RockHealth, bekend van onder andere hun kwartaal onderzoeken naar digital health investeringen, heeft een nieuw rapport uitgebracht over het gebruik van en de kijk op digitale zorg onder Amerikaanse volwassenen. Sinds 2015 houdt RockHealth jaarlijks een onderzoek onder vierduizend deelnemers. Met drie jaar aan data kan er inmiddels voorzichtig gesproken worden over trends en opvallende ontwikkelingen, bijvoorbeeld wat betreft wearables of telemedicine.
De belangrijkste conclusie uit RockHealth’s onderzoek is dat het gebruik van digitale hulpmiddelen, zoals wearables, apps of e-consults, is gestegen in de afgelopen drie jaar. Het percentage deelnemers dat op z’n minst van één digitale tool gebruik heeft gemaakt steeg van 80% in 2015 naar 87% in 2017.
Veel gebruik van reviews
In drie van de vijf categorieën die RockHealth onderscheidt - video-consult, wearables, apps, online reviews van zorgverleners en online gezondheidsinformatie - is het gebruik in het afgelopen jaar toegenomen. Behalve bij wearables (die blijft hangen op 24% van de ondervraagde Amerikanen) en e-consult (het gebruik daarvan daalde van 22% naar 19%). De meest gebruikte digitale zorg tool is online zoeken naar gezondheidsinformatie (79%) en opzoeken van reviews van zorgprofessionals, á la ZorgkaartNederland (85%). Het gebruik van reviews verdubbelde ten opzichte van 2015.
Naast het verhoogde gebruik van allerlei zorgdiensten blijkt ook de tevredenheid van de deelnemers tegenover digitale zorg hoog te liggen. Deelnemers die bijvoorbeeld een wearable of app gebruiken als hulpmiddel om af te vallen, medicatie bij te houden of beter te slapen, geven aan veel baat te hebben bij de technologie. Of het nu gaat om een Fitbit tracker, hardloop-app of e-consult met de dokter, deelnemers aan het onderzoek merken dat hun verwachtingen wat betreft de digitale zorg tool waar zijn gemaakt. Wel concludeert RockHealth dat mensen die voorafgaand aan een e-consult eerst een face-to-face gesprek hebben gehad met een zorgverlener doorgaans meer tevreden zijn (92%) dan mensen die hun zorgverlener alleen via een e-consult spraken (53%).
Wearable werkt niet meer
Daartegenover staat dat van de vierentwintig procent van de deelnemers (974) die in het bezit is van een fitness tracker of smartwatch, een kwart aangeeft deze wearable niet langer te dragen. Opvallend genoeg spreken de twee hoofdredenen om die wearable niet meer te dragen elkaar tegen. Ruim dertig procent geeft aan te zijn gestopt met dragen nadat ze een fitness doel hadden bereikt, terwijl 20% laat weten dat de wearable niet genoeg bij het bereiken van persoonlijke gezondheidsdoelen. Lastig te gebruiken, geen mooi uiterlijk of kapot gaan worden ook als reden genoemd om een wearable in de la te laten liggen.
RockHealth concludeert verder dat het gebruik van digitale zorg niet binnen de gehele Amerikaanse populatie is gestegen. Zo valt het de schrijvers op dat mensen met een chronische aandoening juist vaak terughoudend zijn als het gaat om het gebruik van digitale zorg. “While digital health solutions promise impactful, even life-altering outcomes for patients, consumers are still transitioning to testing out – and sustainably integrating—these solutions into their lives”, aldus Rockhealth.
Volgens de analisten valt het op dat mensen die juist baat zouden kunnen hebben bij digitale hulpmiddelen voor het bijhouden van hun gezondheid, bijvoorbeeld mensen met een te hoge bloeddruk of medicatie voor een chronische aandoening, juist vaak geen apps of trackers hiervoor gebruiken. De groep die wel veel digitale hulpmiddelen gebruikt heeft naar eigen zeggen overgewicht of obesitas en wil zijn of haar voedingsinname en beweging om die reden bijhouden. Volgens RockHealth is de gebruikersadoptie van deze specifieke subgroep in vergelijking met andere deelnemers het hoogst.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!