Een depressie-app op recept? Een sensor die continu bloedglucose meet en via een app de insulinedosis berekent? Voor de farmaceutische industrie worden digitale therapieën steeds belangrijker naast de traditionele biologische medicijnen. Marktonderzoeker CB Insights publiceerde onlangs een overzicht van de digital health investeringen door big farma bedrijven. Het tempo van die investeringen loopt snel op. De wereldwijde venture capital tak van Merck deed bijvoorbeeld al vierentwintig investeringen in digital health startups (of ondernemingen die al langer bezig zijn).
Dat venture capital ondernemingen overal ter wereld brood zien in digitale zorg is al veel langer duidelijk. In 2016 investeerden ze wereldwijd meer dan zes miljard dollar in digital health. Het grootste deel van die investeringen komt van bekende investeringsfirma's die niet alleen in de zorg investeren, zoals Qualcomm, Google Ventures, GE, Khosla en Y Combinator. Maar de rol van de farmaceutische industrie als investeerder in digitale zorg groeit snel. Onderstaande infographic laat in één oogopslag zien hoe snel het aantal deals is toegenomen.
Volgens het overzicht van marktonderzoeker CB Insights is dit de top-tien farma-investeerders in digitale zorg startups:
- Pfizer, Pfizer Venture Investments
- Novartis, Novartis Venture Funds
- Roche, Roche Venture Fund
- Merck, Merck Capital Ventures, Global Health Innovation Fund
- Sanofi, Sanofi-Genzyme Ventures
- Gilead
- Johnson & Johnson, Johnson & Johnson Innovation
- GlaxoSmithKline, SR One
- AstraZeneca
- Abbvie, Abbvie Biotech Ventures
Ook partijen als Novo Nordisk, Eli Lilly, Bayer en Takeda ontbreken niet in het overzicht. CB Insights stelt vast dat het aantal investeringen in de afgelopen twee jaar even groot was als in die vijf jaar daarvoor. De meeste farmaceuten investeerden via hun VC-bedrijven. Daarbij gaat het doorgaans om participaties van 5 tot 7 miljoen dollar.
Van populatiemanagement tot medicijntrouw
De investeringen bestrijken een groot gebied, van populatiemanagement tot telemonitoring, van medicijntrouw tot digitale coaching. Ze passen in het mantra “beyond the pill” dat de afgelopen jaren steeds vaker te horen is op farmaceutische congressen. Want ook al zijn digitale oplossingen wellicht geen complete vervanging voor traditionele medicijnen, ze vormen in ieder geval een aanvulling die op den duur onmisbaar zal worden, zo geloven veel farma-analisten.
Omdat het bij de meeste investeringen om startups gaat, is er nog lang niet altijd sprake van klinisch bewijs voor de werkzaamheid van een digitale therapie. Dat geldt ook voor de digitale producten en pilots waaraan de farma-industrie in eigen laboratoria werkt. Farmaceutische ondernemingen hebben - in tegenstelling tot de meeste startups - natuurlijk wel veel ervaring met klinische onderzoeken en de diverse procedures om hun producten goedgekeurd te krijgen voor internationale markten.
Digitale platforms gewilde partners
De staalkaart van innovaties waarin farmaceuten investeren is zoals gezegd enorm divers. En ook wanneer ze zelf niet investeren, dan werken ze steeds vaker in een vroeg stadium samen met innovatieve startups. Neem bijvoorbeeld de samenwerking die Novartis begin dit jaar ondertekende met Propeller Health. Die snel groeiende Amerikaanse startup ontwikkelde een platform voor COPD-management op basis van een slimme inhalator die draadloos met een app communiceert.
De inhalator registreert de dosering en frequentie van de toediening van COPD-medicatie. Het systeem combineert sensoren, mobiele apps en analytische gegevens en houdt bij waar en wanneer astma-symptomen optreden. De app van Propeller Health laat bijvoorbeeld aan astmapatiënten zien hoe de luchtkwaliteit op de locatie is, op basis van GPS en data van andere gebruikers, en houdt bij hoe de astma-reactie verschilt op veranderende locaties.
Voor producenten van COPD-medicatie is het belangrijk om aansluiting te zoeken bij dit soort toepassingen. Vandaar dat Novartis in de samenwerking met Propeller Health ervoor zal zorgen dat de eigen Novartis Breezhaler inhalator gekoppeld kan worden met de app van Propeller Health.
