Smarthealth
  • Nieuws
  • Blogs
  • Topics
    • artificial intelligence
    • beleid
    • cybersecurity
    • data
    • diagnostiek
    • digital therapeutics
    • Digitale zorg
    • femtech
    • financiering
    • fitness & wellness
    • mental health
    • onderzoek
    • preventie
    • privacy
    • Robotica
    • smart homes
    • smart hospitals
    • Smart Stuff
    • startups
    • technologie
    • telehealth
    • wearables
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Gadgets
  • Jobs
  • Over ons
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Apps & Sites, Trending

VraagApp helpt mensen met licht verstandelijke beperking met alledaagse vragen

Frederieke Jacobs23 maart 2017

 VraagApp is een app die wordt ontwikkeld voor mensen met een licht verstandelijke beperking en voor vrijwilligers die op afstand willen helpen. In september 2017 is de app beschikbaar. De initiatiefnemers, waaronder zes zorginstellingen, geloven in een laagdrempelig digitaal hulpmiddel, waarmee mensen met een licht verstandelijke beperking direct antwoord krijgen op hun alledaagse vragen.

Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) lopen in dagelijks leven tegen situaties aan waarbij ze vragen kunnen hebben. Tegenwoordig zijn er vanuit de gemeente en overheid veel diensten en producten die je online moet aanvragen. De strippenkaart is vervangen door een digitale OV-kaart, die opgeladen moet worden. Of neem situaties zoals een brief krijgen, waar ‘belangrijk’ op staat, die eigenlijk gewoon reclame is. Voor iemand met een licht verstandelijke beperking kan het lastig zijn om dat te herkennen.

Die alledaagse vragen kunnen ze vaak niet direct stellen aan een persoonlijk begeleider of zorgverlener, wat tot stress of ongerustheid kan leiden. Ook hebben sommige mensen een klein sociaal netwerk, of voelen ze zich bezwaard om dat netwerk met ‘kleine’, alledaagse vragen te belasten, vertelt Frank Schalken, directeur van VraagApp.

Flexibel vrijwilligerswerk

Zo ontstond het idee om via een informeel netwerk vragen en antwoorden bij elkaar te brengen. VraagApp is een digitale helpdesk, bemenst door vrijwilligers die een steentje willen bijdragen. Met een app op hun smartphone kunnen mensen met een licht verstandelijke beperking zo ondersteuning krijgen in hun dagelijks leven.

Daarnaast zijn er genoeg vrijwilligers die graag iets voor een ander willen doen, maar door een drukke baan of gezinsleven niet een vaste dag in de week of maand als vrijwilliger of buddy kunnen helpen. Voor die vrijwilligers is flexibel vrijwilligerswerk via de VraagApp ook een uitkomst. Vrijwilligers kunnen aangeven welke dagdelen ze beschikbaar zijn om digitaal vragen te beantwoorden, en waarmee ze kunnen helpen, zoals vragen over reizen, computers of post beantwoorden. Vrijwilligers krijgen een berichtje wanneer een gebruiker een vraag heeft: ‘Sara heeft een vraag over het openbaar vervoer. Wil je haar nu helpen?’

VraagApp verstandelijke beperking smartphone

Het smartphone gebruik van de doelgroep licht verstandelijk beperkten ligt volgens Schalken maar een stukje lager dan het gemiddelde in Nederland. “De groep waar we ons in eerste instantie op richten woont zelfstandig, heeft vaak een smartphone en is actief online, bijvoorbeeld op Facebook.” Ook de LFB, een belangenvereniging voor en door mensen met een verstandelijke beperking, is initiatiefnemer van VraagApp. Michiel Zeeuw van LFB: “De app sluit aan bij de behoeften en mogelijkheden van onze leden.”

Delen van ontwikkelkosten

De VraagApp is er nog niet: naar verwachting is de app in september 2017 klaar. De initiatiefnemers van VraagApp zijn belangenvereniging LFB, het Innovatiefonds Zorgverzekeraars, VSBfonds, NSGK en de zorginstellingen Amerpoort, ASVZ, ’s Heeren Loo, MEE Amstel en Zaan, MEE Rotterdam Rijnmond en Prisma.

