De Amsterdamse maker van de huidkanker-app SkinVision heeft 6,5 miljoen euro aan nieuw groeikapitaal opgehaald bij bestaande investeerders (Leo Pharma en PHS) en bij een aantal nieuwe kapitaalkrachtige privé-investeerders. Met de SkinVision app kunnen consumenten verdachte moedervlekken of andere plekjes op hun huid fotograferen. Met behulp van kunstmatige intelligentie en een vergelijking in een database met eerder gemaakte foto’s geeft de app vervolgens een zogeheten risicoprofiel. Voor bedrag van 2 euro per onderzoek (of 25 euro voor 1 jaar onbeperkt onderzoek) wordt een foto met de diagnose hoog-risico ook door een menselijke dermatoloog beoordeeld en van een vervolgadvies voorzien.
CEO Erik de Heus zegt dat de onderneming het geld wil gebruiken om zijn ambitieuze doelstelling waar te maken: in de komende tien jaar 250.000 levens redden door een tijdige herkenning van huidkanker. “Wereldwijd is er een tekort aan dermatologen, en de detectie van huidkanker is grotendeels afhankelijk van consumenten die zelf verdachte plekken ontdekken of bijhouden. Mede door de toepassing van deep learning en onze toenemende kennis is het haalbaar om thuis met een steeds grotere betrouwbaarheid twee keer per jaar een onderzoek te doen, zoals je ook preventief naar de tandarts gaat.”
"Verzekeraar CZ gaat SkinVision beschikbaar stellen voor klanten"
De Heus zegt dat een aantal verzekeraars in verschillende landen de app binnen het pakket beschikbaar zullen gaan stellen voor hun verzekerden. In Nederland werkt CZ al langer met SkinVision samen, en zullen alle verzekerden in de komende tijd op de hoogte worden gebracht dat ze de app kunnen gebruiken, aldus De Heus.
Hij bespeurt tegelijk een snel groeiende bereidheid bij consumenten om te betalen voor het comfort om in je eigen huis een verdachte moedervlek te kunnen beoordelen. “In Nederland is de toegang tot de huisarts en specialisten relatief gemakkelijk, maar dat is in de meeste andere landen anders. Daar heb je bijvoorbeeld te maken met lange wachttijden of zelfs het ontbreken van voldoende dermatologen.” SkinVision mikt dan ook op een wereldmarkt voor zijn verdere groei. De app is nu beschikbaar in een groot deel van Europa, Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland. SkinVision positioneert zich als een aanvulling op een professioneel dermatologisch consult, en dus niet als zelfstandig diagnostisch hulpmiddel (daarvoor is een veel zwaarder certificeringstraject nodig).
De onderneming is inmiddels ook bezig met een certificering door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), wat volgens De Heus een voorwaarde is om te kunnen doorbreken op de aantrekkelijke Amerikaanse consumentenmarkt. Hij kent die specifieke markt overigens goed uit zijn CEO-tijd bij Philips Wellness Solution. Een groot deel van de bezoekers op de Skinvision-website is afkomstig uit de VS.
"Bezwaren dermatologen achterhoedegevecht"
Eerder dit jaar kwam SkinVision negatief in het nieuws omdat de Nederlandse beroepsvereniging voor dermatologen (NVDV) de app niet geschikt achtte voor gebruik door consumenten. Volgens een onderzoek van dermatologe Nicole Kukutsch van het Leids Universitair Medisch Centrum kunnen zogeheten fout-positieve beoordelingen leiden tot verhoogde zorgconsumptie en -kosten. Daarnaast concludeert het onderzoek dat “een beperkte sensitiviteit tot vertraging van de diagnose melanoom” kan leiden.
Erik de Heus noemt de bezwaren van de Nederlandse dermatologen een 'achterhoedegevecht'. "In de betreffende publicatie van mevrouw Kukutsch hebben ze niet gemeld dat ons systeem zo werkt dat bij een foto met een hoog-risico, er altijd nog een beoordeling door een menselijke dermatoloog plaatsvindt. Daardoor wordt het eventuele aantal fout-positieve beoordelingen enorm beïnvloed", zegt de SkinVision-CEO. Hij vergelijkt de aanpak met de recensie van een nieuwe auto zonder dat de wielen zijn gemonteerd.
Trackbacks & Pingbacks
[…] de Heus benadrukt echter dat de app geen vervanging is van een dermatoloog. Consumenten die onder de categorie […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!