Beyond the pill is een credo wat je op (inter)nationale digital health congressen regelmatig voorbij hoort komen in de afgelopen jaren. Farmaceutische bedrijven zoeken steeds vaker naar digitale producten en services die verder gaan dan de traditionele geneesmiddelen die ze produceren. Volgens Eugene Borukhovich, Global Head of Digital Health Innovation bij Bayer, gaat het nog een stap verder. “We moeten verder dan beyond the pill. Het begrip 'pil' is een beperking in ons denken en remt innovatie. In de farma-industrie zien we traditioneel kleine maar constante verbeteringen bij biologische, moleculaire medicijnen. Maar therapeutische oplossingen op basis van digitale innovatie vereisen in alle internationale markten een nieuwe slag gepassioneerde ondernemers."
De eerste digitale pil is inmiddels een feit: in 2017 werd in de Verenigde Staten het medicijn Abilify door de FDA goedgekeurd voor de Amerikaanse markt. Abilify is een geneesmiddel om de symptomen van een psychose tegen te gaan, en werd ontwikkeld door farmaceut Otsuka en Proteus Digital Health.
Proteus maakt piepkleine sensoren en verwerkt die in veilig in te slikken medicatie. Die sensoren gaan werken zodra een patiënt zijn pil slikt, en geven een seintje als het medicijn ingenomen is. Met een draagbare Proteus-patch worden vitale functies gemeten zoals hartslag en temperatuur. De data van de sensor en patch worden via Bluetooth naar het digitale Proteus platform gestuurd. Zo krijgen patiënten, maar ook verpleegkundigen en artsen een beeld van de therapietrouw en zien ze hoe iemand reageert op medicatie.
Digitalisering
“Ik zie dit als een eerste stap: digitale technologie die ingebed is in geneesmiddelen. Naast die digitale pil werken ondernemers aan wat ik een digitale verpakking zou willen noemen”, zegt Eugene Borukhovich, Global Head van Digital Health Innovation bij farmaceutisch concern Bayer. “Neem bijvoorbeeld een astma-inhalator die met behulp van sensoren en een Bluetooth-verbinding een smart device wordt. Farmaceuten ontwikkelen een slimme laag op hun bestaande apparatuur, zodat er meer data over bijvoorbeeld het gebruik, de frequentie van gebruik en de locatie kan worden opgeslagen.”
Voor de farmaceutische industrie worden digitale therapieën steeds belangrijker naast de traditionele biologische medicijnen. Novartis werkt - samen met Google - al jaren aan een contactlens die non-invasief bloedglucose moet gaan meten, Roche kocht onlangs de bekende diabetes app mySugr over, zodat aan de bestaande Roche insuline-pompen ook een digitaal platform kan worden toegevoegd.
App als medicijn
Hebben we in de toekomst nog wel een pil nodig of kan een medisch hulpmiddel, app of platform ons (helpen) genezen? Dat is de grote onbekende vraag voor de farmaceutische industrie. In de toekomst voorziet Borukhovich dat farmaceutische bedrijven steeds vaker op zoek zullen gaan naar evidence based, klinische interventies als vervanging van hun geneesmiddelen. “Neem bedrijven als Omada Health, die met een virtueel coachingsplatform en apparatuur voor thuis - een slimme weegschaal, bloeddrukmeter en stappenteller - een data-dashboard bouwen voor consumenten, zorgprofessionals en coaches. Daar komt geen pil meer aan te pas. Omada Health biedt zo digitale therapie en gedragsverandering technieken voor chronische aandoeningen zoals diabetes type 2.”
Nog een goed voorbeeld van een volledig digitale therapie: de app Tinnitracks, die muziek als medicijn inzet voor mensen met tinnitus, oorsuizen. Die software is gebouwd om mensen te helpen omgaan met deze aandoening. Inmiddels wordt deze vorm van digitale therapie ook vergoed door verzekeraars, bijvoorbeeld in Duitsland.
Innovatie bij Bayer
Als Global Head of Digital Health Innovation werkt Eugene Borukhovich met zijn team aan digital health en innovatie bij Bayer, op mondiaal niveau. Bayer zet verschillende initiatieven in om samen te werken met startups en innovatieve bedrijven. Een van die initiatieven is Grants4Apps (G4A), een groeiprogramma om startups en scale-ups te ondersteunen. Dat G4A is inmiddels uitgegroeid tot een mondiaal programma in 13 landen. In Berlijn, Shanghai en Korea organiseert Bayer een incubator, een groeiprogramma voor startende life sciences bedrijven. “We helpen deze bedrijven groeien. Bijvoorbeeld de startup Turbine, die een AI (artificial intelligence) platform bouwt waarmee met computermodellen een bijna oneindig aantal variabelen getest kan worden die nauwkeurig de biologie van kankercellen weerspiegelen."
Ook heeft Bayer een ‘dealmaker’ programma waarmee het concern bedrijven en meer volgroeide startups zoekt en met hen een commerciële samenwerking aangaat. "Bayer wordt dat je klant, wat een enorme potentie is voor een groeiend bedrijf.”
HIMMS Europe organiseert samen met Health 2.0 de grootste digital health conferentie in Europa: Eugene Borukhovich is een van de sprekers over de toekomst van de farmaceutische sector en 'Pharma 2.0 Solutions' tijdens HIMSS Health 2.0 conferentie in Sitges, van 27 tot 29 mei.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!