Artsen die op de Intensive Care (IC) een digitale checklist gebruiken, missen minder vaak cruciale informatie over ernstig zieke patiënten. In plaats van een papieren checklist na te lopen, werkten artsen op de ic van het Catharina ziekenhuis in Eindhoven met TraceBook, een digitale checklist. Bij 197 patiënten gebruikten de artsen een papieren checklist, bij 211 patiënten TraceBook: in de eerste groep zagen ze gemiddeld 15 procent meer belangrijke punten over het hoofd. Dat blijkt uit promotie-onderzoek van intensivist in opleiding Ashley de Bie, die vandaag promoveert aan de TU in Eindhoven.
Samen met de Chinese ingenieur Shan Nan ontwikkelde de intensivist in opleiding het online programma TraceBook. Die applicatie werd onderzocht op zowel de ic van het Catharina ziekenhuis in Eindhoven als in een Chinees ziekenhuis in Peking.
Controlelijst op papier
Ernstig zieke patiënten zijn kwetsbaar omdat ze weinig reserve hebben. Het is dan ook van groot belang dat artsen en verpleegkundigen voor hen de juiste beslissingen nemen. Dit voorkomt fouten, waardoor patiënten sneller herstellen, en minder snel overlijden. Medische richtlijnen en checklists moeten zorgverleners daarbij helpen, maar werken in de praktijk vaak niet goed. Zorgverleners die aan het bed van een patiënt staan, hebben vaak niet de tijd om de relevante informatie op te zoeken in deze richtlijnen. Er bestaan controlelijsten op papier, maar die worden lang niet overal gebruikt.
Advies aan arts
Het idee van een digitale vragenlijst en checklist is alle relevante en belangrijke informatie over een patient op één plek te vinden. De online tool is direct te raadplegen via telefoon, tablet, of laptop. Tracebook verzamelt gegevens over de patiënt uit verschillende digitale systemen, van de uitslagen uit het lab tot de medicatiegegevens van de apotheek en de informatie uit het patiëntendossier. Daarmee willen De Bie en zijn collega Nan de Tracebook-gebruikers advies op maat geven, op basis van de behandelprotocollen of de nieuwste wetenschappelijke kennis.
Volgens de ontwikkelaars zijn de gebruikte regels transparant, zodat de zorgverlener die TraceBook gebruikt precies weet waarom bepaalde adviezen worden gegeven. Zorgverleners kunnen ook de regels zelf aanpassen als zij tot nieuwe inzichten komen. Verschillende bedrijven en ziekenhuizen hebben al interesse getoond in de innovatieve checklists van TraceBook, meldt het Catharina Ziekenhuis.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!