In totaal is 350.000 euro opgehaald om de VraagApp te realiseren.  Daarvan is het grootste deel afkomstig van het Innovatiefonds Zorgverzekeraars en het VSBfonds. Dat geld is bedoeld om een half jaar onderzoek te doen en de app te ontwerpen, en daarna anderhalf jaar te overbruggen om de app aan te bieden en een kostendekkend model te vinden.

“De samenwerkende zorginstellingen zien allen dat de ondersteuning die ze kunnen bieden aan hun cliënten eerder minder zal worden dan meer. Ze zoeken naar manieren om cliënten een zo goed mogelijk leven te bieden, en VraagApp kan daarbij helpen”, aldus Schalken. Door samen op te trekken delen de organisaties de ontwikkelkosten voor een smartphone applicatie. Andere zorginstellingen kunnen vanaf september tegen betaling hun cliënten de VraagApp laten gebruiken.

Laaggeletterden

In de toekomst kan de service ook beschikbaar komen voor mensen met een psychische kwetsbaarheid, ouderen en laaggeletterden die digitaal vragen kunnen stellen. De initiatiefnemers gaan de aankomende maanden met de doelgroep alvast proefdraaien met een ‘WhatsApp-achtig product’, vertelt Schalken. “Om inzicht te krijgen en ervaringen op te halen met digitaal vragen stellen. Hopelijk kunnen we het enorme potentieel van vrijwilligers die wel iets willen doen, maar geen vaste vrijwilliger of wekelijkse buddy willen worden, inzetten via VraagApp.”

Tweet
Share
Share
Tweet
Share
Share

6 antwoorden
  1. Martin Schuitemaker zegt:
    31 maart 2017 op 09:21

    Fantastisch initiatief!! Eerste gedachte die ik heb is: het gebruik van deze app opnemen in het lesprogramma van mijn leerlingen (ZMLK). Ik kijk er naar uit!

    Beantwoorden
    • Frank Schalken zegt:
      31 maart 2017 op 13:59

      Mooi om te horen Martin. Hoe oud zijn jouw leerlingen?

      Beantwoorden
      • Martin Schuitemaker zegt:
        31 maart 2017 op 15:44

        Dag Frank, mijn leerlingen zijn tussen de 12 en 18 jaar (VSO leeftijd).

        Beantwoorden
        • Frank Schalken zegt:
          24 april 2017 op 11:52

          VraagApp gaan we beschikbaar stellen voor mensen vanaf 16 jaar, mogelijk jonger. We zoeken op dit moment jongeren vanaf 16 jaar die willen testen, heb jij mogelijk leerlingen daarvoor?

          Beantwoorden
          • Martin Schuitemaker zegt:
            24 april 2017 op 12:19

            We hebben nu vakantie. Ik zal het na de vakantie met de leerkracht van de bovenbouwgroep bespreken.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Blog 6: Over toegankelijke en emanciperende communicatie | Vraagapp schreef:
    24 maart 2017 om 13:27

    […] de website. En hebben we de start van de ontwikkeling van VraagApp wereldkundig gemaakt. Leuk dat Smart Health er aandacht aan schonk. Graag schrijf ik in deze blog over hoe we in onze communicatie proberen […]

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wellicht ook interessant

apps-sites    femtech    fitness-wellness   

Livongo: van diabetes naar depressies bij jonge ouders

16 mei 2019
apps-sites    fitness-wellness    persoonlijke-data    trending   

Kan Amerikaanse voedings-startup belofte waarmaken?

8 december 2016
technologie-smarthealth    trending   

De toekomst van beeldschermzorg

28 april 2016
Tweet
Share
Share
  • events
  • over ons
  • contact
  • privacy policy

Volg ons:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • Facebook

  • YouTube

Nieuwsbrief:

aanmelden

© SmartHealth 2024, All rights reserved.
Meer regie voor de GGZ-cliënt: hoe pak je dat aan?Minddistrict eHealth GGZipad econsultHoe maak je eHealth makkelijker voor gebruikers?
Scroll naar bovenzijde

GDPR Consent

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, te analyseren, de gebruikerservaring te verbeteren en om ervoor te zorgen dat relevante informatie en advertenties kunnen worden getoond. Klik op 'voorkeuren aanpassen' om uw toestemmingen voor deze website te bekijken en in te stellen.

Privacy verklaring | Sluiten
Voorkeuren aanpassen