De beta versie van Human is inmiddels in de lucht voor een selecte groep testers, begin september gaat het echte werk beginnen. Dan wordt de bewegingsapp gelanceerd en kan iedereen hem downloaden in de Apple App Store - Android volgt later. Een productlancering gaat gepaard met een hoop spanning, maar het vierkoppige team van Human weet de zenuwen aardig in bedwang te houden. SmartHealth sprak Renato Valdés Olmos, die tijdelijk terug is op Nederlandse bodem, voor een maandelijkse update over Human, hun werk in San Francisco en het unieke Amerikaanse ondernemersklimaat.
En, wat zijn de eerste reacties op de beta versie van de app?
De eerste reacties op de beta zijn buitengewoon positief. En we krijgen ook erg veel constructieve feedback om de app binnen korte tijd nog beter te maken.
Hoe gaat het met de planning voor de lancering van Human?
Goed. We zijn momenteel weer aan het werk in Nederland en vertrekken na de product release, aan het einde van de maand, weer naar San Francisco. Afgelopen twee maanden zijn we een product-sprint ingegaan, met de voorbereidingen voor Human in de app store vanuit Nederland. Het vergt wat tijd om echt naar Amerika te verhuizen, we hebben bijvoorbeeld te maken met de aanvraag van een visum. In de tussentijd vliegen we dus op en neer, en zitten we hier in een tijdelijk kantoor in Amsterdam, net zoals in Amerika eigenlijk.
Liggen jullie op schema?
Ja, we liggen op schema. We hebben netjes volgens de planning gewerkt, begin september gaan we live. Afgelopen weken hebben we de puntjes op de i gezet, de interface tot leven laten komen en de zaken die je over het hoofd ziet weggewerkt. In de voorbereiding voor de lancering van Human hebben we ook mediagesprekken gehad,
We willen een simpel probleem oplossen: hoe kun je dertig minuten bewegen per dag?
veel interviews en achtergrondverhalen over het ontwerpproces achter de app. We hebben voornamelijk gesproken met internationale journalisten: we zijn een Amerikaans bedrijf, en we willen ons er ook echt op focussen om van daar uit te groeien.Ook al lopen we nu voor op ons schema, bij een start-up kunnen er zo tien nieuwe taken bij komen op een dag. Daarom is het alleen maar goed om een beetje voorsprong te hebben.
Hoe ziet jullie team er uit?
We werken met een team van vier man, allemaal met specifieke achtergronden. Paul en ik komen vanuit de design kant, waarbij Paul is nog wat technischer is dan ik. Onze CTO (chief technology officer, red.) is een expert op het gebied van schaalbare architectuur; we verzamelen ongelofelijk veel data en die data moet snel kunnen worden opgeslagen, opgeschaald en geëncrypteerd. Tenslotte is er een specialist die zich over het ontwerpen van de app buigt.
Heeft iemand van het team een achtergrond in de gezondheidssector?
Onze vorige bedrijven zaten in een ander marktsegment, maar we zijn wel begonnen vanuit een persoonlijke voorliefde voor gezondheid. Paul is semi-professioneel atleet, hij heeft aan atletiek gedaan en wielrent nu. Ik bekijk het vanuit ander perspectief. Ik heb vroeger veel overgewicht gehad en ben daarna heel veel afgevallen. Dat heeft me aan het denken gezet over de rol die techniek kan spelen bij het doormaken van zo’n transformatie. Daarnaast heb ik ook een tijd gewerkt bij het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis, onder andere aan patiëntenregistratie- en trail-systemen.
Veel mensen uit de gezondheidssector hebben een bepaald mentaal model, ze weten hoe de markt werkt vanuit een top-down benadering. De relatieve onbekendheid die wij hebben met die sector werkt in ons voordeel, denk ik. Wij proberen juist vanuit bottom-up iets aan te pakken: we willen eerst een product lanceren dat interessant is voor consumenten. We tackelen één specifiek probleem, mensen meer laten bewegen, en laten daardoor zien dat wij een betrouwbare partij zijn en mensen hopelijk gezonder kunnen maken. Uiteindelijk hopen we zo meer problemen op te kunnen lossen in deze markt.
