Tegenwoordig kun je vrijwel geen congres of startup festival bezoeken zonder te horen dat bedrijven de ‘Funda van de zorg’ willen worden. Ook de in juli 2016 opgerichte startup Duxxie neemt een vergelijkbare route als de populaire huizensite Funda destijds. Gefinancierd door een moederbedrijf, maar met de autonomie en onafhankelijkheid om als een los bedrijf een nieuw verdienmodel te verzinnen. Duxxie wil dat gaan doen voor medische hulpmiddelen.
“Het eerste wat je gaat doen als je een huis gaat kopen, is op Funda.nl kijken, dat is een logisch vertrekpunt voor je zoektocht. Wij vonden het apart dat er geen makkelijke plek was waar je alles voor de zorg kunt regelen, als zwangere vrouw, mantelzorger of cliënt”, zeggen Paskal van Lomm, initiatiefnemer van Duxxie, en Andreas Willemse, business developer.
De betaversie van Duxxie werd in december 2016 gelanceerd, en getest met een panel van wijkverpleegkundigen en verzorgenden. In maart 2017 werd de website geopend voor alle zorgverleners en sinds september ook voor consumenten, die Duxxie kunnen gebruiken om producten voor zwangerschap en kraamtijd te bestellen.
Auto langs de weg zetten
Duxxie.nl wil een gebruiksvriendelijk platform zijn waar zorgprofessionals en consumenten medische producten van verschillende leveranciers kunnen bestellen, zet Van Lomm. Volgens hem moet Duxxie dat bestelproces makkelijker, transparanter en efficiënter maken dan dat het nu is.
“Nu moeten wijkverpleegkundigen vaak een telefonische bestelling doen om hulpmiddelen of wondmateriaal te bestellen. De frustratie bij wijkteams en wijkverpleegkundigen is groot: ze staan soms 15 minuten in de wacht, moeten de auto stilzetten om een bestelling door te geven, en dat gaat allemaal af van de tijd voor de cliënt. Dat moest slimmer en efficiënter kunnen.”
Duxxie is een initiatief van Medux, de overkoepelende naam voor een groep bedrijven waaronder Medipoint en Harting Bank. De bedrijven van Medux leveren zorg- en revalidatiehulpmiddelen. Dat er bij Duxxie.nl ook producten worden getoond van andere leveranciers of concurrenten, past volgens Medux bij de bredere ambitie om makkelijk, transparant en snel op één plek de zorg bij de cliënt thuis te regelen. “We willen het voor de gebruiker, mantelzorger of professional zo makkelijk mogelijk maken, Daar passen geen oneigenlijke barrières bij. De leveranciers concurreren met elkaar op kwaliteit en kosten, ook het eigen label Medipoint”, aldus Van Lomm. “Website Funda was voor moederbedrijf NVM oorspronkelijk ook een kans en een bedreiging ineen.”
Etalage voor leveranciers
Met een team van 10 mensen bouwt Paskal van Lomm het platform Duxxie.nl verder uit, door contact te onderhouden met (thuis)zorgorganisaties, en steeds meer leveranciers aan te sluiten. Via Duxxie.nl kunnen zorgprofessionals niet alleen Medux hulpmiddelen huren of kopen, maar ook diabetesstrips, medische voeding, producten voor ergotherapie of stomazorg. “We zijn met veel leveranciers in gesprek”, aldus Willemse, “omdat we zijn een interessante etalage zijn voor leveranciers. We hebben inmiddels 2500 enthousiaste gebruikers en een eerste berg bestellingen van consumenten.”
Zorgverleners zoals wijkverpleegkundigen met een BIG-nummer loggen in bij Duxxie, en kunnen vervolgens een bestelling plaatsen. Ze geven de gegevens van een cliënt op en kunnen producten selecteren, zoals een rollator of krukken. Alle gegevens worden bij de leverancier aangeleverd die de bestelling vervolgens afhandelt, zegt Willemse. “Dit biedt efficiency voor de zorgaanbieders omdat bestellingen rechtstreeks in hun systemen terecht kunnen komen en er geen extra administratie meer is.”
Indicatie van professional nodig
Kan er geen misbruik worden gemaakt door te veel of onnodige hulpmiddelen te bestellen? “Zorgprofessionals die zelf een indicatie kunnen stellen, geven aan wat de indicatie voor zorg is. Ook kunnen ze een foto van een verwijsbrief of doktersbriefje maken en die uploaden, of op een later moment aanleveren”, aldus Willemse. De meeste producten bij Duxxie worden vanuit de basisverzekering vergoed.
"We hebben al enthousiaste reacties van kraamverzorgenden gehad"
“Voor specifieke hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld voor een visuele beperking, zorgen we dat we alle relevante informatie van aanvragen doorsturen naar de leveranciers van die hulpmiddelen, zodat zij contact kunnen opnemen met cliënt of mantelzorger om af te stemmen over bijvoorbeeld het eigen risico of eigen bijdrage en de bestelling.”
Via één website bestellen
Via de site kan worden aangegeven met wie er contact opgenomen moet worden over de bezorging, zoals een mail of SMS naar een mantelzorger, de zorgverlener of de cliënt. “Je kunt zo zien wanneer alles geleverd wordt”, aldus Willense. Een van de groepen gebruikers waar Duxxie zich op richt zijn aanstaande ouders, die online bijvoorbeeld een kraampakket en bedklossen willen bestellen. “Wij bieden een makkelijke interface om dezelfde bestelling te doen die kraamverzorgenden voorheen zelf moesten doen bij Medipoint”, aldus Willemse. Voor de toekomst kijkt de startup ook naar hulpmiddelen die gekocht of gehuurd kunnen worden via Duxxie.nl. Ook diensten zijn een toekomstige stap, zoals kraamzorg, fysiotherapie en ergotherapie aanbieden via één platform.
Waarom starten met kraamzorg? “Omdat blijkt - kijkend naar de data in ons platform - dat er veel bestellingen voor bedverhogers en kraamhulpmiddelen binnenkomen. We hebben al hele enthousiaste reacties van kraamverzorgenden gehad op Duxxie. In vergelijking met de wijkverpleging zien we dat het volume van bestellingen daar heel groot is, maar het aantal bestellingen per medewerker is heel laag. Je hebt dus veel gebruikers nodig voor een solide aantal bestellingen.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!