Smarthealth
  • Nieuws
  • Blogs
  • Topics
    • artificial intelligence
    • beleid
    • cybersecurity
    • data
    • diagnostiek
    • digital therapeutics
    • Digitale zorg
    • femtech
    • financiering
    • fitness & wellness
    • mental health
    • onderzoek
    • preventie
    • privacy
    • Robotica
    • smart homes
    • smart hospitals
    • Smart Stuff
    • startups
    • technologie
    • telehealth
    • wearables
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Gadgets
  • Jobs
  • Over ons
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
blogs

Blog: heeft de NOS een hekel aan Zorgkaart Nederland?

Jan Jacobs26 april 2016

Jan SmartHealthDe NOS zette gisteren een paar elementaire journalistieke principes overboord bij een verhaal over Zorgkaart Nederland, de reviewsite voor zorgaanbieders. "Zorgkaart Nederland, een van de paradepaardjes van de openheid over de kwaliteit van zorg, heeft eigenlijk geen enkel nut", opent het bericht. Wie zegt dat? "Dat blijkt uit een onderzoek dat vandaag gepresenteerd is op de website van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde", vervolgt de NOS.

Zeggen de onderzoekers in dat bewuste artikel nu echt dat de reviewsite "geen enkel nut heeft" heeft, of is dat een compacte maar onjuiste samenvatting van de journalist? Dat laatste natuurlijk, die onderzoekers zijn wel lekker tendentieus bezig, maar ze snappen ook wel dat ze veel te ver zouden gaan wanneer ze iets als volkomen waardeloos zouden neerzetten.

De vijf auteurs van het onderzoeksartikel gaan ZorgkaartNederland vanuit een ivoren toren van statistiek te lijf en komen tot de conclusie dat "ZorgkaartNederland.nl in haar huidige vorm niet voldoet als valide kwaliteitsinstrument voor de beoordeling van de kwaliteit van zorg van een medisch specialist". Dat claimt ZorgkaartNederland ook helemaal niet. Volgens de NPCF - uitgever van ZorgkaartNederland - laten de "de waarderingen van patiënten zien hoe mensen zorg ervaren." Of je dat nu een valide kwaliteitsinstrument voor specialisten vind, dat is een taaie discussie die al jaren woedt. Google bijvoorbeeld maar eens op Zichtbare Zorg of Kwaliteitsinstituut. De NPCF claimt in ieder geval niet een wetenschappelijk verantwoorde kwaliteitsmeting voor medisch specialisten te zijn. Minister Schippers, die de zorgkaart wat geld toestopt, gaat wat verder, maar dat kun je de NPCF niet toerekenen.
ZorgkaartNederland homepage
Het is dus nogal flauw om de Zorgkaart aan te pakken op een ambitie die veel breder is dan de feitelijke missie: zorgconsumenten een stem geven over hun ervaringen met hulpverleners.

Schermen met statistieken

De statistiek-tijgers hebben in hun artikel alle Zorgkaart beoordelingen geanalyseerd en komen tot de conclusie dat lang niet alle medische specialisten een beoordeling hebben, en dat van veel specialisten die wel een beoordeling hebben het minimum aantal van negen beoordelingen niet is gehaald. Dat gebruikt NPCF zelf als een ondergrens voor een valide beoordeling.

Booking.com is ook ooit ergens begonnen

Dus, zeggen de onderzoekers, zijn de cijfers van slechts 7,6% van alle specialisten valide. Je zou daarmee best kunnen concluderen dat dit nog niet representatief is (maar tegelijk beter dan niets). Booking.com is ook ooit ergens begonnen. Aan die reviews deugt ook van alles niet, maar er is wel duizend keer meer openheid over de kwaliteit van hotels en restaurants gekomen, omdat de consument een stem kreeg.

Conversie?

