Smarthealth
  • Nieuws
  • Blogs
  • Topics
    • artificial intelligence
    • beleid
    • cybersecurity
    • data
    • diagnostiek
    • digital therapeutics
    • Digitale zorg
    • femtech
    • financiering
    • fitness & wellness
    • mental health
    • onderzoek
    • preventie
    • privacy
    • Robotica
    • smart homes
    • smart hospitals
    • Smart Stuff
    • startups
    • technologie
    • telehealth
    • wearables
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Gadgets
  • Jobs
  • Over ons
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
technologie, telehealth

Nederlandse Luscii ondersteunt Britse gezondheidszorg in strijd tegen COVID-19

Sebas Eikholt28 januari 2021

Het Britse ziekenfonds, de NHS, heeft in verschillende regio’s verspreid over het Verenigd Koninkrijk digitale verpleegafdelingen gelanceerd, in strijd tegen het coronavirus. Om dit te bewerkstelligen is een samenwerking gestart met twee bedrijven, waaronder de Nederlandse digitale zorgdienst Luscii. 

Het Verenigd Koninkrijk is hard getroffen door de Britse mutatie van het coronavirus. Het land kent het hoogste aantal besmettingen van Europa. Op dit moment zijn meer dan 37.000 Britten opgenomen in het ziekenhuis vanwege COVID-19. Daarvan zijn 4.000 patiënten aangesloten op beademingsapparatuur. In de afgelopen zeven dagen zijn 8.671 patiënten overleden die binnen een maand positief waren getest. Wel is het Verenigd Koninkrijk koploper in Europa als het gaat om het vaccineren van de bevolking. Meer dan 6 miljoen Britten hebben inmiddels een eerste prik gehad. Deze cijfers worden dagelijks door de Britse overheid bijgehouden.

‘Virtual wards’ met COVID-19 Thuis app

Met virtual wards, zoals de Britten de virtuele verpleegafdelingen noemen, wordt een beddentekort voorkomen en kunnen coronapatiënten eerder het ziekenhuis verlaten om het behandeltraject thuis uit te voeren. Er kan zelfs worden voorkomen dat een patiënt daadwerkelijk moet worden opgenomen in het ziekenhuis wanneer klachten opsteken. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de COVID-19 Thuis app van het Nederlandse Luscii (spreek uit als Luusie). De app is reeds gelanceerd in de regio Sunderland in het noorden van Engeland, Airedale, Herefordshire, Londen, Worcestershire, Wolverhampton en wordt nu ook ook elders verder in het Verenigd Koninkrijk uitgerold. Aangezien het land op slot zit, vindt het contact tussen Luscii en de Britse artsen en verpleegkundigen op afstand plaats met behulp van online consulten.

Onderzoek leidt tot draagvlak

De COVID-19 Thuis app is tijdens de eerste coronagolf ontwikkeld door Luscii in samenwerking met het St. Antonius ziekenhuis te Nieuwegein. Aanvullend onderzoek door de longartsen Renske Vorselaars en Hans Hardeman heeft voor meer draagvlak gezorgd bij diverse zorgaanbieders in binnen- en buitenland. Zo blijkt uit de resultaten dat de coronapatiënten, die behandeld worden met zuurstof, gemiddeld 6,5 dag eerder naar huis kunnen, als ze gebruikmaken van de COVID-19 Thuis app. Ook is 97 procent van de gebruikers uiterst tevreden over deze behandelmethode op afstand.

'Care at home in Sunderland'

Wereldwijde vraag Covid-19 behandeling op afstand

Inmiddels maken 7 landen, waaronder 3 Afrikaanse landen, gebruik van de app van Luscii. De Britse NHS wil dat virtuele verpleegafdelingen zo snel mogelijk in heel het Verenigd Koninkrijk worden ingezet. Luscii heeft al eerdere samenwerkingen lopen met de NHS. Zo worden chronisch zieken geholpen met behulp van een andere zorg-app die Luscii heeft ontwikkeld. Het contact met de NHS was dan ook snel gelegd, toen Luscii eenmaal de COVID-19 Thuis app had gelanceerd. In Nederland wordt de COVID-19 Thuis app al een aantal maanden door zo’n 15 ziekenhuizen ingezet, in samenwerking met regionale huisartsengroepen. Andere geïnteresseerde zorgverleners worden ondersteund bij het zorgvuldig opstarten van de digitale zorgtoepassing van Luscii. 

