Elke werkdag leest SmartHealth het eHealth en mHealth nieuws voor je. Is het relevant, actueel of opvallend, dan lees je het hier. Deze week: kapitaalinjectie voor eHealth onderneming Aifloo, aanvraag voor e-mental health subsidie geopend en populariteit van fitness watch groeit, meldt marktonderzoeker IDC.
Fitbit werkt met Dexcom aan glucose monitoring via smartwatch Ionic
8 september – Fitbit gaat samenwerken met Dexcom, een van ’s wereld grootste aanbieders van glucose monitoringsystemen. Concreet houdt de samenwerking dat gebruikers van een CGM-systeem van Dexcom hun glucose levels discreet en eenvoudig in de gaten kunnen houden op de Fitbit Ionic smartwatch.
Het CGM, continu glucose monitoring, systeem van Dexcom bestaat uit een kleine sensor die de glucosespiegel vlak onder de huid meet en een zender die boven op de sensor wordt bevestigd en de data draadloos naar een smartphone of andere ontvanger verstuurt. Vanaf 2018 kan de data van de Dexcom G5 CGM worden uitgelezen via de smartwatch van Fitbit.
Apple sloot een jaar geleden eenzelfde samenwerking met Dexcom, alleen is het verschil dat bij de Apple Watch de data eerst via de app gaat en daarna getoond wordt op de smartwatch, en dat bij Fitbit de data direct op de Ionic wordt uitgelezen.
Naast het uitlezen van de data van Dexcom’s systeem, kunnen gebruikers van zo’n CGM systeem in het Community gedeelte van de Fitbit app contact leggen met lotgenoten.
Bron: Fitbit
Vijf miljoen euro voor Zweedse senioren wearable
6 september – De Zweedse startup Aifloo heeft ruim vijf miljoen euro aan investeringen opgehaald. Aifloo werd in 2015 door drie ondernemers opgericht. Het idee: de kwaliteit van leven van ouderen verbeteren en zorgen voor meer rust voor hun naasten en mantelzorgers.
Het bedrijf ontwikkelde een armband vol sensoren die onder andere beweging en slaap, maar ook vallen kan registreren. Daarnaast staat de band in verbinding met losse sensoren die door het huis verspreid staan, om de locatie van de drager vast te kunnen stellen. Het systeem van Aifloo is gebaseerd op AI, automated intelligence: naarmate de band meer gedragen wordt, gaat de Aifloo de senior beter kennen en kunnen subtiele gedragsveranderingen eerder worden geregistreerd. Zodra er iets opvalt – opa loopt steeds wat minder of slaapt ’s nachts slechter - kan een mantelzorger of familielid worden gewaarschuwd.
Volgens de makers Aifloo wordt de discrete armband verkrijgbaar in meerdere kleurtjes niet als stigmatiserend ervaren – iets wat een rode alarmknop om de nek wel kan hebben – en is de lange batterijduur van een jaar een grote pré voor veel klanten.
Aifloo werkt inmiddels al samen met Aleris, één van de grootste zorgorganisaties van Scandinavië. De startup wil met de opgehaalde investering onder andere bekijken hoe hun wearable ingezet kan worden door thuiszorgorganisaties.
Bron: Techcrunch
Aanvraag subsidie anonieme e-mental health geopend
5 september – Tot begin dit jaar werd er vanuit het Ministerie van Volksgezondheid subsidie vrij gemaakt voor anonieme, digitale GGZ – ook wel e-mental health genoemd. Deze subsidietaak werd per 1 januari 2017 overgenomen door Zorginstituut Nederland. Er is twee miljoen euro beschikbaar voor aanbieders van anonieme behandelingen op afstand voor mensen met psychische problemen. Deze vorm van zorg kan namelijk niet worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. De subsidie bedraagt in 2018 337 euro voor een volledige interventie.
Zorgaanbieders die in 2018 van de subsidie gebruik willen maken, kunnen vanaf nu tot en met zondag 1 oktober een subsidieaanvraag indienen. In de Staatscourant van 7 september 2016 staat omschreven waar de behandeling aan moet voldoen om gesubsidieerd te worden. Zo moet de interventie ten behoeve zijn van een persoon die om psychische reden noodzakelijkerwijs anoniem wilt zijn en aan organisaties voor GGZ en verslavingszorg. De subsidie is ook niet bedoeld voor een screening tools: hulpmiddelen om vast te stellen of een persoon in aanmerking komt voor een interventie.
Bron: Zorginstituut Nederland
Meer lezen? Anonieme e-mental health tussen wal en schip
Marktonderzoeker IDC: smartwatch steeds populairder
4 september – Ieder kwartaal brengt marktonderzoeksbureau International Data Corporation (IDC) een rapport uit over de wereldwijde wearable markt. In het tweede kwartaal van 2017 werden er 26.3 miljoen wearables verkocht, zo blijkt uit de Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker. Volgens IDC wordt de smartwatch meer en meer een massaproduct.
De meest opvallende bevinding uit dit rapport is dat de verkoopcijfers van basic (fitness) trackers voor het eerst is gedaald, terwijl er juist veel meer smartwatches werden verkocht. Volgens IDC is de transitie van simpele trackers naar meer intelligente en uitgebreide wearables volop aan de gang. Functies als een ingebouwde gps, een hartslagmeter of sensoren om stappen te tellen zijn niet langer een niche, maar zitten steeds vaker standaard op een smartwatch. Een jaar geleden had 24.5% van alle wearables een ingebouwde gps, op dit moment 41.7%.
De Chinese fabrikant Xiaomi blijft vooralsnog marktleider in het tweede kwartaal, gevolgd door Apple en Fitbit. Daarna volgen Garmin en Fossil. Afgelopen week kondigden zowel Fitbit (Ionic), Garmin (vívoactive 3) als Samsung (Gear Sport) een nieuwe smartwatch aan. Het zal interessant zijn om te zien of, en in hoeverre, deze nieuwe producten effect hebben op de cijfers van Q3.
Top 5 Worldwide Wearable Device Companies, Shipments, Market Share, and Year-Over-Year Growth, Q2 2017 (shipments in millions) | |||||
Company | 2Q17 Shipment Volumes | 2Q17 Market Share | 2Q16 Shipment Volumes | 2Q16 Market Share | Year Over Year Change |
1. Xiaomi | 3.5 | 13.4% | 3.1 | 13.0% | 13.7% |
2. Apple | 3.4 | 13.0% | 2.3 | 9.6% | 49.7% |
3. Fitbit | 3.4 | 12.9% | 5.7 | 24.1% | -40.9% |
4. Garmin | 1.4 | 5.4% | 1.5 | 6.4% | -6.6% |
5. Fossil | 1.0 | 4.0% | 0.3 | 1.4% | 217.9% |
Others | 13.5 | 51.3% | 10.8 | 45.5% | 24.3% |
Total | 26.3 | 100.0% | 23.8 | 100.0% | 10.3% |
Source: IDC Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker, August 31, 2017 |
Volgens IDC groeit ook de belangstelling naar smartwatches vanuit de zorgsector. Bedrijven als Apple en Fitbit zullen zich met hun miljoenen data en slimme algoritmes duidelijk kunnen onderscheiden van hun low-budget rivalen, aldus de marktonderzoekers. Naast smartwatches groeit de verkoop van slimme kleding en koptelefoons ook. Deze producten zijn nu nog gericht op specifieke doelgroepen, zoals atleten, maar zullen volgens IDC op den duur ook een breder publiek gaan trekken.
Bron: IDC
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!