De internationale tech press was gisteren in grote getalen aanwezig in het Flint Centre (de plek waar Steve Jobs in 1984 de eerste Macintosch computer presenteerde) in Cupertino, Californië, waar de nieuwe producten en software van Apple werden onthuld. Van de nieuwe iPhone 6 was er in de weken daarvoor al het een en ander uitgelekt. Maar de ‘one more thing’ waar de meeste journalisten en bloggers reikhalzend naar uit keken was tot op het moment van de presentatie geheim gebleven: de Apple Watch.
Hoewel er al maanden werd gespeculeerd over de iWatch, bleek gisteren dat de smartwatch van Apple de simpele naam Apple Watch heeft gekregen. Daarmee komt er een einde aan de traditie van nieuwe producten een naam met een ‘i’ meegeven, zoals bij iPod, iPad en iPhone. Maar of er daarmee ook een einde komt aan de traditie van succesnummers van Apple? Nu het stof wat is neergedaald na de opwinding van gisteravond, is de vraag hoe de Apple Watch internationaal wordt ontvangen. SmartHealth leest de internationale tech tijdschriften en verslagen van de Apple Watch-ers.
Lovende reacties, maar ook een hoop (terechte) kritische vragen
Eén blik op Twitter, internationale techblogs en andere sociale media laat duidelijk zien dat er twee kampen zijn: de haters en de lovers. Waarbij de ene groep voornamelijk lovend is over het design van de Apple Watch, stelt de andere groep kritische (en terechte) vragen.
Plenty of Unknowns
Zoals de titel van het artikel op Mashable al duidelijk maakt (Plenty of Promise, Plenty of Unknowns), blijven we volgens het tech blog na de lancering van de Apple Watch gisteravond met veel vragen zitten. Hoe zit het met de waterdichtheid van het horloge? En hoe zit het met de batterijduur? “Volgens Tim Cook laadt je het horloge ’s nachts op, dat zou betekenen dat de Apple Watch een batterijduur van 24 uur heeft. Maar onder welke condities? Het horloges is immers ontworpen om constant mee bezig te zijn.”
Hoe lang gaat de batterij mee, en is de Apple Watch waterbestendig?
Wout Funnekotter, redacteur bij de Nederlandse tech website Tweakers, heeft ook meer vragen dan antwoorden. “Tussen nu en de introductiedatum, ergens begin 2015, heeft Apple nog genoeg te verduidelijken”, aldus Funnekotter. “Kan je bijvoorbeeld notificaties filteren? Komen de apps in de App Store te staan? Staat het scherm altijd aan? Is hij waterbestendig?” Ook Colin van Hoek, techjournalist bij NU.nl, blijft net als zijn collega’s met veel vragen zitten. “Informatie over de specificaties, zoals werkgeheugen of de processor, ontbreken overigens nog. Ook heeft Apple nog niets bekendgemaakt over de accuduur die de smartwatch zou moeten halen.”
“Apple is back, better than ever”
Ondanks de velen vragen die onbeantwoord bleven na de presentatie van de Apple Watch gisteravond, heeft Apple het volgens velen ‘weer geflikt’. “Apple is back, better than ever”, schrijft Farhad Manjoo van de New York Times.
Het ontwerp stijgt uit boven plastic fitnessbanden en chunky smartwatches
De Apple Watch is een betere smartwatch dan die van concurrenten zoals Samsung, met indrukwekkende hardware en een software interface die gemakkelijk te gebruiken is. Manjoo vindt het een prachtig ontwerp, en met de variëteit aan klokken en horlogebanden lijkt de Apple Watch nog het meest op een luxe sieraad, in plaats van op een gadget.
