De zomer. De tijd van zon, zee en strand. Maar ook van pollen en muggen, verbranden, een dokter zoeken in het buitenland, een drankje te veel in een Spaanse discotheek en je aandoening uitleggen in een vreemde taal. Gelukkig zijn er genoeg handige apps, sites en gadgets om een handje te helpen met je gezondheid deze zomer. Deze week in de SmartHealth zomerserie: eerste hulp bij ongelukken in het buitenland.
Appen met je arts vanuit een zonnig vakantie vakantiehuisje in de Algarve? Een van de handigste apps deze zomer komt van Zilveren Kruis, die onlangs App de Vakantiedokter introduceerde. Voor de vakantie begint ga je naar de website en beantwoord je een aantal vragen (waar ga je naartoe, hoe lang, en gaan er kinderen mee?). Vervolgens krijg je een code toegestuurd om de app te downloaden in de Google Play of Apple Store.
"Klant wordt door de app een beetje geholpen"
Zilveren Kruis (onderdeel van Achmea) heeft daarmee direct up-to-date verzekeringsgegevens van klanten (en potentiële nieuwe klanten) die op reis gaan, en biedt een aantal extra services. Een handige functie van de Vakantie-dokter app is dat je een foto kunt appen om te laten beoordelen door een medisch team. Word je wakker met een dik oog? Of heeft je kind een rare uitslag opgelopen en weet je niet wat je ermee moet doen? Stuur een foto via de app naar een team van medisch experts in Nederland, die via de app advies geven over eventuele vervolgstappen.
En krijg je een recept in de taal van je vakantieland? De Vakantiedokter-app kan vertellen wat er staat. Ook handig: in spoedgevallen is het noodnummer van de alarmcentrale altijd direct via de app beschikbaar.
De functie van de Vakantiedokter-app is innovatief. Van buitenlandse makers bestaat er een aantal apps om een foto te sturen naar een zorgverlener, maar in Nederland zijn er nog nauwelijks voorbeelden. Eigenlijk is het best opvallend dat een zorgverzekeraar daarmee ook de service van zorgaanbieders overneemt. Maar zo ziet Walter de Reus, manager merk van Zilveren Kruis, het niet, verklaart hij in een interview met BNR Gezond: “We gaan geen behandelrelatie aan, de klant wordt door de app een beetje geholpen.” Zilveren Kruis werkt samen met een gespecialiseerd bedrijf: verpleegkundigen en dienstdoende artsen van Medicinfo beoordelen de vragen van klanten.
De app is niet alleen voor klanten van Zilveren Kruis maar voor alle geïnteresseerde smartphone-gebruikers: met een aanbod voor een reisverzekering bij Zilveren Kruis (en de mededeling ‘In Italië komt het vaak voor dat u wordt opgenomen in privéklinieken waar de kosten erg hoog zijn’) sluit een aantal app-gebruikers wellicht ook direct een nieuwe verzekering af.
EHBO - Rode Kruis app
Het was de winnaar in de categorie Patiënten app bij de Health App Award afgelopen jaar: de EHBO app van het Rode Kruis. En hoewel de app een aantal specifieke functies bevat waar je in het buitenland
"Veel mensen weten niet wat ze moeten doen bij een ongeval"
minder aan hebt (route naar dichtstbijzijnde EHBO-post of AED-locatie), is de feitelijke gids voor hulp bij acute ongevallen ook handig op reis. “Veel mensen weten niet wat ze moeten doen bij een ongeval. En teveel mensen doen niets, of het verkeerde”, stelt het Rode Kruis. Met de EHBO app voor de smartphone heb je altijd EHBO kennis op zak. Van bewusteloosheid tot verslikken, brandwonden of een hersenschudding; de app geeft kort en bondig instructies wat je moet doen om het slachtoffer in veiligheid te brengen en extra hulp in te schakelen.
Hulp op zak
Nog meer handige apps door verzekeringsmaatschappijen: Hulp op Zak van De Europeesche, een grote reisverzekeraar. De gratis Hulp op Zak-app biedt belangrijke medische informatie over je
Wat is 'blaasontsteking' in het Italiaans?
toekomstige vakantieland, bijvoorbeeld wat veel voorkomende medische aandoeningen zijn, en of het verstandig is je voor vertrek te laten vaccineren. Een van de handigste features is een medisch woordenboek in tien talen: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Turks, Russisch, Pools, en Portugees.
Voor mijn geplande vakantie in Italië zie ik dat ik geen vaccinaties nodig heb, maar alleen moet oppassen voor teken in het noorden van het land. En als ik in Italië duidelijk wil maken dat ik 'ademhalingsmoeilijkheden’ heb (difficoltà respiratoire) of een blaasontsteking vermoed (cistite), is de Hulp op Zak-app best handig. Ook heeft de Hulp op Zak-app nummers van Nederlandse alarmcentrales, bijvoorbeeld van de ANWB en veel zorg- en reisverzekeringen.
Moet ik naar de dokter?
Moet je met een aanhoudende hoofdpijn, bloedneus of huidsuitslag naar de dokter moet, of juist niet? De app Moet ik naar de dokter? geeft de gebruiker een reeks vragen om zo goed mogelijk antwoord te geven op die vraag. Met de app Moet ik naar de dokter? kunnen mensen zelf beoordelen of en zo ja, wanneer het nodig is om een huisarts te raadplegen. De Moet ik naar de dokter?-app was in 2013 winnaar van de Health App Award, en wordt geregeld genoemd als veilige (want gecertificeerde) medische app.
SOS op reis
Alarmcentrale SOS International ontwikkelde de app SOS op reis. SOS International is een internationaal opererende alarmcentrale die wereldwijd hulp biedt aan klanten van verzekerings- en leasemaatschappijen en banken. Is je paspoort gestolen in Portugal, heb je een auto-ongeluk gehad in Kroatië, of sta je met pech langs een Indonesische weg?
Nummers van meerdere alarmcentrales in één app
Nummer 112 is alleen in Europa (en niet eens in alle landen) beschikbaar, maar wat is het alarmnummer buiten Europa? De app biedt in ruim 200 verschillende landen toegang tot landelijke alarmdiensten. Ook heeft de SOS op reis app een functie, vergelijkbaar met de Hulp op Zak-app, waarin de alarmcentrales van verzekeringsmaatschappijen staan, zodat je direct kunt bellen met jouw reis- of zorgverzekering.
Met functies zoals bankpassen/creditcards blokkeren hoef je niet te zoeken naar het juiste telefoonnummer van je bank, en met Nederlandse ambassades/consulaten krijg je een overzicht van adresgegevens en telefoonnummers. Ook heeft de SOS op reis app een aantal aanvullende functies op direct schade te melden (bv. foto’s doorsturen van autoschade, locatie doorgeven bij autopech, of een ziekenhuisrapport). Ook kun je via de app vragen aan een alarmcentrale om jou te bellen.
Recent introduceerde SOS op reis ook een return tag, een sticker die je op bijvoorbeeld camera kunt plakken. Door de QR-code te scannen kan de (eerlijke) vinder van de camera zien wie de eigenaar is (het telefoonnummer en mailadres van de eigenaar verschijnt).
Lees alle SmartHealth Summer Tips hier.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!