Gezonde werknemers door coaching, yoga, anti-stress massages achter het bureau of een jaarlijkse health-check op kantoor: corporate wellness is al jaren een bekend fenomeen. De afgelopen tijd zien we ook steeds meer eHealth initiatieven gericht op corporate wellness. Bestaande aanbieders van fitness trackers- en apps duiken op deze trend en talloze nieuwe initiatieven zagen het afgelopen jaar het levenslicht. Wie zijn de grote aanbieders? En waar staan we in Nederland, houdt eHealth voor werknemers ons hier ook al bezig? SmartHealth zoekt het uit.
Tenzij je werkt als fitness instructeur in de sportschool, is de werkplek over het algemeen niet de meest gezonde plek waar mensen hun tijd doorbrengen. Uit een onderzoek van Withings, de Franse aanbieders van slimme weegschalen, bloeddrukmeters en activity trackers, onder 100.000 werknemers blijkt dat onder andere teveel zitten, door de dag heen snacken en de borrel na het werk de meest ongezonde eigenschappen zijn die men erop nahoudt de werkvloer.
Tegelijkertijd geven werkgevers veel om de gezondheid van hun werknemers. Uit een enquête van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder ruim 3100 werkgevers uit verschillende sectoren in Nederland blijkt dat acht op de tien werkgevers de gezondheid van de medewerkers als de belangrijkste indicator voor een succesvol bedrijf noemt.
Gezonde lunches regelen, bedrijfsfietsen inzetten of op kantoor de mogelijkheid bieden om te sporten of korting op een sportabonnement geven: het zijn voorbeelden van acties die bedrijven ondernemen om de gezondheid van hun werknemers te bevorderen. Dankzij eHealth is deze zogeheten corporate wellness nog een stuk laagdrempeliger geworden. Sterker nog: eHealth op maat voorkomt verzuim van werknemers,
Uit onderzoek blijkt dat eHealth op maat verzuim van werknemers voorkomt
zo bleek in 2014 uit het promotieonderzoek van Maurice Niessen aan het Eramus MC. Het onderzoek van Niessen ging om een online gezondheidsprogramma ontwikkeld door het NIPED. Werknemers eten gezonder, bewegen meer en zijn minder vaak ziek wanneer zij online advies krijgen gericht op hun persoonlijke gezondheidsrisico’s. Bij bedrijven waar eHealth op de werkvloer wordt aangeboden ter bevordering van de gezondheid van de werknemer, gaat zes van de tien werknemers daar daadwerkelijk mee aan de slag en kan het verzuim dalen met twintig procent, concludeert Niessen.
Withings 360°
Kortom: corporate wellness is voor commerciële aanbieders een interessante markt. Dat blijkt ook uit de keuze van Withings en Fitbit. Beide fabrikanten zijn bekend door hun fitness trackers, maar de twee partijen bieden sinds enkele jaren ook een wellness programma voor werknemers.
Withings doet dit onder de naam Withings Corporate Wellness 360°. Binnen dit programma draait het om de acht health tech apparaten die Withings verkoopt: drie activity trackers, twee slimme weegschalen, een draadloze bloeddrukmeter en een sleep tracker. Werknemers krijgen een eigen online omgeving waarin ze door middel van persoonlijke doelen aan hun gezondheid kunnen werken. Bedrijven krijgen binnen dit programma een eigen digitale omgeving, voorzien van hun bedrijfslogo, waar ze geanonimiseerde gezondheidsdata van werknemers kunnen bekijken. Ook biedt Withing werknemers, naast dat online dashboard, een shop waar ze met korting producten kunnen kopen en technische ondersteuning van het Withings-team ontvangen. Withings rekent onder andere Novartis, MIT en SAP tot hun klanten. Volgens de cijfers van Withings worden er door de gebruikers van Withings Corporate Wellness 360° jaarlijks 30% meer stappen gezet en is van deze personen het BMI met zo’n 0.7 punt verlaagd.
Fitbit's Workspace Race
Fitbit Wellness is de in 2010 opgerichte business-to-business service van Fitbit, ook wel bekend als Fitbit’s gezondheidsprogramma voor werkgevers. Het draait hier net als bij Withings om een combinatie van hardware, software en services. Via Fitbit Wellness kan een bedrijf - bijvoorbeeld een bank of luchtvaartmaatschappij - een branded Fitbit omgeving kopen. Hierin heeft zo’n bank een eigen shop waarin werknemers tegen gereduceerd tarief (of soms zelfs gratis) Fitbit activity trackers kunnen aanschaffen. Daarnaast, en daar draait het met name om, biedt Fitbit Wellness een dashboard waarmee werkgevers hun werknemers kunnen monitoren. Om meer beweging op de werkvloer te stimuleren, kunnen werkgevers via het programma van Fitbit hun werknemers uitdagen en belonen.
