Het zat er al aan te komen: Fitbit is wereldwijd niet meer de marktleider op het gebied van wearables. Marktonderzoeker IDC publiceerde de geschatte verkoopcijfers voor het eerste kwartaal van dit jaar: Apple en het (in Europa minder bekende) Xiaomi nemen daarin de eerste twee plaatsen in, terwijl Fitbit naar de derde plaats zakt. Vooral de opmars van de Apple Watch, Apple's smartwatch, is opvallend. Fitbit heeft geen vergelijkbaar product: de Fitbit Alta HR en Charge HR armbanden zijn pure fitness-producten zonder smartwatch functies.
Fitbit-topman James Park zei in 2016 nog dat smartwatches als die van Apple geen echte concurrentie vormen voor de fitness-trackers die Fitbit maakt. Volgens hem ging het om twee aparte marktsegmenten. Dat verhaal is steeds moeilijker vol te houden. Apple maakte op zijn jaarlijkse ontwikkelaars conferentie gisteren bekend dat de Apple Watch dit najaar nog meer fitness en gezondheidsfuncties zal krijgen. De Apple Watch meet al sinds de eerste versie je dagelijkse activiteit, stappen en hartslag. Maar Apple wil zijn slimme horloge nu ook koppelen met apparatuur in sportscholen, zodat je gegevens als hartslag en details van workouts op één plaats kunt bijhouden. Apple gaat ook de workout-app verbeteren en coaching functies toevoegen.
Ook Samsung verstevigt positie
Het is inmiddels duidelijk dat Fitbit last heeft van het succes van Apple's smartwatch. Consumenten die voor Apple kiezen, zullen daarnaast niet snel nog een dedicated fitness armband van Fitbit aanschaffen, zelfs wanneer die bepaalde voordelen biedt (zoals het feit dat je hem niet elke nacht hoeft op te laden). Het lijkt er daarnaast op dat het marktsegment waarin Fitbit vooral actief is verzadigingsverschijnselen vertoont. Fitbit verkocht in het eerste kwartaal van 2016 nog bijna vijf miljoen activity trackers, in het eerste kwartaal van dit jaar waren dat er maar drie miljoen: een daling van 38 procent. Concurrent Xiaomi verkocht weliswaar meer (goedkope) trackers dan Fitbit, maar bleef ook rond de 3,6 miljoen exemplaren steken, en dat was ook minder dan vorig jaar.
Uit de onderstaande tabel blijkt duidelijk dat Fitbit zijn dominante positie als onbetwiste marktleider kwijt is. Wat verder opvalt is de onverwacht grote omzetgroei bij Samsung, die actief is met smartwatches én activity trackers, zoals de Gear Fit 2.
Top 5 Worldwide Wearable Device Companies, Shipments, Market Share, and Year-Over-Year Growth, Q1 2017 (aantallen in miljoenen) | |||||
Bedrijf | 1Q17 verkochte aantallen | 1Q17 Marktaandeel | 1Q16 Verkochte aantallen | 1Q16 Marktaandeel | Verschil vorig jaar |
1. Xiaomi | 3.6 | 14.7% | 3.8 | 17.9% | -3.3% |
1. Apple | 3.6 | 14.6% | 2.2 | 10.5% | 64.1% |
3. Fitbit | 3.0 | 12.3% | 4.9 | 23.2% | -37.7% |
4. Samsung | 1.4 | 5.5% | 0.7 | 3.4% | 90.8% |
5. Garmin | 1.1 | 4.6% | 1.1 | 5.4% | 1.6% |
Others | 11.9 | 48.2% | 8.3 | 39.5% | 43.9% |
Total | 24.7 | 100.0% | 20.9 | 100.0% | 17.9% |
Bron: IDC Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker, June 5, 2017. |
Hoe verder met Fitbit?
Fitbit topman Park zei vorige maand dat Fitbit volgens hem in een unieke positie zit om een smartwatch te ontwikkelen waarop de consument zit te wachten, met een extreme focus op gezondheid en fitness. Fitbit nam vorig jaar smartwatch-maker Pebble over. Pebble was in geldproblemen gekomen, maar volgens Park is de technologie die Pebble had ontwikkeld de moeite waard, vooral hun expertise op het gebied van app-stores en toepassingen die andere softwaremakers voor jouw platform ontwikkelen. Fitbit is nu nog een gesloten systeem dat geen apps van anderen toelaat op zijn wearables, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de smartwatches van Apple of Samsung. Fitbit wil met apps van derden vol inzetten op ‘echte’ zorgtoepassingen, zoals diabetes-management.
Het cruciale laatste kwartaal van dit jaar
Het laatste kwartaal van elk jaar is voor leveranciers van consumenten-gadgets en elektronica extreem belangrijk. De nieuwe producten moeten vóór de feestdagen in de schappen en de webwinkels liggen. Fitbit staat daarmee onder grote druk, vooral omdat het aandeel op de beurs naar een dieptepunt is gezakt. De enige échte vraag is eigenlijk: kan Fitbit na de zomer een smartwatch op de markt brengen die een volwaardige concurrent is voor de modellen van Apple? Wanneer dat lukt, dan kan Fitbit over de volle breedte van de wearable-markt concurreren met Apple en Samsung. Wanneer de poging mislukt, dan zal Fitbit alleen kunnen groeien in de markt voor puur op fitness en gezondheid gerichte activity trackers, zoals die van Garmin, Polar en anderen.
Fitbit heeft wereldwijd vijftig miljoen gebruikers, een ijzersterke merknaam en zit op een schat aan data van gebruikers. De ervaring leert dat het in principe mogelijk is om ondanks de dominante positie van Apple tóch succesvolle producten te ontwikkelen. Denk aan Spotify.
Maar zoals IDC-onderzoeker Ramon Llamas in het persbericht meldt: "De wearables markt bevindt zich nog maar in de beginfase. In deze fase proberen aanbieders vooral uit welk type producten wel of niet aanslaan." Kortom: de kansen voor Fitbit zijn zeker nog niet verkeken, maar dan moeten ze vanaf nu wel alles goed gaan doen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!