De markt voor cosmetische tandheelkunde is groot: met een beugel of doorzichtige aligner kunnen volwassenen die niet tevreden zijn met hun tanden hun gebit verbeteren. Maar die behandelingen zijn vaak prijzig en vereisen regelmatig bezoek aan een kliniek of orthodontist. De Britse startup StraightTeethDirect zet in op tele-orthodontie, en wil met behulp van technologie cosmetische tandheelkunde goedkoper en efficiënter maken.
Aalok Shukla startte samen met zijn vrouw en zakenpartner Lucie Marchelot Shukla een tandkliniek in Londen, waar de Brit zich vooral richtte op cosmetische verbeteringen, zoals tanden bleken en beugels. “Vier jaar geleden vroegen Lucy, die verantwoordelijk was voor marketing voor onze kliniek, en ik ons af: kunnen we mondzorg niet deels digitaliseren? Zo ontstond het idee voor StraightTeethDirect”, aldus Shukla.
Cosmetische ingreep
Mensen die niet tevreden zijn met hun gebit kunnen via de orthodontist een behandeling volgen waarbij ze doorzichtige beugels (een zogeheten aligner) dragen om tanden recht te maken. Op dit moment werkt het zo dat er bij een tandarts of kliniek een afdruk of een scan van de tanden wordt gemaakt, en er vervolgens door een beugel op maat wordt gemaakt. Die doorzichtige beugel dragen mensen zo’n 22 uur per dag, variërend van 3 maanden tot een jaar. Iedere paar weken wissel je van beugel, totdat de tanden in het gewenste model staan. “Die behandelingen met doorzichtige aligners bestaan al jaren. Maar deze bestaande services zijn niet digitaal: je moet altijd langs een orthodontist of tandarts voor een intake, en vaak ook nog gedurende de maanden dat je de beugel draagt”, aldus Shukla.
De traditionele aanpak van zo’n behandeling, bestaande uit meerdere fysieke bezoeken aan een orthodontist, kan helemaal anders gelooft de Brit. De propositie van StraightTeethDirect is: onderdelen worden aan huis geleverd, en klanten hoeven niet meer langs te komen op locatie. Zij krijgen een startpakket thuis gestuurd - een home impression kit - waarmee ze zelfstandig een afdruk maken van hun tanden. Daar maakt StraightTeethDirect een 3D model van, waarna er om de zoveel tijd een passende aligner wordt thuis gestuurd. Klanten uploaden foto’s van de voortgang van hun cosmetische behandeling, en kunnen via de app berichten uitwisselen met een orthodontist, die de voortgang monitort. Wat als de foto niet goed lukt? “Dan vraagt de orthodontist om in een bepaalde hoek nogmaals een foto te sturen via de app”, aldus Shukla.
Tele-orthodontie
Een soort tele-orthodontie dus, net zoals teledermatologie (op afstand een huidconsult doen). “StraightTeethDirect biedt een platform voor orthodontisten en tandartsen die naast hun praktijk ook online klanten willen helpen. De kosten zijn daardoor lager, waardoor consumenten profiteren van een lagere prijs voor de behandeling. Dat is prettig, want zo'n cosmetische behandeling moet veelal uit eigen zak worden betaald.”
Klanten betalen minder en hoeven niet meer fysiek langs de orthodontist, maar moeten wel zelf meer doen voor hun behandeling. Daarmee komt ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de patiënt te liggen. Shukla denkt daarom dat niet alle mensen die een cosmetische behandeling overwegen hiervoor geschikt zijn: het bedrijf richt zich in marketing en communicatie nu op een jonge, tech-savvy doelgroep.
Na het doorlopen van accelerator Healthcare City Lisbon - een groeiprogramma voor startende bedrijven - is StraightTeethDirect nu actief in 16 landen. Volgens Shukla vinden de aangesloten orthodontisten het platform een goede bron van informatie vinden: ze kunnen met foto’s en 3D-beelden de voortgang per klant zien. Via de app worden klanten begeleid bij het maken van foto’s van hun gebit, vanuit verschillende hoeken. Die foto’s worden opgestuurd en beoordeeld door de orthodontist.
Screening vooraf
Ook al wil een tech savy consument graag gebruik maken van StraightTeethDirect, de behandeling is niet voor iedereen geschikt, benadrukt Shukla. StraightTeethDirect is geen vervanging van een regulier tandartsbezoek, en met een screening vooraf wordt beoordeeld of klanten een goede mondgezondheid en geen tandproblemen hebben. De eerste intake en beoordeling via de app is gratis voor nieuwe klanten, daarna betalen klanten voor een thuiskit en de behandeling. “De aangesloten orthodontisten hoeven momenteel niet te betalen voor het gebruik van StraightTeethDirect. Voor hen zijn de online diensten die ze via het platform leveren dus een aanvullende bron van inkomsten naast hun reguliere praktijk.”
De Brit gelooft dat de markt voor cosmetische tandbehandelingen alleen maar meer zal toenemen in de aankomende jaren. “De huidige generatie millenials is opgegroeid met het idee dat diensten of producten aan huis kunnen worden bezorgd. Dus waarom geen behandeling op afstand? Een witte, rechte glimlach is voor veel mensen het ideaal, helemaal als je op internet en sociale media kijkt.” De vraag is natuurlijk of consumenten de prijs acceptabel vinden om een cosmetische ingreep te overwegen.
Of er echt een markt is voor orthodontie behandelingen op afstand, zal moeten blijken. Shukla geeft geen informatie prijs over hoeveel betaalde klanten zijn bedrijf heeft. En er zijn ongetwijfeld consumenten en mondzorg-professionals die een bezoek aan hun praktijk verkiezen boven behandeling op afstand.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!