• SmartHealth.nl
  • TrendITion
  • Reviews
  • Technologie
  • Privacy
  • Apps & Sites
  • Fitness
  • Blogs
  • Smart Stuff
  • Over ons
  • Nieuwsbrief?

TrendITion

Wat is de stand van zaken in eHealth?

  • Blogs
  • Trendboek
  • Onderzoek
  • eHealth meetlat
  • Langer thuis wonen
  • eHealth-monitor
  • Startups

Zorginnovatie.nl breidt community functies uit

0
  • door Redactie
  • in Nieuws · Trending
  • — 14 jul, 2016
Minister Schippers en Wilco Schuttelaar bij de start van zorginnovatie.nl eind vorig jaar
Tweet
Share

Over het thema zorginnovatie is op tientallen sites nuttige informatie te vinden. Maar volgens Wilco Schuttelaar, directeur van Stichting Zorginnovatie, is die informatie gefragmenteerd en vaak moeilijk te vinden. Daarom wordt zorginnovatie.nl, de landelijke open database voor innovaties in de zorg, verder uitgebreid en wordt het mogelijk om deelnemers aan de community te vragen naar hun meningen, ideeën en oplossingen. Vandaag gaan de nieuwe functies live. Erik Gerritsen, secretaris generaal (SG) van het ministerie van Volksgezondheid, knipte het lint digitaal door.

Stichting Zorginnovatie Nederland is een samenwerking van tien regionale innovatienetwerken en stimuleert innovatie door de verbinding te leggen tussen alle bestaande structuren, instanties en innovatoren in de zorg. In november vorig jaar lanceerde minister Edith Schippers al het eerste gedeelte van de website, waar ondernemers hun innovaties tonen.

“Tot nu toe konden mensen die zich aanmelden een profiel aanmaken waarin ze hun zorginnovatie beschreven”, zegt Schuttelaar. Dat is inmiddels door zo’n vierhonderd partijen gedaan, terwijl daarnaast nog eens meer dan tweeduizend mensen zich hebben aangemeld. Dat zijn ondernemers, maar ook zorgverleners, zorgverzekeraars en investeerders.

Community zorginnovatie.nl gelanceerd met eerste vraag vanuit @MinVWS zie https://t.co/IXSTd3KK5f pic.twitter.com/ZRNqGfxkbq

— Erik Gerritsen (@egerrit) July 14, 2016

Informatie niet overal bekend

Met die innovatieprofielen is volgens Schuttelaar al een belangrijke functie bereikt. “Mensen hebben vaak geen enkel idee of er al aan een bepaald idee wordt gewerkt, of het nu om investeerders of zorgaanbieders gaat. Op deze manier brengen we partijen met elkaar in contact en voorkomen we dat kennis alleen in een gemeente of regio beschikbaar is.”

Maar een gesprek of discussie over een prangende vraag of kwestie voeren, dat kon op de bestaande site tot nu toe nog niet. Vragen als “voldoet deze app aan de privacy-wetgeving” of “hoe denkt een verzekeraar over vergoeding voor mijn type innovatie” zijn goede voorbeelden van regelmatige terugkerende thema’s. Je kunt hierover op veel plaatsen en websites informatie vinden, maar volgens Schuttelaar is dat online gesprek over zorginnovatie nu gefragmenteerd. Hij hoopt dat alle partijen die met zorginnovatie te maken hebben de nieuwe community gaan zien als de definitieve plek om antwoord op een vraag te krijgen (en te geven). Het doel is naast de officiële antwoorden ook praktijkervaringen te verzamelen. Door deze vorm van crowdsourcing te benutten, kom je volgens Schuttelaar tot een continu dialoog tussen alle betrokkenen.

"Vooral veel bezoek nodig voor interactie op site"

Vooral veel bezoek nodig voor interactie op site

Hoe kickstart je interactie?

In het persbericht staat dat “de nieuwe community alle stakeholders op één landelijke plek verbindt en zorgt dat de discussie permanent gevoerd wordt en de kennis bewaard blijft.” Het opzetten van een actieve interactieve community over zorg (innovatie) kwesties is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De afgelopen paar jaar hebben aangetoond dat nogal wat partijen zich hier makkelijk in verslikken, ondanks (of misschien dankzij) een berg geld en dure communicatieconsultants. Schuttelaar realiseert zich dat je interactie niet kunt afdwingen, maar dat die alleen op gang komt en blijft wanneer community-leden de waarde van het platform hands-on ervaren.