Wat merk je van het ondernemersklimaat in de VS in vergelijking met Nederland?
Het ondernemersklimaat in Amerika haalt het beste in ons naar boven. Vooral met betrekking tot goed efficiënt kunnen werken. Wij geloven heel erg in een aantal productieve uren per dag, die je gezond kunt uitbalanceren door goed voor jezelf te zorgen. Dat betekent ook rustmomenten nemen en reflecteren op wat je aan het doen bent.
Geldt bij jullie dan ook practice what you preach?
Wij zijn totaal geen health freaks, maar we geloven wel in ons eigen project. We halen zelf de dagelijkse 30 minuten natuurlijk. De kracht zit hem in het combineren van werk met rust en ontspanning. In Silicon Valley werkt men heel hard, maar dat wil niet zeggen dat dat de meest efficiënte manier is.
Health freaks? Hier in Amsterdam lunchen we ook gewoon met een broodje kroket op vrijdag
Als jij iedere dag, maanden lang, heel hard werkt is dat niet goed voor je lichaam en uiteindelijk ook niet voor een bedrijf. Dus we proberen het beste van beide werelden te nemen. En als we hier in Amsterdam zijn lunchen we ook gewoon met een broodje kroket op vrijdag.
Is er een Amerikaans bedrijf dat jullie als ‘rolmodel’ beschouwen?
De meeste grote bedrijven in Silicon Valley hebben zo veel werkgeversvoordelen dat je op je werkplek kun ontspannen. Een groot restaurant, naar de gym, even in het park zitten, dat soort voordelen heb je al bij kleine of middelgrote start-ups. Er is een goede werk-ontspan balans, en daarmee kun je het uiterste uit je professionaliteit halen. Het heeft ook te maken met een andere mentaliteit als het gaat om risico’s nemen en over grote ideeën durven aan te pakken. Nederland heeft een goede infrastructuur voor e-commerce, die voorkomt uit jarenlange ervaring met handel. De ideeën waar in de VS aan gewerkt worden, zijn vaak heel groot en hebben veel kapitaal voor nodig. Ze hebben daardoor een lage slagingskans, maar ze zijn wel vaak totaal vernieuwend en de uitvoerders er van kunnen echt als pionier op een bepaald gebied beschouwd worden. En daar is de infrastructuur in Nederland gewoon substantieel te klein voor.
Denk je soms wel eens: is er niet meer haast nodig bij de ontwikkeling? Ben je nooit bang om voorbij gestreefd te worden?
Ik heb me nooit echt veel zorgen gemaakt om concurrentie. We zijn al paar bedrijven gestart, en daarbij merk je dat wanneer je met een goed idee bezig bent, er altijd 6-7 teams ter wereld zullen zijn die aan hetzelfde idee werken. Alleen de uitvoering is anders. Concurrentie is goed om te zorgen dat jij on the edge bent. Wij geloven dat onze oplossing het beste is en hebben veel vertrouwen in ons product. Plus, de markt is zo groot en er zijn zo veel kansen, concurrentie betekent dus helemaal niet dat je ermee zou moeten stoppen.
Wij maken gebruik van technologie die er al een tijd is en passen die op een slimme manier toe. We willen slechts één simpel probleem oplossen: hoe kun je dertig minuten bewegen per dag? Een deel van de technologie die wij gebruiken kan ook door andere partijen worden gebruikt (door Waze bijvoorbeeld, een app voor verkeer tracking). Dan blijft uiteindelijk nog wel de vraag over hoe een specifiek probleem echt opgelost kan worden. De data die we op lange termijn verzamelen, kunnen hopelijk een brede impact hebben op wetenschap en geneeskunde, maar voordat je daar bent wil je eerste een kleiner probleem oplossen: hoe beweeg je meer? En dat is best lastig. Je moet dat leuk zien te maken, dat betekent wikken en wegen en van alles uit proberen.
