Ruim anderhalf jaar nadat de startup uit het digital health programma van Rockstart rolde, gaat Dinst het bedrijfs- en verdienmodel veranderen, vertelt oprichter Olivier Coops. Dinst.nl was een online marktplaats voor betaalde seniorendiensten aan huis, waar klanten dienstverleners kunnen vinden, vergelijken en boeken. “We zijn erachter gekomen dat dienstverlening voor zorg voor ouderen behoorlijk complex is en zich lastig laat automatiseren. Afgelopen drie jaar hebben we veel geleerd en nu besloten het roer om te gooien.”
Oprichter Olivier Coops startte, na een jaar research, Dinst in 2015, als marktplaats voor vraag en aanbod. Coops trok destijds de vergelijking met huizenboek-site Airbnb, waar huurder en de verhuurder elkaar vinden: “De visie van Dinst was dat we een open marktplaats bouwen waarmee je direct contact kunt opnemen met de dienstverlener, en kunt zoeken, vergelijken en boeken. Dienstverleners bepaalden zelf hun uurprijzen en factureerden rechtstreeks aan klanten. Wij rekenden alleen een kleine vergoeding om hun profiel aan te maken.”
Relatie opbouwen
Die route is weerbarstig, blijkt twee jaar later. Het bleek lastig een relatie met de klant op te bouwen als je iemand alleen in contact brengt met een kapster aan huis of klusjesman. Terwijl Dinst juist het vertrouwen wil winnen van de klant en blijvend wil ondersteunen, zegt Coops. Dinst gooit het nu over een andere boeg. De website blijft nog steeds de mogelijkheid bieden klusjesmannen, tuinmannen, thuiskappers en schoonheidsspecialisten te boeken. Maar Dinst wil meer zijn dan een marktplaats, en meer service voor aangesloten dienstverleners en aan klanten gaan bieden.
Een nieuw business model met Thuisservice
Dinst maakt een onderscheid tussen twee soorten diensten: incidentele diensten, door gescreende professionals zoals thuiskapsters, pedicuren en klusjesmannen waarbij Dinst de klant en dienstverleners online matcht en niet tussen de betaling zit. En de nieuwe dienst Thuisservice, voor dagelijkse ondersteuning door een vaste ‘Dinstverlener’ die verschillende taken zoals begeleiding, huishoudelijke hulp en gezelschap oppakt. Voor een vaste uurprijs kunnen de geselecteerde zelfstandige Thuisservice dienstverleners hun diensten aanbieden via Dinst, Dinst houdt een bescheiden deel van die uurprijs als servicefee in.
Daarvoor krijgen de bij Dinst aangesloten dienstverleners ook wat terug: hulp bij factureren, de urenregistratie, trainingen voor dienstverleners en vervanging bij ziekte. Coops: “We zijn een serviceorganisatie, die dat stuk zo slim en eigentijds mogelijk willen doen. We willen dienstverleners op een eigentijdse, transparante manier koppelen aan mensen met een vaak wisselende hulpvraag, van koken, begeleiden, schoonmaken, tot mee gaan naar de huisarts.”
Dinst zet in op een ander businessmodel met Thuisservice: van een kleine, eenmalige fee per aangesloten dienstverlener (het oude model) kon het bedrijf niet blijven draaien. In de afgelopen jaren werden 2000 mensen geholpen via Dinst, zegt Coops, en sloten 200 ‘dinstverleners’ zich aan.
Steeds minder thuiszorg
“In de afgelopen jaren is veel thuiszorg weggevallen: het is lastig geworden een indicatie aan te vragen. Doorgaans krijg je alleen bij meervoudige medische klachten wat ondersteuning, zoals bijvoorbeeld iemand die dagelijks langskomt voor de steunkousen. Wekelijkse hulp bij boodschappen doen, koken, schoonmaken of gezelschap moet door de kinderen, partner of buren gedaan worden. Voor sommigen is dat een full time bezigheid en anderen moeten dat combineren met een drukke baan en veel reistijd.” Volgens Dinst is het logisch dat mensen wat hulp kunnen gebruiken bij die zorg en hulptaken. “Wij willen het gat dichten tussen ouder worden en ziek zijn: de fase waarin er al behoefte is aan ondersteuning maar er nog geen recht op thuiszorg is”, aldus Coops
Naast de thuiskappers, schoonheidsspecialisten, medisch pedicure en fysiotherapeuten richt de nieuwe Dinst.nl zich vooral op dienstverleners met affiniteit voor (mantel)zorg, ‘die een centje bij willen verdienen’, aldus Coops. “Dat zijn vaak mensen met professionele zorgervaring, of mantelzorgers met affiniteit voor zorg en ondersteuning aan huis. Het zijn mensen met veel levenservaring, we hebben er nu bewust voor gekozen om niet met studenten te werken.”
Eén loket voor alle zorg
Dinst hanteert twee verschillende tarieven, een tarief van 16,50 euro per uur voor lichte huishoudelijke taken of een boodschap doen, en een tarief van 22,50 euro per uur voor Thuisservice, dagelijkse ondersteuning en gezelschap in en rondom het huis voor senioren. Coops: “We willen één loket worden waar je alle zorg kunt regelen: dat kan zijn hulp bij het huishoudelijke werk, maar misschien ook koken, of begeleiding naar de huisarts.”
Hulpbehoevende senioren of patiënten die hulp aan huis willen, betalen uit eigen zak voor die diensten. Ook is het mogelijk dat de dienstverlening via Dinst.nl in het zogeheten persoonsgebonden budget (pgb) valt, aldus Coops, zoals bijvoorbeeld huishoudelijke hulp en ondersteuning voor mensen met meervoudig chronische klachten.
Om verder te kunnen gaan met het bedrijf waar hij in gelooft zocht Coops een nieuwe investeerder. Die kwam van KNHM Participaties BV, een fonds dat zich richt op sociale ondernemers en maatschappelijke impact. Met dat geld kan Dinst – met een bescheiden team van zes man – weer een ‘klein jaar vooruit’ om verder te groeien.
Dit ziet er integer uit. bedankt voor dit artikel