Of wat dacht je van de door GlaxoSmithKline gesponsorde app Flumoji. Die app gebruikt gecrowdsourcede data, gecombineerd met metingen van de officiële Centers for Disease Control, om uitbraak van influenza te monitoren in de Verenigde Staten.
Samenwerken met diabetes apps
Een vergelijkbaar voorbeeld is de samenwerking tussen farmaceuten als Novo Nordisk en Sanofi met veelbelovende startups voor diabetes management, zoals Glooko en mySugr. Novo Nordisk en Sanofi zijn de nummer 1 en 2 in de wereldwijde miljardenmarkt voor de diabetes-medicatie insuline. Maar farmaceuten staan vanouds ver weg van de zorgconsument. De nieuwe apps voor diabetes-management hebben wél die directe, dagelijkse band met de patiënt. Voor farmaceuten is het dus zaak om te zijn waar de consument is.
App voor behandeling depressie
Pfizer, een marktleider in anti-depressiva, introduceerde op de Amerikaanse markt zijn Moodivator app, om patiënten te ondersteunen in combinatie met medicatie. Die app is overigens niet onomstreden, critici noemden de privacy-gevaren en mogelijk ongewenste koppelverkoop met de eigen medicatie. Maar de trend is duidelijk.
De Japanse gigant Takeda werkt in een (kleine) pilot samen met Cambridge Cognition bijvoorbeeld aan een app voor de Apple Watch om te bekijken hoe sensoren informatie kunnen geven over stemmingen en beweging bij patiënten met complexe depressieve stoornissen. Het idee erachter, zo meldt het persbericht, is dat behandelaren met die data uit het dagelijkse leven van de patiënt beter onderbouwde beslissingen over de behandeling kunnen nemen, en bovendien de betrokkenheid van de patiënt toeneemt.
Welke bijwerkingen ondervinden patiënten?
Farmaceuten zullen door de opkomst van nieuwe digitale patiënten-platformen vaker te maken krijgen met veel directere feedback van de gebruikers van hun medicijnen. Wallgreens, de grootste Amerikaanse drogist/apotheek, meldt op zijn informatiepagina’s over geneesmiddelen bijvoorbeeld niet alleen de bijwerkingen uit de bijsluiter, maar vooral de bijwerkingen die gebruikers zelf rapporteren. Wallgreens sloot daartoe een samenwerking met PatientLikeMe, één van de grootste internationale patiënten-platformen.
De bijwerkingen die de meer dan een half miljoen leden van dit platform rapporteren staan prominent vermeld op de geneesmiddelen-pagina’s in de app en op de website van Wallgreens. De samenwerkingen die farmaceuten aangaan met consumentenplatforms moeten de band met de zorgconsument versterken. Voorbeelden zijn de deelname van Merck in Navigating Cancer, maar ook de investering van vele miljoenen dollars die het Israëlische Teva Pharmaceuticals in 2015 deed in American Well, een snelgroeiende aanbieder van videoconsulten aan consumenten. Een ander voorbeeld: Johnson & Johnson die als één van de eersten investeerde in 23andMe, het consumentenplatform voor genetische thuistesten.
Het landschap waar farmaceuten en consumenten in de komende jaren mee te maken krijgen wordt steeds complexer door de kruisbestuiving tussen verschillende technologieën. Naast pure digitale innovaties op het gebied van de cloud, kunstmatige intelligentie, sensoren en mobiele toepassingen verwachten deskundigen ook veel van therapieën die individuele genetische informatie gebruiken voor een grotere effectiviteit. PatientsLikeMe startte in 2009 al met een experimentele zoekmachine waarmee patiënten hun genetische informatie kunnen vergelijken om mensen met een vergelijkbaar profiel te vinden.
Begin dit jaar ontving PatientsLikeMe een grote investering van 100 miljoen dollar van iCarbonX, een Chinees bedrijf dat is opgericht door Jun Wang, de oprichter van het Beijing Genomics Institute, een groot DNA-testlab. Jun Wang gelooft dat de combinatie van miljoenen genetische profielen en kunstmatige intelligentie cruciaal is om ziekten beter te kunnen behandelen of genezen. Dat is een aanname waarop de farmaceutische industrie, gezien hun investeringsgedrag, ook vol op inzet.
Trackbacks & Pingbacks
[…] Download Image More @ http://www.smarthealth.nl […]
[…] bericht Big farma investeert steeds meer in digitale zorg verscheen eerst op […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!