Wat is volgens hem de belangrijkste voorwaarde voor een actieve community? “Je moet in ieder geval voldoende bezoekers hebben. Wanneer tien procent van alle bezoekers een bepaalde bericht leest, en tien procent van die groep daar een mening over heeft, zal weer eens tien procent daarvan misschien een vraag stellen of beantwoorden. Dat betekent dus dat je duizend bezoekers nodig hebt om een bepaalde interactie op gang te krijgen. Het aantal bezoekers is dus een cruciale succesvoorwaarde.” Daarnaast heeft Schuttelaar van andere succesvolle fora geleerd dat je zeker in de begintijd je eigen netwerk heel actief moet benaderen. “Alle initiatiefnemers achter deze community moeten in hun eigen regionale netwerken vooral benadrukken dat mensen vragen moeten stellen en beantwoorden. Je moet ze mailen, appen en bellen om ze eraan te blijven herinneren.”

VWS wil ook informatie ophalen

De community past goed in de manier waarop het ministerie van VWS tegen zorginnovatie aankijkt, en daarom ondersteunt VWS het platform ook. Minister Schippers hoopt dat de community het gesprek tussen zorginnovatoren, zorgaanbieders en beleidsmedewerkers op het ministerie actueler en toegankelijker maakt. Daarmee kan het ministerie volgens Schuttelaar op een vernieuwende manier input uit de praktijk krijgen, bijvoorbeeld over ervaren belemmeringen of als input voor toekomstig innovatiebeleid.

Partners ZorgInnovatie

Stichting Zorginnovatie Nederland is een samenwerking van tien regionale innovatienetwerken in de zorg: Amsterdam Economic Board, Care Innovation Center West-Brabant, Economic Board Utrecht, EIZT (Expertisecentrum Innovatieve Zorg en Technologie), Health Valley, HANNN (Healthy Ageing Network Northern Netherlands), Medical Delta, OMFL (Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland), Slimmer Leven 2020 en VitaValley. De regio’s leveren zowel een financiële bijdrage als bijdragen in natura.

Print Friendly, PDF & Email
Tweet
Share

Tags: digital healtheHealthelektronische informatie-uitwisselinginnovatieMinister Schipperszorginnovatie

Meer over dit onderwerp...

  • TrendITion is live 27 apr, 2014
  • Een simpele druk op de blauwe knop 30 apr, 2014
  • Lies van Gennip (Nictiz) Zinnige ICT in de zorg – de vrijblijvendheid voorbij? 30 apr, 2014
  • Bijsluiter: ”Drukt u voor het lezen even op de blauwe knop” 30 apr, 2014
  • Vorig artikel De zorg ontketent met blockchain?
  • Volgend artikel Patiëntenperspectief is andere kijk op kwaliteit
  • Follow @Trendition_NL
  • Een samenwerking tussen Nictiz en REshape

    TrendITion™, een samenwerking van Nictiz en REshape/Radboudumc, hield op deze plek tussen 2014 en 2016 wekelijks de vinger aan de pols van de opkomst van eHealth in alle geledingen van de zorg en de maatschappij. TrendITion bevat honderden artikelen over technologie, privacy, standaarden en de human interest kant van eHealth. Deze site is daarmee een tijdsbeeld van een cruciale periode in de volwassenwording van digital health en de exponentiële groei in technologische ontwikkelingen. Nictiz, Radboudumc en uitgeefpartner SmartHealth blijven natuurlijk zorginstellingen, professionals en patiënten stimuleren meer gebruik te maken van de mogelijkheden van eHealth via hun eigen sites. Cijfers over het gebruik van eHealth in Nederland zijn te vinden op eHealth-monitor.nl.

  • Tweets by @Trendition_NL
  • Lees ook:

    • Augmented en virtual reality inzetten voor kwetsbare burgers12 oktober 2016
    • AI: terug van nooit weggeweest15 september 2016
    • Deze airbagriem kan de heup beschermen bij een val18 augustus 2016
    • Lucien Engelen: patiënt moet zelf beslissen hoe hij of zij uitslag wil bekijkenInteressante vraagstukken aan de horizon…16 augustus 2016
    • Met jouw bedrijf naar Exponential Medicine 2016?8 augustus 2016
    • Een miljoen Amerikaanse burgers als proefpersoon4 augustus 2016
    • ziekenhuisBlog: waarom medische codes onmisbaar zijn28 juli 2016
    • Het RDC als checklist voor projecten27 juli 2016
    • Patiëntenperspectief is andere kijk op kwaliteit20 juli 2016
    • Zorginnovatie.nl breidt community functies uit14 juli 2016

Alle rechten voorbehouden (2018) TrendITion / SmartHealth