Apple ontwikkelt een smartwatch. Een computer om je pols. Althans, dat is waar internationale bloggers en journalisten over speculeren. Maar het bedrijf laat zelf niets los over nieuwe productontwikkelingen. Wat zijn de geruchten? Wat vertelt die buzz over de marktontwikkelingen? En belangrijker nog: welk impact kan Apple maken in de markt van consumentenelektronica en nieuwe draagbare producten?
Hij strekt zijn arm uit en laat de fitnessarmband van sportmerk Nike zien. “I have a Nike FuelBand. I think there are some cool things that can be done. I think it is an interesting area.” zegt Apple topman Tim Cook op de All Things Digital conferentie in mei 2013 over draadloze draagbare apparaten zoals activity trackers en smartwatches. Maar voordat iets werkt om je pols, moet je mensen eerst zien te overtuigen hoe ongelofelijk het product is, vult Cook aan. Hoewel hij zich in het voorjaar uitlaat over een bestaand product van Nike, geeft Apple topman Cook niets weg over de richting die Apple mogelijk in gaat slaan. De toespelingen van de bedrijfstop zijn vrij summier. Maar de buzz rondom een nieuw product wordt daardoor alleen maar groter.
LinkedIn-profielen en bedrijfsovernames zijn veelzeggend als het gaat om in het geheim ontwikkelen van nieuwe producten. Volgens geruchten is er inmiddels een 100-koppig team bezig met het ontwikkelen van de iWatch, zoals de smartwatch van Apple logischerwijs zou gaan heten. Of neem de komst van Jay Blahnik bij Apple. Blahnik, Amerikaans fitness expert en ontwikkelaar die bij Nike aan FuelBand werkte, is sinds kort ingelijfd bij Apple. Het eerste bewijs van Blahniks vertrek bij Nike? Berichten over een groot afscheidsfeest en tweets van vrienden en collega’s
Beschikt Apple ook voor deze markt nog over zijn magic touch?
die meldden dat ze hem zouden gaan missen. Heeft Apple een fitness expert nodig om een aantrekkelijk draagbaar accessoire te ontwikkelen dat de potentie heeft om levens van miljoenen mensen wereldwijd te veranderen? Betekent het scannen van felicitatie-tweets van iemand anders dat er naarstig wordt gezocht naar meer informatie terwijl we eigenlijk geen idee hebben wat er speelt? Of zoekt een jonge industrie, inclusief de bijbehorende venture capitalists, reikhalzend naar een validatie in de vorm van Apple’s toetreding tot de arena van digitale gezondheidszorg?
iWatch
Wat vast staat is de registratie van de merknaam iWatch in Japan, Taiwan, Mexico en Rusland, waardoor speculaties onder bloggers over een nieuw product toenemen. Uit die informatie leidt men af dat de stap tussen het vastleggen van het handelsmerk en de daadwerkelijke productie kleiner wordt. De naam iWatch is in de VS, China en Groot-Britannië al geregistreerd door andere bedrijven, maar dat hoeft geen probleem op te leveren. In een eerdere juridische strijd om de merknaam iPad schikte Apple voor miljoenen dollars met een Chinees bedrijf. Of iWatch de definitieve naam gaat worden is niet bekend. Ook smartwatch.com lijkt een kandidaat: de website verwijst naar het bedrijf WiMM Labs dat al smartwatches ontwikkeld en momenteel bezig is met een ‘geheim project’. Het bedrijf is een exclusieve, vertrouwelijke samenwerking gestart: er wordt beweerd dat het spoor naar Apple wijst.
Naast de nieuwe high profiles die ingelijfd worden door het Californische bedrijf en de merknaam-registratie laten de vele artist impressions ook zien dat het onderwerp leeft onder product designers en tech-fanaten. Verschillende ontwerpen laten zien hoe de functionaliteiten van de populaire iPhone en iPad vertaald zouden kunnen worden in een horloge. De herkenbare iconen en huisstijl werken door in de ontwerpen voor een smartwatch. Een polshorloge is van oudsher een statussymbool, een accessoire om goede smaak aan te tonen. Apple’s proven track record van stijvolle designs doet vermoeden dat een smartwatch eveneens als statussymbool kan gaan fungeren. Vorm en functie komen samen, en met die combinatie is het Amerikaanse bedrijf uiterst succesvol gebleken in het afgelopen decennium.
