Vanaf vandaag kunnen alle zorgverleners in Nederland een eigen virtuele wacht- en spreekkamer openen via Patient Hub, een product van Focus Cura. Hiermee kunnen huisartsen, specialisten of therapeuten niet alleen op een veilige manier een videoconsult houden met patiënten, maar ook met collega’s onderling online overleg plegen.
Ruim een jaar is er binnen FocusCura gewerkt aan PatientHub. Met een testgroep van zo’n 30 behandelaren en hun patiënten werd er tussentijds constant feedback verzameld en verwerkt. En nu staat de virtuele wachtkamer klaar. Inmiddels is de app al zo’n 150 tot 200 keer gedownload en de eerste reacties zijn positief, zowel vanuit zorgverleners als van patiënten.
Bij de ontwikkeling van PatientHub werd er dan ook constant gestreefd om het gebruik zo eenvoudig en laagdrempelig mogelijk te houden, legt Jeen Beckers uit, werkzaam als International Business Development Manager bij Focus Cura.
Inmiddels is de app al zo'n 150 tot 200 keer gedownload en de eerste reacties zijn positief
Zo werkt PatientHub: een behandelaar download vanuit de AppStore de PatientHub app of gaat naar de website Patienthub.nl (afhankelijk van of hij of zij met een tablet of computer werkt). Vanuit de app of online omgeving kunnen vervolgens patiënten worden uitgenodigd. Patiënten ontvangen via de e-mail een link waarin staat hoe laat zij verwacht worden in de virtuele spreekkamer. Indien een patiënt voor het eerst met PatientHub werkt, dient er eerst een plugin gedownload te worden. Als dat is gebeurd kan een patiënt direct plaatsnemen in de PatientHub.
Net een echte wachtkamer
Een arts kan zien hoeveel patiënten er op dat moment in de wachtkamer zitten. Loopt een consult uit, dan kan hij of zij dat aangeven. Patiënten krijgen op hun beurt ook te zien hoeveel wachtenden er nog voor hun zijn en hoe lang ze nog moeten wachten. “Dan weten patiënten waar ze aan toe zijn, dat werkt wel zo prettig”, legt Jeen Beckers uit. Zodra de arts klaar is voor het consult, nodigt hij de patiënt uit in de spreekkamer. Door op accepteren te klikken wordt de beeldverbinding tot stand gebracht en kan het consult beginnen.
Zijn een arts en een patiënt, of enkele artsen onderling, eenmaal in gesprek, dan zijn er meerdere opties mogelijk. Zo kan een behandelaar een extra scherm openen om bijvoorbeeld de uitslag van een scan als PDF met de patiënt te delen.
Een derde scherm toont de uitslag van een scan
Daarnaast is er ook ruimte om met elkaar te chatten. Op den duur wil FocusCura ook de mogelijkheid bieden om telehealth te koppelen aan het platform. “Hoewel dat in Nederland voor nu minder relevant is, hier heb je immers altijd wel een ziekenhuis in de buurt, kan deze mogelijkheid in landen met grotere afstanden tot zorg wel een optie zijn”, aldus Beckers. “Je zou je kunnen voorstellen dat je een soort witte wegenwacht of nurse practitioner hebt die een koffer met tools bij zich heeft die gekoppeld kunnen worden aan een iPad of computer. Via het derde scherm kan hij of zij vervolgens artsen mee laten kijken terwijl hij of zij een echo doet of een wond behandeld. Dat doen we op dit moment alleen nog niet, puur omdat we ons willen focussen.”
Ook de data die mensen zelf verzamelen, bijvoorbeeld door middel van een draadloze bloeddrukmeter, WiFi weegschaal of stappenteller, is een logische stap om te integreren in PatientHub. “Onze ThuismeetApp stelt ons in staat dit mogelijk te maken, maar we wilde ons eerst focussen op een goed en veilig beeldbel-consult zonder belemmeringen voor de patiënt en de behandelaar”, legt Beckers uit.
NEN 7510
Die veiligheid is één van de manieren waarop PatientHub zich onderscheid van andere oplossingen die momenteel in de markt zijn. PatientHub werkt namelijk peer to peer in plaats van via third party services.
PatientHub voldoet aan de NEN7510 en 7512 normering
In dat laatste geval, zoals bij Skype of Flash Player bijvoorbeeld, worden videoverbindingen via een centrale server gerouteerd naar een ontvanger. Bij PatientHub belt de arts rechtstreeks naar de patiënt en andersom. Het gesprek wordt nergens opgeslagen. Daarnaast is PatientHub – voor de kenners onder ons - FIPS 140-2 certified 256 bit AES encrypted en voldoet het aan de NEN7510 en NEN7512 normering.