De auteurs slepen conversie-percentages van webwinkels (huh?) en het perfide effect van het promoten van zorgkaart door ziekenhuizen (jaja, dan krijg je bias) er bij de haren bij om hun punt te maken. Dat de NOS zich gedraagt alsof de lobbyisten van de dokters daar elke dag een fles Chablis afleveren is nog tot daar aan toe. Maar dat de onderzoekers met wat schijnbaar imposant cijfergekluts een conclusie trekken over een onderzoeksvraag die niet aansluit bij de werkelijkheid, dat is echt raar.

Tweet
Share
Share
Tweet
Share
Share

4 antwoorden
  1. Hans zegt:
    26 april 2016 op 12:09

    "... onderzoek tot nu toe wijst op een redelijke mate van betrouwbaarheid van het beeld dat voortkomt uit de beoordelingen.". Dat zei minister Schippers al in 2014 in antwoord op Kamervragen (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20132014-1284.html). Het is dus, althans volgens de minister, wel degelijk de bedoeling dat ZKN een betrouwbaar beeld zou geven van de kwaliteit van specialisten.

    Beantwoorden
    • Redactie SmartHealth zegt:
      26 april 2016 op 13:13

      Schippers bedoelde dat er een correlatie leek te zijn tussen patientbeoordelingen en 'echte' kwaliteitscijfers. Zij was in 2014 niet de enige:

      https://www.smarthealth.nl/2014/03/19/likes-sterftecijfers-online-reviews-wetenschap/

      Beantwoorden
      • Hans zegt:
        26 april 2016 op 14:42

        Schippers zegt letterlijk (vraag 5): "Het is aan patiënten zelf om te bepalen hoeveel waarde ze hechten aan de oordelen over zorgverleners op deze beoordelingswebsites". Dus ziet de minister deze beoordelingen duidelijk ook als (zij het niet-ideale) bron van informatie voor patiënten om artsen te beoordelen. Dat gaat dus verder dan 'een correlatie leek te zijn tussen patientbeoordelingen en 'echte' kwaliteitscijfers'. Uit het onderzoek dat de NTvG nu heeft gepubliceerd, blijkt echter duidelijk dat de representativiteit van de beoordelingen sterk te wensen overlaat ('selection bias'), waardoor de betrouwbaarheid van de beoordelingen erg twijfelachtig wordt. Ook in het onderzoek van Verhoef en Kool wordt die relativering gemaakt. ZKN kan dus niet of nauwelijks worden gezien als een serieuze bron van patiënteninformatie.

        Zie ook het artikel van Aliëtte Jonkers over ZKN: http://www.sin-nl.org/doorgestoken-zorgkaart/

        Beantwoorden
  2. Jolande Rommens-Musquetier zegt:
    5 mei 2016 op 18:41

    Wat een beetje jammer is dat Zorgkaart alleen toelaat dat reguliere zorgverleners er op mogen staan. Alternatieve therapeuten krijgen er geen plaatsje. Zo schets Zorgkaart een nogal eenzijdig beeld van de kwaliteit van zorgverleners in Nederland.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wellicht ook interessant

blogs   

Blog: Leeg hoofd

14 mei 2020
Apple ResearchKit Parkinson iPhone
blogs   

Blog: help, voldoet mijn medische app wel aan de juiste standaarden?

30 april 2015
blogs   

Blog: Hou de creeps uit je kamer

20 januari 2014
Tweet
Share
Share
  • events
  • over ons
  • contact
  • privacy policy

Volg ons:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • Facebook

  • YouTube

Nieuwsbrief:

aanmelden

© SmartHealth 2024, All rights reserved.
eHealth op de werkvloer: een extra controle op high risk medicatieDe verpleegkundige scant met de iPod de infuuszak en de barcode op het polsbandje van de patiëntDe toekomst van beeldschermzorg
Scroll naar bovenzijde

GDPR Consent

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, te analyseren, de gebruikerservaring te verbeteren en om ervoor te zorgen dat relevante informatie en advertenties kunnen worden getoond. Klik op 'voorkeuren aanpassen' om uw toestemmingen voor deze website te bekijken en in te stellen.

Privacy verklaring | Sluiten
Voorkeuren aanpassen