Daar heeft de NYT-correspondent een punt: in vergelijking met de chunky smartwatches en soms ronduit lelijke fitness banden die nu op de markt zijn, heeft Apple zich ingespannen om met een ontwerp te komen dat daarboven uit stijgt. Er zijn drie uitvoeringen voor de smartwatch: een gewone Apple Watch, de Apple Watch Sport en de Apple Watch Edition. Het verschil tussen de uitvoeringen zit in de gebruikte materialen (waaronder aluminium, 18-karaats goud, en rosé goud) en de verschillende horlogebandjes. Kies je voor een klassiek horlogebandje, een leren uitvoering, of de sport-variant in een felle kleur?
Over de besturing van de Apple Watch klinken ook positieve geluiden. Volgens Colin van Hoek heeft Apple goed nagedacht dat het kleine touchscreen van het horloge niet geschikt is voor bediening. “Veel van de besturing gaat dan ook via het draaiwiel of de kroon aan de zijkant. Het wieltje waarmee normaal de wijzers mee worden verzet dient als knop om te scrollen of in en uit te zoomen. Dat werkt goed, soepel en accuraat.” Het wieltje aan de zijkant van de kast krijgt een volledige nieuwe functie in Apple’s digitale horloge.
Een redacteur van TechCrunch vraagt zich ook terecht af of mensen veel zullen gaan navigeren op het kleine schermpje op hun pols, of de Apple Watch meer als een soort passief monitorings- en notificatiegadget zullen dragen. Maar Apple heeft een hoop werk verzet en echte innovatie laten zien, is zijn conclusie.
“Much ado about nothing”
Maar naast veel vragen enerzijds en lof over het design aan de andere kant, zijn er ook kritische geluiden. Een redacteur van VentureBeat vindt Tim Cooke’s statement dat het volgende hoofdstuk van Apple’s markante
Apple's Watch is 'saai' en 'lelijk'
geschiedenis is aangebroken, een grote overdrijving. “The Apple Watch is ugly and boring”, concludeert John Koetsier, “and Steve Jobs would have agreed.” Het gisteravond gepresenteerde design lijkt op al bestaande smartwatches, en het hele concept van een smartwatch bestaat ook al minstens een jaar, meent Koetsier.
De verwachtingen van technjournalist Colin van Hoek waren naar eigen zeggen misschien ook te hoog. “Ik had net als vele anderen iets heel anders verwacht dan wat Samsung, LG en Sony nu al doen. […] Een revolutie voor smartwatches is het nog niet en in de basis doet de Apple Watch hetzelfde als concurrerende smartwatches.”
Ook Mashable redacteur Lance Ulanoff haalt aan dat het lastig om een feature van de Apple Watch te noemen die echt uniek is. “Maar zoals altijd bij Apple: het is uiteindelijk het design dat boeit.” Jospeh Volpe van Engadget, naar eigen zeggen Apple fan van het eerste uur, stond gisteravond ook niet te applaudisseren bij de eerste aanblik van de Appel Watch. Wat hem betreft is de grootste innovatie van de Apple Watch dat het horloge mooier is dan de rest van de horloges die nu op de markt zijn.
Vooral gimmicks
De tech journalist is voornamelijk teleurgesteld in het feit dat je naast de smartwatch van Apple evengoed een telefoon nodig hebt. In zijn optiek kunnen wearables pas echt booming worden als een smartwatch meer kan doen dat je telefoon al doet. Volpe hoopte dan ook dat “Apple's perfectionism would be the hallelujah wearables so desperately needed”. Maar dat is volgens Volpe niet zo.
Voor de smartwatch heb je alsnog een iPhone nodig
Volgens hem zit de Apple Watch vol nutteloze gimmicks waar mensen na een paar weken toch genoeg van hebben. De meest interessante en bruikbare features op de Apple Watch, komen volgens Vople van derde partijen, zoals de apps van Starwood Hotels of American Airlines.
Hoewel Vople ervan overtuigd is dat de Apple Watch wel aan zal slaan (‘There's too much of a persistent, lingering Jobsian-halo surrounding the Apple brand to let that product fall on its (watch) face’), heeft het product volgens hem nog veel verbetering nodig. Op dit moment is de Apple Watch in zijn optiek ‘slechts’ een accessoire.