"We hopen dat die competitie het gesprek bij de koffieautomaat wordt"
Recent rolde Fitbit binnen hun corporate programma ook de Workspace Race uit. Hierin kunnen groepen werknemers in verschillende steden het tegen elkaar opnemen in teams. “Het kantoor in Boston kan het voor vier weken opnemen tegen het kantoor in San Fransisco”, vertelt Amy McDonough, de manager van Fitbit Wellness aan een Amerikaanse medtech blog. “We hopen dat dat het gesprek bij de koffieautomaat wordt en dat beweging op die manier echt een onderdeel van de bedrijfscultuur wordt.”
De zakelijke tak van Fitbit rekent op dit moment al ruim vijftig bedrijven op de lijst van Fortune 500 (een ranglijst van bedrijven uit de Verenigde Staten, geordend op basis van hun jaaromzet) tot hun Fitbit Wellness klanten, waaronder BP, Bank of America en Time Warner.
Afgelopen zomer kwam de beursgenoteerde activity tracker fabrikant met de aankondiging dat het bedrijfsfitness programma van Fitbit HIPAA compliant is geworden. De Health Insurance Portability and Accountability Act (kortweg HIPAA) is een Amerikaanse wet binnen de gezondheidszorg, die onder meer de bescherming van privacygevoelige patiëntgegevens regelt. Door te voldoen aan Amerikaanse richtlijnen voor medische data wil Fitbit zich ervan verzekeren dat zijn corporate programma ook voor zorgtoepassingen geschikt is en dat persoonlijke gezondheidsgegevens van werknemers beschermd worden.
Schaalgrootte
Zowel Withings als Fitbit hebben met de combinatie van hardware en software een goede troef in handen. Maar het echte geld zit volgens James Park, de CEO van Fitbit, toch in de zakelijke tak van het bedrijf. “Hoewel deze tak slechts 10% van de algehele winst van het bedrijf binnenhaalt, is het één van de snelst groeiende onderdelen van het bedrijf, mede door sterke groei van ziekte- en verzuimkosten wereldwijd en de moeite die werkgevers doen om die kosten laag te houden”, vertelde Park tegen Bloomberg News.
Plus: de zakelijke markt betekent ook schaalgrootte. De laatste grote klant van Fitbit Wellness laat zien wat die schaalgrootte precies inhoudt. Met Target, één van Amerikaans grootste supermarktketens, bereikt Fitbit maar liefst 335.000 medewerkers.
Dacadoo
Bij het gezondheidsprogramma van Fitbit ligt de focus sterk op beweging. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld het Zwitserse Dacadoo, een aanbieder zonder achtergrond in de stappentellers of slimme weegschalen. Dacadoo werd in 2011 door Peter Ohnemus opgericht. Het idee achter Dacadoo: gebruik mobiele technologie en big data om werknemers een zogeheten health score te geven. Die Dacadoo Health Score is opgebouwd uit drie onderdelen: lichaam, geestelijke gesteldheid en de keuzen die een gebruiker dagelijks maakt rondom beweging, voeding en andere zaken die je gezondheid raken.
Het gaat natuurlijk niet alleen om dat cijfer. De gedachte achter het corporate programma van Dacadoo is dat gebruikers met een indicator van hun gezondheid op een slimme manier bezig kunnen zijn met een gezondere levensstijl. De app van Dacadoo geeft aanmoedigingen, tips en biedt competities, maar gebruikers kunnen ook gebruik maken van een virtuele coach die hen ondersteunt bij het bewaken van hun gezondheidsscore. Met name ondernemingen zien daar volgens de CEO van Dacadoo brood in: een gezonde werknemer is immers een productieve werknemer.
Wellmo
Dacadoo is nog niet actief op de Nederlandse markt, maar het Finse Wellmo is dat wel. Wellmo werd enkele jaren geleden opgericht door Jaakko Olkkonen, voorheen topmanager bij Nokia. Wellmo is, zoals de ontwikkelaars het zelf noemen, een all-in-one mobiel platform voor (preventieve) digitale gezondheidsprogramma's. Hiermee kunnen werknemers in een co-branded omgeving van hun werkgever aan hun gezondheid werken door middel van digitale zorgprogramma’s. Aangesloten werkgevers krijgen algemene, ge-anonimiseerde rapportages over groepen van meer dan twintig werknemers van hun arbodienst of andere dienstverlener.
Gebruikers kunnen binnen het Wellmo platform verschillende apps en wearables koppelen en daarnaast handmatig informatie over hun gezondheid invoeren. In de Wellmo Pro variant van het platform is het daarnaast mogelijk om gebruikers op afstand te coachen. “Medewerkers vinden het prettig om te weten dat ze gesteund worden door een echte professional, niet alleen door een algoritme uit een computer”, verklaart Marc Wullings, countrymanager van Wellmo Nederland. “Ons Wellmo Pro model biedt de mogelijkheid om met een beperkt aantal coaches toch enorme schaalgroottes te bewerkstelligen binnen een bedrijf.”
