.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!