Over de gezondheidsfeatures van de Apple Watch – waaronder de ingebouwde hartslagmeter, accelerometer en twee Activity en Fitness apps – wordt overigens weinig gesproken. MobiHealthNews haalt wel aan dat het een gemis is dat de Apple Watch niet aan sleeptracking doet.
Is de fashion crowd verleid?
Eerder deze week werd bekend dat Apple enkele bekende fashion journalisten en bloggers had uitgenodigd om bij het event aanwezig te zijn. Vanessa Friedman, fashion director and chief fashion critic van de New York Times was er daar één van. The New York Times doet uitgebreid verslag van Fashion Week, en daarbij mag een
Is de mode-pers verleid door het design en de functies?
review van de Apple Watch – omdat we het hier over draagbare technologie hebben – niet ontbreken. Friedman is in haar blog eigenlijk nog het meest verbaasd over het feit dat er zo veel technologie in zo’n klein stukje hardware gepropt zit. Heeft Apple een geheel nieuwe esthetiek ontwikkeld met Watch? Friedman vind de Watch ‘smart, and slick, and even chic’. “But it doesn’t make you reimagine the whole concept of how a watch you might wear everyday should look. It makes you reimagine what a watch that you might wear everyday should do. That’s a meaningful distinction.” Kortom, de functies zijn innovatief, maar de fashion crowd is nu nog niet verleid door het design van de Apple Watch.
Volgens Tweakers is het een goede zet dat Apple met twee verschillende maten voor de Apple Watch komt. “We kunnen ons goed voorstellen dat sommige mensen, vooral vrouwen, smartwatches te groot vinden.” Toch meent het techblog dat hoewel Apple duidelijk veel aandacht besteed heeft aan het uiterlijk van de smartwatch, de Apple Watch overduidelijk een smartwatch is waarvoor ‘klokjesmakers uit Zwitserland zich echt geen zorgen hoeven te maken’. “De mooie materialen en veelzijdige bandjes kunnen niet verhullen dat je met een vierkant schermpje om je pols rondloopt.”
Geen vervanging van je horloge
Het ontwerp van de Apple watch mist volgens Van Hoek ook verfijning. “In combinatie met de metalen band oogt de smartwatch echt als één geheel, maar met andere bandjes blijft het vooral een smartphone in het klein en qua uiterlijk geen vervanger van het normale horloge.” Aan het thuisscherm van de Apple Watch, met icoontjes kriskras door elkaar, kan Van Hoek nog niet wennen. “Het zorgt voor een enigszins chaotisch overzicht waar horizontaal, verticaal en diagonaal genavigeerd kan worden.”
Tenslotte zou de prijs van de Apple Watch volgens de techjournalist ‘nog roet in het eten kunnen gooien’. Hoewel het goedkoopste model €349,- kost, zal het 42 mm horloge met stalen klok en dito bandje al snel zo’n €500,- kosten en dat is veel hoger dan bij concurrerende smartwatches. Funnekotter van Tweakers vraagt zich ook af of de hoge prijs van de Apple Watch bestaande Apple gebruikers zal kunnen overtuigen om een klokje aan te schaffen. “Dat zal de tijd moeten leren.”
Een ding is zeker: de Apple Watch zal zich moeten gaan onderscheiden van concurrenten op een aantal belangrijke vlakken. Het display, onafhankelijkheid van een smartphone, user experience. En de batterijduur van de Apple Watch gaat een key factor worden. Het horloge is ten dode opgeschreven wanneer je Apple Watch de tijd niet meer aan kan geven omdat je vergeten bent om hem in de lader te leggen die nacht.
Trackbacks & Pingbacks
[…] Apple lovers en haters vooral bezighield na de productlancering: wordt op dit podium de volgende world changing technologie gepresenteerd die het merk zo machtig maakte in de afgelopen decennia? De vraag die ons bij […]
[…] afgelopen week onthuld werd meet op dit moment alleen beweging en de hartslag van een gebruiker. Lees: wat vindt de wereld van Apple Watch? Bron: […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!