Silicon Valley wordt steevast als referentiekader genomen om te kijken hoe ver we zijn met technologische innovaties en grote marktonderzoeken laten Europa vaak links liggen. Zonde wat ons betreft, want er gebeurt hier genoeg. In SmartHealth EU neemt SmartHealth deze zomermaanden een aantal veelbelovende Europese health tech startups onder de loep. Deze week spreken we met Simo Hännikkälä, CEO en mede-oprichter van NurseBuddy uit Finland.
“Heel Europa veroveren, dat is uiteindelijk het plan”, antwoordt Simo Hännikkälä op de vraag hoe hij de ontwikkeling van zijn bedrijf voor zich ziet. Ruim vier jaar geleden studeerde Hännikkälä Software Development and Electronics aan de Helsinki University of Technology. Naast zijn studie werkte hij ook als softwareontwikkelaar voor een groot technologiebedrijf. Binnen dat bedrijf leerde Hännikkälä drie andere ambitieuze jonge mannen kennen, met wie hij destijds samen een ondernemersclub oprichtte. “Het idee daarachter was simpel: zo nu en dan in een vrijblijvende setting samenkomen met andere mensen geïnteresseerd in het opzetten van een startup.” Die club speelde een belangrijke rol in wat later het bedrijf van de vier ondernemers zou worden, aldus Hännikkälä.
Ondersteuning voor mantelzorgers
“In ons eigen netwerk van familie en vrienden bleken we opvallend veel mensen te kennen die zelf gebruik maakten van thuiszorg of werkzaam waren in de verzorging. Stukje bij beetje ontstond het idee voor een product dat later de naam NurseBuddy zou krijgen.” Met het idee van NurseBuddy stappen Hännikkälä en zijn collega’s naar een Finse startup accelerator. “Drie maanden werkten we binnen dat programma onder begeleiding van top ondernemers uit Finland verder aan ons product”, vertelt Hännikkälä. “Uiteindelijk ontstond er een eerste versie van onze software waarmee we voor het eerst bij enkele Finse thuiszorgorganisaties konden gaan testen.” NurseBuddy is software gericht op de bevordering van de communicatie en het management binnen de thuiszorg en biedt ondersteuning aan mantelzorgers en zorgverleners.
"Vanaf dag één hebben we NurseBuddy willen bouwen als een internationale oplossing"
Het is midden 2012 als de ondernemers besluiten een bedrijf van NurseBuddy te maken en de banen die zij tot nu toe daarnaast hebben op te zeggen. “In de lente van 2012 zijn we allemaal fulltime aan de slag gegaan”, vertelt Hännikkälä. Binnen zes maanden is de eerste versie van het product klaar en heeft het bedrijf de eerste betaalde klanten op hun naam staan. Niet lang daarna, in de zomer van 2013, wordt NurseBuddy door HealthXL accelerator geselecteerd als één van de acht meest veelbelovende gezondheidszorg startups wereldwijd. Als gevolg daarvan nemen Hännikkälä en zijn team deel aan het HealthXL accelerator programma in Dublin. “Vanaf dag één hebben we NurseBuddy willen bouwen als een internationaal toepasbare oplossing, niet als een product dat alleen in onze Finse markt zou passen. De mogelijkheid om de Ierse markt te gaan verkennen grepen wij dus met beide handen aan. Deelname aan zo’n programma gaf ons toegang tot een nieuwe markt en een nieuw begrip van thuiszorg in andere landen.”
Dublin
Al snel staat er een product dat volgens Hännikkälä zowel geschikt is voor de Ierse en Britse als de Finse markt. “Zoveel verandering hoefde er niet eens aan te pas komen om het product geschikt te maken voor beide markten”, vertelt de CEO. “Toen we eenmaal een idee hadden hoe thuiszorg werkt in verschillende landen, in dit geval het Verenigd Koninkrijk en Ierland, viel het te overzien. Deelname aan de HealthXL accelerator heeft ons geleerd om oplossingen te vinden die voor meerdere markten geschikt zijn.” Inmiddels heeft NurseBuddy naast hun kantoor in Finland ook een kantoor in Dublin. “Het was niet makkelijk om het kleine aantal werknemers dat we hebben te verspreiden over drie landen. Inmiddels hebben we onszelf kunnen bewijzen in Finland, daardoor konden we met onze Finse krachten het sales- en marketingteam in Ierland en Engeland uitbreiden. Twee maanden geleden hebben we extra salesmedewerkers in Dublin aangenomen.”