De herkenbare stijl en identiteit van Apple is een schoolvoorbeeld van succesvolle marketing en branding
Maar niet alleen bij horlogemakers, ook in de directiekamers van Jawbone, Fitbit, Withings en andere spelers op de fitness markt moet men met spanning uitkijken naar Apple's eventuele toetreding in deze snel groeiende markt. Krijgt de nu al bijna mythische iWatch gezondheidsfuncties? Zullen die een ordegrootte beter zijn dan wat we nu in de huidige producten vinden? Horen die functies eigenlijk wel aan de pols? Niemand weet het, maar iedereen in de industrie speculeert erover.
Impact
Naast de vraag hoe een slim horloge eruit kan komen te zien en of er een consumentenvraag naar is, gaat de discussie ook over de impact van Apple op de bestaande markt. Op basis van eerdere producten zoals de iPod en iPhone staat vast: als Apple in de markt komt zal dat gevolgen hebben voor de validatie van de smartwatch en een impuls geven aan wearable technologie en sensoren. Momenteel bestaan er al verschillende slimme horloges die synchroniseren met je smartphone. Producten van Pebble, Sony of Cookoo bijvoorbeeld, die je kunnen vertellen wanneer er een sms binnenkomt, hoe laat je een vergadering hebt, en waarmee je een MP3-speler kunt bedienen. De bestaande smartwatches zijn een extensie van een mobiele telefoon: via Bluetooth staan ze in verbinding met een telefoon en verwerken ze op subtiele wijze meldingen.
Apple staat niet op zichzelf: bronnen rondom Samsung, LG en Microsoft laten zien dat andere elektronica-bedrijven ook producten ontwikkelen. Maar het grote sociale rumoer rondom Apple lijkt voort te komen uit een zorgvuldig gecultiveerde stilte gecombineerd met een proven track record van producten die wereldwijde verkoopsuccessen zijn gebleken. Zonder het bedrijf een mythische status toe te dichten of de inmiddels overleden Steve Jobs op te hemelen is het lastig te ontkennen dat Apple een bepalende rol speelt in de internationale markt, of het nu gaat om smartphone applicaties of muziek beluisteren. Vergelijk het met introductie van de iPod in 2001: bestaande mp3-spelers, afkomstig van verschillende bedrijven en leveranciers, werden geleidelijk verdrongen door het succes van Apple’s product. Door de eenvoudige koppeling met een muziekwinkel, iTunes, werden muziek beluisteren en muziek kopen via één kanaal aangeboden. Daarmee bepaalt Apple de standaard, al is daar sinds enkele jaren verschuiving in gekomen door andere (online) muziekaanbieders zoals Spotify of last.fm.
Witte oordopjes
De herkenbare stijl en identiteit van Apple is een schoolvoorbeeld van succesvolle marketing en branding. De witte oordopjes betekenen voor een Rus, Chinees, Zuid-Afrikaan of Duitser hetzelfde: Apple. Het wit oplichtende appel-logo verwerkt in MacBooks spreekt boekdelen. En dat betekent, hoewel er enkel nog sprake is van geruchten, dat veel ogen gericht zijn op waar het Amerikaanse bedrijf binnenkort mee gaat komen als het gaat om draagbare technologie.
Omdat eventuele toetreding een definitieve herschikking zal betekenen voor de wearables-markt is het niet vreemd dat er volop gespeculeerd wordt over hoe nieuwe gadgets er uit gaan zien en welke functies ze gaan hebben. De markt van muziek en mobiele telefonie zijn radicaal veranderd met de komst van Apple’s producten. Toch laat Apple topman Cook zich ook kritisch uit over de toekomst van smartwatches. In een zaal vol met jongeren heeft niet iedereen een horloge om, maar wel een smartphone bij zich. Je telefoon is je horloge. Dus hoe kan een slim horloge zo in de markt gezet worden dat je het toch wil hebben? Kortom: beschikt Apple ook voor deze markt nog over zijn magic touch?
Bronnen
http://9to5mac.com/2013/08/15/iwatch-watch-a-roundup-of-some-of-the-more-interesting-concepts/
http://www.iphoneclub.nl/248761/gerucht-apple-iwatch-gebruikt-technologie-van-wimm-labs/
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!