Waar je in, zeg, retail of horeca met een slim businessplan, demo-product of afzetnetwerk relatief snel een product of service op de markt kunt brengen, werkt de zorgsector iets anders. Daar heb je te maken met wet- en regelgeving, complexe financieringssystemen, en betalen patiënten nog niet vaak niet graag uit eigen zak voor een medische toepassing. Maar er lopen veel studenten, jonge ondernemers en doorgewinterde zorgprofessionals rond met innovatieve ideeën om de zorg duurzamer te maken. Vaak ontbreekt alleen een netwerk, business plan, of startkapitaal. Daar wil de ondernemerswedstrijd Sustainable Healthcare Challenge verandering in brengen.
Hans Dijkstra organiseert dit jaar de tweede Sustainable Healthcare Challenge. “We merkten dat het voor veel zorgprofessionals en studenten met een medische of technische achtergrond soms lastig is om een innovatief idee te vermarkten. Ik maak ook weleens mee dat een medisch specialist een innovatie of nieuwe toepassing laat zien aan een Raad van
"De Raad van Bestuur is meer geïnteresseerd in het business plan achter die innovatie"
Bestuur van een ziekenhuis. Diegene is enthousiast, omdat die arts van collega’s heeft gehoord of zelf heeft gezien wat zo’n nieuwe toepassing kan betekenen voor efficiënte of betere zorg. Maar daar ligt niet altijd de interesse van de Raad van Bestuur, zij zijn vooral geïnteresseerd in het business plan achter die innovatie. En vaak levert dat een belemmering op voor de zorgprofessional, omdat het businessplan nog ontbreekt. Daar willen wij verandering in brengen met de Sustainable Healthcare Challenge.”
In de aanloop naar de verkiezing tijdens het Sustainable Healthcare Congres op 9 mei organiseerde de stichting een aantal middagen om investeerders, ondernemers, studenten en bedrijven aan elkaar te koppelen. “Ondernemers worden door bedrijven ondersteund met zakelijke inzichten, hulp bij business plannen of praktische kennis zoals een goede presentatie of pitch geven. We zijn geen incubator, daar zijn er al meerdere van in Nederland. Wat wij doen is een platform voor zorginnovaties en business ideeën opzetten, om daar partijen bij elkaar te brengen en innovaties verder te brengen.”
Inmiddels zijn er van de bijna honderd inzendingen voor de wedstrijd 15 geselecteerd die door een jury momenteel beoordeeld worden. Aanstaande vrijdag horen de beste zes zorgondernemers wie er mogen pitchen voor de hoofdprijs van 5000,- euro. Die wordt op 9 mei uitgereikt tijdens het Sustainable Healthcare congres.
Wat voor innovatieve ideeën en producten doen er mee aan de Sustainable Healthcare Challenge? Artsplanner en TabletApp zijn twee mHealth-toepassingen: Artsplanner ontwikkelt een planningstool voor eerstelijns zorg, TabletApp biedt een actueel medicatieoverzicht. Studenten van de Hogeschool van Amsterdam ontwikkelden een
Artsplanner en TabletApp zijn twee mHealth-inzendingen voor de ondernemerswedstrijd
interactieve zorgmuur, een verplaatsbare ‘muur’ die dementerenden houvast kan bieden met herkenbare geluiden of beelden. Of neem WOLK, een airbag die ouderen beschermt tegen heupfracturen bij een val. WOLK is riem die gedragen wordt rond de middel, met sensoren die detecteren wanneer iemand valt. Maar ook med-tech bedrijven en (medische) websites dingen mee naar de prijs.
De finale van de ondernemerswedstrijd is volgende week 9 mei. Benieuwd naar hoe ondernemers en studenten met innovatieve ideeën de gezondheidszorg in Nederland willen verbeteren, of loop je zelf rond met een idee, maar weet je nog niet goed welke volgende stappen je moet zetten? Ontmoet investeerders, incubators, zorgondernemers en sprekers op de Sustainable Healthcare Challenge 2014. SmartHealth mag drie kaartjes weggeven: stuur een mail naar redactie@smarthealth.nl.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!