Hoe werkt de COVID-19 Thuis app?

Elke app gebruiker heeft een persoonlijk behandelplan. Op basis daarvan is de app ingesteld. Contact vindt plaats via een actiescherm, beeldbellen of berichten en voorlichtingsvideo’s. Meerdere keren per dag dient de patiënt zichzelf te monitoren. Vanuit huis wordt met een zuurstofsaturatiemeter het zuurstofgehalte in het bloed gemeten. De zuurstofsaturatie is een belangrijke maat om de ernst van COVID-19 in kaart te brengen. Ook dient de lichaamstemperatuur te worden opgenomen met een thermometer. Daarnaast wordt een vragenlijst ingevuld, om klachten snel te signaleren. Alle data wordt vervolgens ingevoerd in de app. Op basis van de algortimen in de Clinical Engine van Luscii, een soort kunstmaige intelligentie in het platform, wordt aan de hand van het persoonlijke behandelplan bepaald of het noodzakelijk is om contact op te nemen met de arts of verpleegkundige. In dat geval wordt er door Luscii een alarm gegenereerd op de virtual ward en is er direct contact. Het ziekenhuis kan dan ook de verdere geschiedenis en andere data die de patiënt in de app heeft ingevoerd controleren, direct vanuit het elektronsich patiënten dossier.

Luscii in reguliere zorg

Luscii timmert hard aan de weg op het gebied van digitale zorgverlening. Het bedrijf is mede opgericht door Daan Dohmen, hoogleraar Digitale transformatie in de zorg aan de Open Universiteit. Hij was voorheen werkzaam als oprichter/CEO bij FocusCura, een bedrijf dat ouderen ondersteunt bij het zelfstandig wonen, op basis van innovatieve hulpmiddelen. Luscii is daar als project opgestart en in 2018 verzelfstandigt. Met behulp van Luscii kunnen met name chronische zieken effectief op afstand worden gemonitord door de huisarts en het ziekenhuis. Bijvoorbeeld bij diabetes, MS of hart- en longziekten. Meer dan de helft van de Nederlandse ziekenhuizen maakt inmiddels in de reguliere zorg gebruik van dit bedrijf.

De Corona Check

De COVID-19 Thuis app is niet het eerste corona initiatief van Luscii. In het voorjaar van 2020 startte het bedrijf samen met het Amsterdamse ziekenhuis OLVG de Corona Check app. Daarmee hebben bijna 200.000 Nederlanders vanuit huis gecontroleerd of hun symptomen wijzen op COVID-19. Dit wordt bewerkstelligd aan de hand van een triage- en zelfmanagement programma, waarbij gebruikers dagelijks klachten bijhouden in de app, gekoppeld aan een medsich regiecentrum met artsen en verpleegkundigen. Waar nodig wordt door hen een advies gegeven. Ziekenhuizen kunnen hierdoor onnodige spoedopnames voorkomen en nog steeds voldoen aan de vraag binnen de reguliere zorg.

Tweet
Share
Share
Tweet
Share
Share

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wellicht ook interessant

apps-sites    technologie-smarthealth    trending   

eHealth op de werkvloer: app geeft controle over stemmen in het hoofd

29 juni 2015
apps-sites    trending   

Top tien medische apps: jouw stem telt

14 mei 2014
apps-sites    trending   

eHealth op de werkvloer: app ondersteunt patiënten met verblijfskatheter

19 januari 2016
Tweet
Share
Share
  • events
  • over ons
  • contact
  • privacy policy

Volg ons:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • Facebook

  • YouTube

Nieuwsbrief:

aanmelden

© SmartHealth 2024, All rights reserved.
Newsroom: na Duitsland straks ook in België vergoede apps op receptNZa inkoop ehealthDoctor-on-demand bedrijven groeien wereldwijd als kool, maar niet in Nederl...
Scroll naar bovenzijde

GDPR Consent

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, te analyseren, de gebruikerservaring te verbeteren en om ervoor te zorgen dat relevante informatie en advertenties kunnen worden getoond. Klik op 'voorkeuren aanpassen' om uw toestemmingen voor deze website te bekijken en in te stellen.

Privacy verklaring | Sluiten
Voorkeuren aanpassen