Hoe staan jullie tegenover partnerschap? Denken jullie erover om een samenwerking met bepaalde partij aan te gaan?
Ik denk uiteindelijk wel. We moeten op bepaald moment toch geld gaan verdienen - de app is gratis - dus partnerships is een goede optie. Het is voor ons belangrijk dat mensen een bepaald gevoel hebben bij Human, dat ze voelen dat ze het bedrijf kunnen vertrouwen. We willen eerst laten zien dat we het probleem van meer bewegen en gezonder leven kunnen oplossen in de consumentenmarkt, en daarna pas nadenken over eventuele samenwerkingen. Ons hele verhaal veranderd bijvoorbeeld door een samenwerking met een verzekeraar. We gebruiken informatie die andere apps ook kunnen verzamelen, maar we maken een belofte aan de gebruiker dat wij informatie verzamelen om Human beter en een individu gezonder te maken. Het blijft privacygevoelige informatie: het zijn locatiegegevens in combinatie met bepaalde activiteiten, wat je waar doet. Maar daar hangen verder geen persoonsgegevens aan, en we doen er alles aan om het zo veel mogelijk te beveiligen.
Kan Human al ‘praten’ met andere systemen, of andersom?
We hebben een API die we later dit jaar vrijgeven. We gaan ons niet heel erg concentreren op het optimaal integreren van datastreams, maar individuele activiteiten kun je bijvoorbeeld wel op Facebook of Twitter delen of naar RunKeeper of Strata pushen. Wij hebben ervoor gekozen om onze focus eerst te leggen op ontdekken hoe we mensen meer kunnen laten bewegen gedurende de dag en daarna pas te kijken naar de integratie van Human met bijvoorbeeld Fibit. We kunnen wel een heleboel context geven aan data die door andere sensoren wordt verzameld, bijvoorbeeld een glucose-monitor in hardware vorm. Die meet iemands glucoseniveau de hele dag door. Op dit moment wordt daar geen data aan gehangen, zoals locatie, tijd of activiteit, maar als je dat wel doet kun je ook achter de oorzaak van een verandering in glucoseniveau komen. Op lange termijn is zo’n dataset heel interessant, maar dan zijn we al een stuk verder in het traject.
Er zijn momenteel veel investeringsrondes bezig in Silicon Valley, wat merken jullie daarvan?
Wij merken meer dat investeerders op zoek zijn naar goede bedrijven om een investering in te doen. Er zijn altijd trends in venture capital, die worden gevolgd of gepusht, maar uiteindelijk zijn investeerders voornamelijk op zoek naar goeie teams en goeie bedrijven. Wij hebben niet echt veel moeite gehad met sluiten van eerste investeerders. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die ons al kennen, of mensen met wie we tijdens vorige bedrijven een relatie hebben opgebouwd. Voor een investeerder geldt dat een ontmoeting belangrijk is, het gaat om het gevoel dat ze hebben bij een team. Ze willen peilen of het team een bepaalde ontwikkeling doormaakt. Misschien is het voor een start-up lastiger om hulp te vinden, er wordt meer geïnvesteerd in start-ups met een proven track record of bedrijven die zich al gevestigd hebben. Maar ook dat is weer een trend: het gaat een tijdje wat lastiger, maar dat trekt daarna vanzelf wel weer aan.
De eerst cheque is het moeilijkst, daarna gaat het een stuk gemakkelijker
Hebben jullie vooral Amerikaans of Nederlandse investeerders?
We hebben een aantal Nederlandse investeerder, dat zijn zowel angels (informele investeerder(s)) en fondsen. Maar we hebben ook steun van mensen zoals de oprichter van Albumprinter (Albelli), en de oprichter van Foursquare en de oprichter Yammer vanuit Amerika. We bouwen het lijstje uit met mooie namen. Werkt het cumulatief? Ja, natuurlijk, de eerst cheque is het moeilijkst, maar zodra je die binnen hebt werkt de rest een stuk makkelijker.
