• SmartHealth.nl
  • TrendITion
  • Reviews
  • Technologie
  • Privacy
  • Apps & Sites
  • Fitness
  • Blogs
  • Smart Stuff
  • Over ons
  • Nieuwsbrief?

TrendITion

Wat is de stand van zaken in eHealth?

  • Blogs
  • Trendboek
  • Onderzoek
  • eHealth meetlat
  • Langer thuis wonen
  • eHealth-monitor
  • Startups

Blog: luistert u wel dokter?

0
  • door Lucien Engelen
  • in Blogs · Trendition
  • — 24 sep, 2014
Lucien Engelen: patiënt moet zelf beslissen hoe hij of zij uitslag wil bekijken
Tweet
Share1

Sommige artsen vinden het een effectieve manier van communiceren, maar het in de rede vallen van de patiënt is op zijn minst onverstandig. Dit blijkt uit de studie van Beckman en Frankel. In eerdere studies is aangetoond dat de gemiddeld arts dat doet binnen achttien seconden en meer recent onderzoek toont zelfs aan dat dit in twaalf seconden gebeurt.

Ik kan me voorstellen hoe het is om de hele dag lange verhalen te moeten aanhoren, maar twaalf seconden!? En dat terwijl is aangetoond dat patiënten gemiddeld in twee tot drie minuten prima hun verhaal kunnen overbrengen. “Twaalf seconden luisteren?!”Toen wij dit ruim vijf jaar geleden binnen REshape ontdekten, hebben wij iemand binnengehaald om dit gaandeweg te veranderen. Ook al omdat bij al onze projecten de professionals vaak aangaven wat zij dachten dat een patiënt wilde. In de praktijk bleken die aannames vaak niet geheel juist te zijn en ik zeg dat met gevoel voor understatement.

Nieuwe rol

De Chief Listening Officer werd geboren. In Corine Jansen, toen nog werkzaam bij Omroep Gelderland, vond ik het karakter en de chemie om dit op te pakken in de zorg. Op onnavolgbare wijze heeft zij de afgelopen vijf jaar een nieuwe rol gebouwd door middel van ‘hak-en-breekwerk’. Want echte ervaring was er niet op dit gebied. Dankzij de afwezigheid van een behandelrelatie, haar karakter én (levens)ervaring haalde ze door écht te luisteren kennis, informatie en wensen bij patiënten en hun families op die geheel onbekend waren. Doordat we die kennis in onze projecten konden combineren met de wens van de professional, ontstond een nieuwe soort energie.

Kennis delen

Deze kennis willen wij graag delen. Om die reden hebben wij een congres opgezet. Corine Jansen zocht hiervoor de samenwerking met de International Listening Association, waar zij ook als eerste Nederlandse haar opleiding tot Certified Listing Professional volgde. “Veel mensen vinden dat ze kunnen luisteren, maar daarmee bedoelen ze veel te vaak ‘horen’”Internationale sprekers staan naast onze eigen Corine Jansen, die op deze dag haar formele rol binnen het REshape Center van het Radboudumc zal neerleggen. Zij zal zich, naast het overdragen van haar kennis binnen het Radboudumc, gaan toeleggen op lezingen, inspiratiesessies en workshops om deze kennis verder te brengen, ook omdat haar eigen gezondheid van haar vraagt om andere keuzes te maken. Ironisch genoeg kan zij hierdoor naast het perspectief van de mantelzorger en de professional ook het perspectief van haar eigen ervaringen als patiënt inbrengen.

Veel mensen vinden dat ze kunnen luisteren, maar daarmee bedoelen ze veel te vaak ‘horen’. Als u écht wil leren luisteren en van experts op dit terrein wilt vernemen welke ervaringen er zijn en wat het betekent voor patiënten, is dit congres een echte aanrader.

Dit blog verscheen eerder op Skipr

Print Friendly, PDF & Email
Tweet
Share1

Tags: Chief Listening OfficerCorine JansenInternational Listening AssociationLucien EngelenRadboudumcREshape Center

Meer over dit onderwerp...

  • TrendITion is live 27 apr, 2014
  • Slim gebruik maken van nieuwe technologische mogelijkheden 25 mrt, 2014
  • Een simpele druk op de blauwe knop 30 apr, 2014
  • Zelfmetingen in de Nederlandse gezondheidszorg 2 apr, 2014
  • Vorig artikel Health tech als Nederlands exportproduct
  • Volgend artikel Wie leidt de arts van 2020 op?
  • Follow @Trendition_NL
  • Een samenwerking tussen Nictiz en REshape

    TrendITion™, een samenwerking van Nictiz en REshape/Radboudumc, hield op deze plek tussen 2014 en 2016 wekelijks de vinger aan de pols van de opkomst van eHealth in alle geledingen van de zorg en de maatschappij. TrendITion bevat honderden artikelen over technologie, privacy, standaarden en de human interest kant van eHealth. Deze site is daarmee een tijdsbeeld van een cruciale periode in de volwassenwording van digital health en de exponentiële groei in technologische ontwikkelingen. Nictiz, Radboudumc en uitgeefpartner SmartHealth blijven natuurlijk zorginstellingen, professionals en patiënten stimuleren meer gebruik te maken van de mogelijkheden van eHealth via hun eigen sites. Cijfers over het gebruik van eHealth in Nederland zijn te vinden op eHealth-monitor.nl.

  • Tweets by @Trendition_NL
  • Lees ook:

    • Augmented en virtual reality inzetten voor kwetsbare burgers12 oktober 2016
    • AI: terug van nooit weggeweest15 september 2016
    • Deze airbagriem kan de heup beschermen bij een val18 augustus 2016
    • Lucien Engelen: patiënt moet zelf beslissen hoe hij of zij uitslag wil bekijkenInteressante vraagstukken aan de horizon…16 augustus 2016
    • Met jouw bedrijf naar Exponential Medicine 2016?8 augustus 2016
    • Een miljoen Amerikaanse burgers als proefpersoon4 augustus 2016
    • ziekenhuisBlog: waarom medische codes onmisbaar zijn28 juli 2016
    • Het RDC als checklist voor projecten27 juli 2016
    • Patiëntenperspectief is andere kijk op kwaliteit20 juli 2016
    • Zorginnovatie.nl breidt community functies uit14 juli 2016

Alle rechten voorbehouden (2018) TrendITion / SmartHealth