Smarthealth
  • nieuws
  • explore
    • all
    • artificial intelligence
    • beleid
    • blogs
    • cybersecurity
    • data
    • diagnostiek
    • digital therapeutics
    • femtech
    • financiering
    • fitness & wellness
    • mental health
    • onderzoek
    • preventie
    • privacy
    • reviews
    • smart homes
    • smart hospitals
    • startups
    • technologie
    • telehealth
    • venture capital
    • wearables
  • specials
    • slaap
    • voeding
  • events
    • The State of Digital Therapeutics 2022
  • blogs
  • partners
    • BeterDichtbij
    • Curavista
    • EEBIC
    • E-Health Venture
    • Helan
    • In4care
    • Wunderman Thompson Health
  • meer
    • nieuwsbrief
    • over ons
    • jobs
    • contact
  • Français
  • Zoek
  • Menu Menu
blogs

Blog: Instagram voor artsen

Frederieke Jacobs14 augustus 2013

Frederieke Jacobs SmallGelanceerd op 11 juni in Amerika maar inmiddels opgepikt door Nederlandse pers: de app Figure1, ontwikkeld door arts Joshua Landy. Figure1 is een medische bibliotheek vol afbeeldingen, bedoeld voor artsen en medische professionals. Wanneer je bent aangemeld als geregistreerd arts kun je gebruik maken van de steeds groter wordende verzamelbak foto’s van huidaandoeningen, botbreuken, littekens, verwondingen, obscure ziektes en opvallende infecties.

Ik woon niet in Noord-Amerika én ben geen dokter, maar heb op internet al plaatjes voorbij zien komen uit de Figure1-database. Een geamputeerde hand, een foto van een hersenoperatie, twee zwart-uitgeslagen voeten van een patiënt met diabetes, en een niet-zo-sexy ontbloot bovenlijf van een man bezaaid met rode plekken (#chickenpox).

Een geamputeerde hand, een foto van een hersenoperatie en een niet-zo-sexy ontbloot bovenlijf van een man bezaaid met rode plekken

In een interview met The Altantic vertelt dokter Landy dat er onder artsen een cultuur bestaat om interessante vondsten te delen. Dat kan per mail, maar een app is een stuk sneller en overzichtelijker wanneer je kunt zoeken op aandoening. De ontwikkelaars van Figure1 – vernoemd naar de term voor illustraties in wetenschappelijke tijdschriften en studieboeken – hebben ook nagedacht over privacygevoelige informatie. In de app zit een disclaimer verwerkt, en software die gezichten herkent en automatisch onherkenbaar maakt. Plus een geinige gum-functie om tatoeages weg te poetsen.

Ik zou zeggen dat Figure1 eerder gebruikt wordt als een bookmarktool om freaks of nature op te slaan en te verspreiden onder je collegea. Maar de makers hebben hem gratis gemaakt. En dat betekent dat het voor aspirant-artsen heel handig is om een medische bibliotheek in je broekzak te hebben. Compleet met hashtags (#Vasculitis #scar #rash) en rating systeem, zodat je met de juiste commentaren hoger in de ranglijst der mobiele doktoren komt.

Waar het mij meer om gaat is de analogie van ‘Instagram voor artsen’, want dat is hoe Figure1 wordt beschreven in de Amerikaanse pers en hoe de makers hun product aanprijzen. Die term toont aan dat een door consumenten groot geworden sociaal medium gebruikt is als inspiratie voor een applicatie met een specifieke doelgroep, namelijk artsen. Consumerization als dominante trend: wanneer miljoenen gebruikers een service of product waarderen en gebruiken, slaan die voorkeuren over naar het bedrijfsleven.

Stiekem een foto naar je collega snapchatten van een lichamelijke misvorming?

Wat daarnaast een cruciale rol speelt in het succes van Figure1: onze communicatie is, voor een groot gedeelte, visueel. Beelden gebruiken we om te verwoorden. De kracht van sociale media zit in dat beeldende aspect: we kijken uren naar foto’s, levens, collages en afbeeldingen die anderen ons voorschotelen. En dat heeft dokter Landy goed begrepen: een röntgenfoto van een ingewikkelde kaakfractuur spreekt, voor een arts, de taal van populaire cultuur. Vooral als je collega daar ‘auw!’ onder kan posten.

Een medische app in termen van consumentensucces. Wat wordt dan de volgende applicatie voor artsen? WordFeud met ingewikkelde medische termen van vier lettergrepen of meer? Stiekem een foto naar je collega snapchatten van een lichamelijke misvorming: de directeur komt er toch nooit achter. Ik zie ook veel potentie in de nieuwe walkie-talkie functie van WhatsApp (‘Frederik, zet alvast die prosecco even koud, ik loop zo uit de OK’). Of een soort Angry Birds voor medisch specialisten: hoe meer DBC’s je kunt raken, hoe meer je verdient? Tenzij je in loondienst bent natuurlijk, dan kun je niet meespelen.

Tweet
Share
Share6
Tweet
Share
Share6
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wellicht ook interessant

blogs   

Blog: Telebellen in de herkansing

10 april 2020
COVID Survey Facebook
blogs   

Blog: Corona app-geklungel, maar het is wel ons geklungel

1 mei 2020
blogs    persoonlijke-data   

Zorg in de VS: The Money Game

23 mei 2014
Tweet
Share
Share6
  • nieuws
  • academy
  • events
  • partners
  • over ons
  • jobs
  • contact
  • privacy policy

Volg ons:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • Facebook

  • YouTube

Nieuwsbrief:

aanmelden

© SmartHealth 2022, All rights reserved.
Poldermodel voor gezondheidsapps De groeicurve die gebruikt wordt op het consultatiebureau zien we steeds vaker ook in de vorm van een app of website SmartHealth licht wekelijks het eHealth en mHealth nieuws in Nederland toe Newsroom: Van Nike Fuelband naar Apple iWatch
Scroll naar bovenzijde

GDPR Consent

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, te analyseren, de gebruikerservaring te verbeteren en om ervoor te zorgen dat relevante informatie en advertenties kunnen worden getoond. Klik op 'voorkeuren aanpassen' om uw toestemmingen voor deze website te bekijken en in te stellen.

Privacy verklaring | Sluiten
Voorkeuren aanpassen