Inmiddels heeft NurseBuddy naast hun kantoor in Finland ook een kantoor in Dublin
Naast het verkopen van software voor thuiszorginstellingen probeert NurseBuddy met het zogeheten CareStory een vertaalslag te maken naar een consumentenproduct. De app CareStory heeft dezelfde functie als NurseBuddy, maar is gericht op de mantelzorgers en patiënt. “Dat was vooral een try-out”, verklaart Hännikkälä, “we hebben het idee nog niet helemaal aan de kant geschoven, maar we hebben een goede strategie nodig om er mee verder te gaan. Momenteel ligt de focus dus even alleen op NurseBuddy.”
Minder papierwerk en telefoontjes
Wat is precies het probleem dat Hännikkälä en zijn collega’s met NurseBuddy proberen op te lossen? “Wat wij met NurseBuddy doen is zorgen voor alles dat nodig is om zo goed mogelijke zorg te leveren bij mensen in hun eigen huis. Dat geldt zowel voor het regel- en papierwerk dat een dochter heeft die voor haar moeder zorgt, als voor de onderlinge communicatie tussen professionele thuiszorgverpleegkundigen.” De kosten voor NurseBuddy liggen bij thuiszorgorganisaties en andere zorginstellingen. Voor deze partijen is de software volgens Hännikkälä een waardevolle investering. “NurseBuddy helpt zorgorganisaties bij het plannen, organiseren en het coördineren van de zorg. Het levert minder papierwerk en minder telefoontjes over en weer op.”
Volgens Hännikkälä past NurseBuddy als product goed in het gezondheidszorgsysteem van Finland. “Het probleem in veel landen, inclusief Finland, is dat de overheid de gezondheidszorg uitbesteedt aan derde partijen. De overheid eist in mijn optiek alleen op geen enkele manier dat deze zorg kwalitatief goed is, maar focust alleen op de directe kosten.
"Het probleem in veel landen is dat de overheid de gezondheidszorg uitbesteedt aan derde partijen"
Er wordt beknibbelt op de thuiszorg, maar een simpel rekensommetje laat zien dat dat een grote fout is. Eén dag in ziekenhuis in Finland kost 1000 euro, de thuiszorg kost zo’n dertig euro per uur. Met de kosten van één dag in ziekenhuis kun je ruim twintig uur thuiszorg aanbieden, dat betekent bijna een maand lang iedere dag iemand een uur op bezoek. Door goede thuiszorg te leveren, kun je mogelijke ziekenhuisopnames voorkomen en daarmee ook hogere kosten voorkomen.”
Kijken naar Nederland
Dat Finland toch hoog scoort wat betreft mHealth readiness volgens het onderzoeksrapport van Research2Guidance, verbaast Hännikkälä niet. “Als ik de situatie in ons land vergelijk met Ierland of Engeland, is Finland een stuk verder wat betreft de adoptie van digital health. Toch valt het me op hoe traag deze markt zich ontwikkelt. Ik kwam toen we begonnen met NurseBuddy zonder achtergrond of kennis in de gezondheidszorg terecht. Dat was een flink leerproces. Als je van buitenaf naar die markt kijkt valt het je pas op hoe ontzettend langzaam alle ontwikkelingen gaan.” Hoewel de meeste omzet van NurseBuddy te danken is aan de Finse thuismarkt, ziet Hännikkälä de groei van de Ierse en Britse markt met vertrouwen tegemoet. Inmiddels kijken Hännikkälä en zijn collega’s ook rond naar de volgende markt waar zij NurseBuddy uit kunnen gaan rollen. Staat Nederland ook op de radar? “Absoluut”, bevestigt de CEO.
Alle afleveringen van SmartHealth Europe lezen?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!