Wellmo heeft momenteel al klanten in Finland, Zweden en Zuid-Afrika en is sinds kort dus ook in Nederland actief. In andere landen maken vooral (levens)verzekeraars gebruik van Wellmo, in Nederland is de ArboUnie de launching customer van het gezondheidsplatform. Volgens Wullings is dat een logische fit in Nederland. “We merken dat iedereen wel weet dat digital corporate wellness de toekomst is en dat ze er ook iets mee moeten doen, maar dat bedrijven nog niet goed weten hoe ze dit moeten implementeren in hun bestaande programma’s of dienstverlening. Wij doen vooral zaken met zorgaanbieders en in het geval van corporate wellness praat je in Nederland dan al snel over arbodiensten en soortgelijke dienstverleners. Dit zijn de partijen die hun, veelal niet digitale, programma’s moeten opwaarderen om zodoende weer interessant te zijn voor de markt.”
Nederlandse markt
Wellmo is overigens niet de enige aanbieder op de Nederlandse markt. “Hoewel digital corporate wellness in Nederland nog behoorlijk in de kinderschoenen staat, begint er langzaam wel een en ander van de grond te komen” vertelt Jeroen Cornelissen. Cornelissen lanceerde onlangs samen met Tom Segers, beide vroeger werkzaam als adviseurs in de zorg, het platform Selfcare. Hoewel hij erkent dat er internationaal gezien meer kapers op de kust zijn, meent Cornelissen dat een partij als Withings bijvoorbeeld op dit moment overwegend op de Franse markt actief is. “Toen we enerzijds merkten dat niemand in Nederland die positie innam en we tegelijkertijd zagen wat er bijvoorbeeld in de Verenigde Staten al voor geweldige initiatieven aan de gang zijn, besloten wij ons op de Nederlandse markt te focussen.”
"Bedrijven zijn de eerste partijen die het belang van preventie dubbel en dwars onderschrijven"
De keuze voor een preventie-platform gericht op de corporate sector was volgens Tom Segers een bewuste strategische zet. “De traditionele gezondheidssector is veel meer gericht op het curatieve: pas handelen als er iets aan de hand is. Bedrijven zijn de eerste partijen die het belang van preventie dubbel en dwars onderschrijven. Zij hebben meer en meer de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers hoog in het vaandel staan. Wij zien dat in Nederland een paar bedrijven daarin al vooroplopen en investeren in de gezondheid van hun medewerker.”
Op dit moment is de startup in gesprek met ruim veertig potentiële partners, uiteenlopend van thuiszorginstellingen, zorggroepen, fitness clubs, een arbodienst tot een grote bank in België. “Op de corporate markt blijft voor ons voorlopig wel de focus liggen”, benadrukt Segers. “Onze hoofddoel is preventie. Preventie geldt voor gezonde mensen en in het bijzonder gezonde mensen die werken.” Cornelissen vult aan: “Maar ook ouderen en chronisch zieken die hun gezondheid willen monitoren en stabiliseren kunnen er baat bij hebben (secundaire preventie). Daarover zijn we in gesprek met enkele eerstelijns zorggroepen.”
Selfcare
Selfcare onderscheidt zichzelf van de traditionele aanbieders van producten of diensten voor gezonde werknemers - zoals sportschoolabonnementen of coaching sessies - door zich te focussen op de individuele werknemer. “Je kunt als werkgever lastig een algemeen gezondheidsprogramma beginnen en hopen dat iedereen binnen het bedrijf gemotiveerd is om mee te doen”, verklaart Segers. “Uiteindelijk gaat het erom dat mensen meer bewegen, of ze dit nu doen door met de hond te wandelen, te roeien of dansles te nemen. Selfcare kan data uit allerhande apps en wearables uitlezen, zodat uiteindelijk wel alle bewegingsdata op één plek terecht komen en zo inzichtelijk worden.”
Een andere unieke invalshoek van Selfcare is de toevoeging van algoritmes die kijken naar mogelijke verbanden tussen metingen. “Partijen als Fitbit en Withings geven gebruikers terugkoppeling over hoeveel stappen zij hebben gezet of hoeveel kilo ze zijn afgevallen, maar wij denken dat het een noodzakelijke stap is om vervolgens ook te kijken wat het verband is tussen die twee dingen. Welke invloed hebben bepaalde metingen, zoals stress, slaap, bloeddruk, glucose of cholesterol op elkaar?” Wel wil Cornelissen benadrukken dat Selfcare absoluut geen diagnoses zal stellen, noch de rol van de huisarts op zich wil nemen.
Sterker nog, de data die werknemers over zichzelf verzamelen kunnen ze indien gewenst eenvoudig delen met een zorgprofessional. “Het kan zijn dat een werknemer graag even een huisarts wilt spreken, maar daarvoor niet een maandagochtend in de wachtkamer wil opofferen. Wij willen dat contact via ons platform faciliteren. Daar profiteren wederom werknemer en werkgever van.”
In beweging
Hoewel gezondheidsprogramma’s op de werkvloer al jaren bestaan, is het duidelijk dat de nieuwe lading eHealth en mHealth diensten dit aanbod nog persoonlijker kan maken – met alle positieve gevolgen van dien. Het is nog te vroeg om te zeggen of internationale aanbieders als Withings en Fitbit hier op den duur ook voet aan de grond gaan krijgen of dat we in Nederland een unieke situatie hebben en een Nederlandse partij het hier beter gaat doen. Hoe dan ook, de markt is in beweging.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!