Hoe staan jullie tegenover personal branding? Je zegt vertrouwen jullie product van groot belang is, worden jullie daarom ook persoonlijk het gezicht van Human?
Dat hebben we denk ik altijd al gedaan. We vinden dat er in de software industrie veel gezichtloze bedrijven zijn, bedrijven waar weinig persoonlijk contact plaatsvindt. Vaak weet je niet wie de bouwers zijn of wie er achter zitten, helemaal bij een product zoals wij maken; een app met de naam Human. Vanaf het begin hebben we veel contact gehad met de mensen die onze app aan het testen zijn, en met investeerders. We zeggen zelf bijvoorbeeld ook niet ‘het team’, maar we gebruiken de naam van de persoon die een functie heeft gebouwd. We zijn dit bedrijf begonnen met persoonlijk overtuiging, en niemand vertelt die beter dan jijzelf.
Wat is de verwachtingen voor het aantal downloads? Hoe gaan jullie het succes van Human meten?
Dat is een goede vraag. We hebben al een aantal milestones bepaald, maar die kan ik nu niet openlijk communiceren. De verwachtingen zijn goed in ieder geval. Het probleem met mobiele applicaties is dat je redelijk snel tot veel downloads kunt komen, maar dat dat niet hoeft te beteken dat je app ook veel gebruikt wordt. Of dat consumenten de app continue blijven gebruiken. Gelukkig hebben wij gemerkt dat het in de laatste versies verslavend wordt om die 30 minuten te halen. Als mensen langer in app blijven en hun gedrag gaan veranderen, hebben we daar meer aan dan aan grote hoeveelheid downloads. Die retentie-cijfers zijn belangrijk, hoewel downloads ook mooi zijn natuurlijk.
Hoe meet je of Human een bepaald effect gaat hebben onder gebruikers?
We kijken naar de geaggregeerde gegevens, bijvoorbeeld hoe snel mensen van 10 minuten bewegen per dag naar 30 minuten per dag komen, hoe lang ze dat volhouden, en hoeveel snipperdagen daar tussen zitten. Dat zijn kwalitatieve data waar we een heleboel mee kunnen doen. Maar bijvoorbeeld ook: hoe lang staat de app op een smartphone voordat hij gedelete wordt? Dat zijn dingen die we makkelijk kunnen meten.
Human is gericht op beweging, niet op persoonlijke levensstijlveranderingen. Je kunt die 30 minuten ook vol maken door rokend naar de bushalte te lopen en daar een pak donuts op te eten.
Het mooie aan het principe van de daily 30 is dat wetenschappelijk aangetoond is dat ‘t het allerbeste is om te doen iedere dag, wat voor levenspatroon je er ook op nahoudt. Of je nou een roker bent, licht overgewicht hebt of te veel suiker eet: die dagelijkse 30 zijn altijd goed en je wordt er echt gezonder van als je het volhoudt. Over de rest van je gezondheid, dat is een probleem waar we misschien ooit nog wat aan gaan doen.
We zitten in between: we wonen en werken in Amsterdam en San Francisco.
Wat zijn jullie plannen verder?
Wij zitten vanaf aankomende maand weer in San Francisco. We zullen ongetwijfeld nog terugkomen, maar dat duurt wel weer een tijdje. We zitten in between: we wonen en werken in Amsterdam en San Francisco. Als we deze keer teruggaan naar de VS zitten we waarschijnlijk in een paar verschillende kantoren; we moeten voornamelijk veel afspraken aflopen en daar hebben we geen vaste kantoorruimte voor nodig. Er zijn daar zo veel co-working spaces, het is niet moeilijk om een plek te vinden om aan het werk te kunnen gaan.
Heb je een lening nodig? Persoonlijke leningen? Zakelijke leningen? Hypothecaire leningen?
Landbouwfinanciering, projectfinanciering en investeringsfinanciering?
We verstrekken leningen tegen een rentepercentage van 3%! Contact email
markrichardloanservice@gmail.com