PatientHub hanteert een abonnementsmodel. Zorgverleners mogen de app of het online programma in ieder geval één maand gratis proberen. Daarna kan het abonnement verlengd worden voor 1 maand (€24,99 per maand), 3 maanden (€19,99 per maand) of 12 maanden (€14,99 per maand).
In dat laatste geval kost PatientHub zo’n €180,- per jaar. Voor die prijs krijgt een zorgverlener één virtuele wacht- en spreekkamer, waar hij of zij een onbeperkt aantal patiënten kan ontvangen. Er wordt niet per consult gerekend, de tijd bepaalt de capaciteit. En de patiënten? Die hoeven niets te betalen voor een video-consult met hun behandeld arts.
“We hebben het voor patiënten zo laagdrempelig mogelijk proberen te houden”, legt Beckers uit. “Maar ook zorgverleners vinden PatientHub heel betaalbaar. Voor een bedrag van €14,99 om een virtuele spreekkamer te openen hoef je geen grote aanpassingen te maken in een ziekenhuisbegroting of speciale financiering aan te vragen”, denkt hij. Zorgverleners kunnen de PatientHub zelf inrichten en personaliseren, door middel van een logo of profielfoto en hun basisgegevens. Ook hebben ze de mogelijkheid om een assistent toe te voegen.
Voor wie?
Uiteindelijk zullen de behandelaar en de patiënt zelf moeten bepalen voor wie PatientHub geschikt is en voor wie niet. Het soort behandeling speelt hierbij natuurlijk een rol – een orthopeed wil graag de mobiliteit van een patiënt testen, terwijl sommige nacontroles prima op afstand kunnen. “Patiënten moeten het zelf natuurlijk ook willen. Voor bepaalde type patiënten is het een uitkomst, bijvoorbeeld voor patiënten met COPD voor wie een bezoek aan een ziekenhuis een hele onderneming is. Of neem een patiënt met pleinvrees. Bijna iedereen kan zich er wel iets bij voorstellen, dat je de huisarts moet bezoeken terwijl je daar eigenlijk geen tijd of zin – bijvoorbeeld wegens een slechte conditie – in hebt.”
Hoewel veel specialisten en patiënten op dit moment nog niet bekend zijn met de mogelijkheid van video-consulten, hoopt FocusCura dat patiënten er uiteindelijk zelf om zullen gaan vragen. De bekendheid van PatientHub zal in ieder geval groeien door de launching partners waar FocusCura de komende tijd mee gaat samenwerken. Dat zijn bijvoorbeeld een aantal ziekenhuizen, ParkinsonNext (een project van ParkinsoNet) en MTC de Fysioclub uit onder andere Amersfoort. Deze Fysioclub registreert de individuele revalidatieprogramma’s en prestaties van cliënten digitaal in een cloud oplossing.
“Met de PatientHub spelen we heel bewust in op technologische veranderingen in de zorg”, zegt Ludwig van der Kuijl, partner van MTC de Fysioclub. “Cliënten zijn steeds kritischer, terwijl er hoge eisen worden gesteld aan gezondheidsinstellingen.
"Met deze eHealth oplossing kunnen wij cliënten nog meer betrekken bij hun revalidatie"
Met deze eHealth oplossing kunnen wij onze cliënten nog meer betrekken bij hun revalidatie en beter begeleiden en motiveren. Niet alleen in onze centra voor fysiotherapie, maar ook wanneer zij thuis, op het werk, onderweg of op vakantie aan hun revalidatie willen werken.” Die trend van online fysio is al langer gaande. Door de brede focus op alle zorgsectoren – ziekenhuizen, eerstelijns zorgverleners zoals fysiotherapeuten, huisartsen – boort FocusCura een potentieel grote doelgroep aan met PatientHub.
De fysiotherapeuten van MTC gaan de PatientHub in eerste instantie inzetten voor screening bij sportverenigingen, tussentijdse en eindevaluaties met de cliënt. De zorgprofessionals beantwoorden vragen van cliënten via PatientHub en gebruiken daarbij instructievideo’s en voorbeeldoefeningen.
Wanneer u uzelf aanmeld via http://www.vvaamobiel.nl/patienthub/ voor PatientHub dan kunt u het systeem niet, 1 maar 3 maanden vrijblijvend proberen. Er zijn maar een beperkt aantal plekken voor deze proefperiode, dus ben er op tijd bij.